SCP-34

4.5K 200 37
                                    

(masih lagi POV sir)

***

Hari kedua selepas kejadian yang aku menyesal. Aku tunggu dia bangun dari tidurnya. Namun, tiada tanda tanda. Perutnya aku usap, anak yang aku sayang dan hampir saja aku hilang.

"Sayang, bangunla abang tunggu sayang ni." air mata aku mengalir lagi.

"abang tau salah abang. Abang minta maaf sayang. Bangunla sayang, abang dah putus dengan Adira. Abang janji abang jaga sayang dan anak ni baik baik. Bangun sayang" tangan Rosereen yang lembut aku usap. Berdosanya aku pada dia ya allah.

"Irfan." tegur Naqiu dari belakang. Air mata aku usap.
" apa kau buat dekat adik aku? Aku paling sayang dia weh. Kenapa kau tak jaga dia betul betul? Apa kau dah buat dekat adik aku?" air mata Naqiu memenuhi ruang mata Naqiu. Belum pernah lelaki sekuat Naqiu menangis.

"Aku minta maaf. Salah aku tak jaga dia betul betul. Aku biarkan dia keluar sorang sorang. " maafkan aku sahabat. Aku tak boleh bagitau perkara sebenar. Sebabnya itu salah aku.

"Tak apa lah. Aku taknak salahkan kau pun. Aku ada beli mcd. Makanla" bungkusan makanan dari syarikan MacDonald dibuka. Tapi aku bungkus semula.

"kenapa?" soal Naqiu pelik. Jarang aku tolak pelawaannya.

"aku makan, lepastu kenyang. Rosereen belum makan, anak aku belum makan, diorang lapar. Tak adil kalau aku sorang ja makan. Ni salah aku biar aku rasa apa yang dia rasa. Adil dan saksama." kata aku pada Naqiu.

"salah tu Irfan. Kau tak patut menghukum diri kau sendiri. Walau sebesar mana pun salah kau pada Nis, kesihatan kau tu penting. Kalau kau sakit, sapa nak tunggu dia?  Makanlah. Dari semalam kau menangis." ternyata air mata aku diperhatikan Naqiu.

Bungkusan makanan itu aku buka semula. Menu Double cheese burger aku pandang kosong. Kalau dulu ini yang menjadi pilihan kegemaran aku, kini tidak.

***

"Sel, aku dah sampai depan rumah kau." panggilan itu ditamatkan.

Selrose dan maya bergegas pergi ke Hospital untuk melihat keadaan sahabatnya Nisreena Rosereen. Sebak hati seorang sahabat bila dapat tahu sahabat yang mereka anggap keluarga kemalangan.

"Sir" panggil Selrose sebaik saja pintu bilik wad A-16 dibuka.

"Nis macam mana sir?" soal Maya pula bila melihat Rosereen terbaring sambil tangan dan jepalanya berbalut.

"macam yang kamu tengok la. " mata aku yang bengkak diperhatikan oleh dua orang anak murid aku ini.

"dari semalam saya menangis. Saya rasa bersalah. " sambung aku pada mereka. Malu bila pelajar aku lihat guru sains mereka yang selama ini kuat dan berani kini lemah dan tewas.

"kesiannya Nis. Bangun la Nis. Kitaorang tunggu kau." air mata maya mula bertakung.

"Dokter cakap kepala dia ada gegaran. Jadi 70% kemungkinan dia hilang ingatan."

"saya minta maaf tak jaga kawan kamu ni betul betul. Saya janji lepasni saya jaga dia baik baik. Saya menyesal. Betul saya menyesal." sambung aku lagi. Aku bersungguh sungguh supaya mereka percaya.

"takpa sir. Kami tak salahkan sir pun. Ini semua takdir hidup dia sir. Kita tak boleh pertikaikan kenapa allah bagi dia takdir macamni." kata Selrose pada aku.

Aku berharap apa yang aku lalui sekarang ni, semuanya mimpi. Namun tidak, ini bukan mimpi. Sedih yang menyelubungi diri aku tidak dapat aku kawal lagi. Kata ummi orang yang koma masih boleh dengar. Jadi aku mula menyanyi.

KEGELISAHAN, DIDALAM KEDINGINAN,
MENITIS SEPI KESEORANGAN.
SEBUAH KEMATIAN YANG TIADA BERNISAN,
SENDU MENGIRINGI PERPISAHAN.

Air mata aku perlahan lahan mengalir ke pipi.

RUANG NAN LUAS, DIRI BERGERAK BEBAS.
NAMUN KEUPAYAANKU TERBATAS.
SEGALA MIMPI, MENJADI API PERIT MEMBAKAR DIRI..

Aku mula lihat dua anak muridku menitiskan air mata. Namun, salah seorang pada mereka merakam perbuatan aku.

SEBUAH CINTA DAN HARAPAN,
MENJADI DEBU BERTERBANGAN
TERSEKAT NAFASKU KABUR PANDANGAN MATAKU,
AMAT TERSIKSA DIRIKU KERNA KEHILANGANMU.
OOOH MENGAPAKAH  TERUS MENGHARAP
MENANTI WALAU CUKUP KU SEDARI
KAU TAKKAN KEMBALI..

Lirik yang terakhir aku tarik dengan suara yang terkawal. Setiap bait bait lirik yang aku nyanyikan, cukup ikhlas dari hati aku.

Perasaan aku sudah tidak stabil. Nafas aku sudah tidak teratur. Aku betul Betul menyesal dengan tindakkan aku. Yaa allah, jika engkau uji aku untuk lihat bertapa kuatnya aku, maaf, aku tak kuat ya allah. Sedarkanlah isteriku. Aku rindu suaranya, Gelak tawanya, senyuman manisnya, pelukan, dan ciuman setiap pagi. Cukuplah aku diuji ya allah, aku berasa kehilangan yang besar. Walaupun tubuh isteriku masih terbaring di depanku.

"Sir. Kami balik dulu. Masa melawat dah habis. Ni ada duit sikit. Mama bagi untuk Nis. Sir pakaila." duit yang diberi aku terima.

Pergi saja mereka berdua, aku kucup tangan Rosereen sepuas puasnya sambil menangis.

"Sayang, bangun abang tak kuat."












Haa tu ja untuk bab ni. Bab 35 nanti Nis dah sedar.. Tunggu nanti line dah laju, sy update.

Btw, lagu tu memang sir pernah menyanyi. Nak dengar ke? Meh buat group whatsapp. Hahaha serius serius.

Sir nyanyi dan post lagu tu dekat story dia. Lepastu saya dm mintak izin nak curi. Sir bg green light then, sy gabungkan jd satu lagu. Hehehehhe

Ha satu lagi, sir nyanyi lagu tu masa dia dah habis praktikal. Dalam bulan raya tahun 2019. Lagu tu dia rekod, lpstu edit gambar dia dekat sekolah kami. Huhu rasakan sebak dia macam mana? Sebak dia hm takyah cakaplah 😢

Haishhh terbeleter pulak. Dahla tunggu apa lagi? VOTE LAH! INI BUKAN PERMINTAAN INI ARAHAN. ❤♥

Sorry tak reply komen line menyiput bukan sombong. Nanti dah laju sy reply muahhh!

SAYANG CIKGU PRAKTIKAL!! [editing]Where stories live. Discover now