SCP-49

3.3K 151 33
                                    

" daddy percaya kamu, daddy maafkan kamu walaupun anak daddy hilang ingatan, ini yang kamu balas pada anak daddy?"

Bush! Satu tumbukan tepat di wajah aku dari Naqiu. " apa kau buat dengan adik aku bodoh?! Kau sedar tak apa yang kau buat?! Aku sayang aku! Tapi dengan menduakan dia kau balas cinta dia? Sudahlah Irfan!" kunci kereta dicapai lalu Naqiu keluar dari rumah.

"Nis ikut daddy balik." aku tak mampu kata apa apa. Aku mampu diam.

"Nis nak duduk sini. Nis okey."

"suka hati kamu lah. Apa apa call daddy,  daddy datang" daddy keluar dari rumah diikuti dengan mummy.

"mummy tak tahu apa yang jadi sebenarnya. Mummy anggap kamu macam anak mummy. Jangan sakitkan hati dia macam ni. Mummy balik dulu"

"Puas hati kamu Irfan? Memang dalam islam ada poligami. Tapi bukan dengan cara ini. Walid kecewa dengan kamu Irfan. Maafkan walid, walid tak nak tengok muka kamu sampai semuanya selesai." walid keluar dari rumah .

"ummi" hanya satu patah perkataan keluar dari mulut aku

"selesai semua, baru balik rumah. Selesaikan dulu. Jangan balik selagi belum selesai." ummi juga keluar dari rumah aku.

"saya balik dulu sir. Mama saya dah tunggu. Jangan sakitkan lagi hati dia. Dia manusia bukan patung" semua orang keluar dan tinggalkan aku. Kini hanya tinggal aku, Rosereen dan adira.

"Adira, pergi masuk bilik. Tepi tu bilik you" jari aku menunding ke arah yang Adira perlu tuju.

"sayang. Abang explain" aku mendekati Rosereen yang sudah dibanjiri dengan air mata.

"abang.. Walaupun sayang masih belum ingat semuanya, walaupun sayang masih sakit dengan tindakkan abang yang sebelum ni, saya percaya ini bukan kehendak abang. Abang, kalau abang nak tahu , setiap kali abang berhubung dengan adira, sayang akan tanya diri sayang. Apa salah sayang dekat abang. Abang kurangnya sayang dengan abang sebab nis tak pakai tudung ke abang berhubung dengan adira? Apa kurangnya saya abang? Abang, abang masih suami Nis yang sah. Nis masuk dulu. "

Kenapa? Kenapa dia tak marah aku? Dia terlalu terluka kah? Aku terhimpit. Aku tak tahu apa yang nak dilakukan. Handphone aku capai dan nombor Naqiu aku dail 

"Naq, ter terperangkap! Percayalah. Kita bukan baru kenal."

"kalau kau cakap kau terperangkap, kau bukannya tikus yang bodoh. Nampak makanan terus masuk perangkap. Kau tu seorang guru. Kau boleh berfikir. Kau manusia bukan tikus. Jaga adik aku."  panggilam itu terus ditamatkan.

"ARGHH! SERABUT! " jerit aku di ruang tamu sorang sorang. Aku terus masuk ke dalam bilik untuk soal siasat Adira.

Aku masuk dan kunci pintu. Aku duduk di birai katil membelakangi dia. Mulalah sesi soal siasat

"you perangkap i?" aku masih tak boleh percaya dengan apa yang dah terjadi.

"Hell no!" aku pandang Adira yang duduk memeluk lututnya.

"bukak lah tudung tu. Nak malu apa tadi baju pun tak pakai tak malu pulak. Maruah you letak mana?" aku sindir isteri aku sendiri!

"Hey! You ingat i ni tak ada maruah ka ha?" aku tahu perempuan sensitive bila disentuh soal maruah. Tapi apakan daya? Ini yang terjadi.

"you ingat i tak tau you tu kaki jantan? I tau Adira!  I tau! I nampak you dengan laki lain!  Dua kali!  Tapi i diam. I nak tengok sejauh mana you pergi." niat aku nak tengok sejauh mana dia pergi akhirnya aku juga terperangkap.

"entah entah you tu dah tak ada dara pun!" sindir aku lagi.

"SYED IRFAN! JAGA MULUT YOU! I... tak sekotor tu." nada bercakapnya berubah bila ayat terakhir keluar dari mulutnya.

" okey. Sekarang i suami you yang sah. I nak you buktikan yang you suci!" aku suami dia. Aku ada hak untuk itu.

"WHAT?" Adira terkejut.

"kenapa? I bukannya kekasih you. Now im your husband! You kena ikut suami you" aku pusing badan aku menghadap Adira.

"Irfan... I rasa i tau macam mana you boleh terperangkap. I rasa makcik siti rokiah sebelah rumah buat report. Dia memang tak suka i." makcik siti rokiah? Mungkin makcik yang tanya aku nak ke mana sedangkan dia nampak aku nak masuk rumah Adira.

"Jangan tukar topik bila i bercakap. Kita tengah cakap tentang you. Bukan makcik siti rokiah" pantang bila aku bercakap ada yang nak tukar topik dengan sengaja.

"please Irfan" rayu Adira.

"i tak tahu apa benda yang you nak merayu sangat. I nak mandi, lepas mandi buktikan you masih suci." aku keluar meninggalkan Adira sorang dalam bilik.

Aku masuk ke dalam bilik Rosereen untuk mandi. Aku lihat Rosereen sedang menulis diarinya di buku yang aku baru beli. Dia tak ingat yang sebelum ni dia ada buku diari.

"buat apa dekat sini?" soal Rosereen dengan nada kecewa

"abang nak mandi. Sayang.. Malam ni abang.."

"tidur dengan dia. Nis tidur sorang tak aapa. " air mata menitik satu persatu.

"abang minta ma..."

" untuk seorang perempuan yang masih bersekolah untuk ada madu, bukan mudah untuk dia terima. Jangan risau. Nis okey. Lepas mandi keluar." matanya langsung tak pandang aku. Dia mula tunjukkan kemarahannya.

***

"Assalamualaikum Faisal. Saya minta maaf atas perbuatan Irfan" sampai saja di rumah walid terus hubungi daddy untuk minta maaf atas kesalahan aku.

"waalaikumsalam tak perlu minta maaf. Bukan salah kita. Bukan salah kita juga dalam mendidik anak. Ini semua sudah ditetapkan. Maaf sebab marah Irfan tadi."

"tak apa. Irfan anak saya, nak awak juga Nisreena pun anak kita. Tak salah nak menegur. " kedua dua ayah ini sangat positif.

"maafkan saya lagi sekali. Assalamualaikum" sekali lagi daddy memohon ampun kerana marah aku.

"tak apa. Saya pun minta maaf. Waalaikumsalam" panggilan itu terus ditamatkan.

"abang, saya kasihankan menantu kita. Saya tak boleh terima apa yang Irfan buat" kata ummi pada walid.

"jangan begitu Aisyah. Ini semua sudah ditetapkan. Allah dah atur semuanya. Boleh atau tidak, kita perlu terima semua ni. Jangan menangis lagi. Jom kita maghrib sama sama."

...

"You, I nak balik. Nak ambil baju semua. Nanti i datang balik. " sebaik saja kami selesai maghrib bertiga, aku masuk ke dalam bilik Adira, lalu dia meminta izin untuk pulang ke rumahnya.

"tak boleh. Dah malam duduk rumah. Esok pagi ja ambik. Nanti i minta baju Rosereen." aku baring di sebelah Adira sementara menunggu isya'.

Aku terlalu penat. Penat mengahdap semua ini. Tapi aku kuat. Aku hadapi semua ini. Aku seorang lelaki. Aku perlu kuat.












Okey semua! Next week pulak update tau!
Jangan lupa vote. And sorry klau ada yang tak reply comment tu. Line slow. Tambah pulak tengah geram dengan sir.

SAYANG CIKGU PRAKTIKAL!! [editing]Where stories live. Discover now