SCP-47

3.6K 208 17
                                    

Pagi keesokkan harinya aku pergi berjumpa Inspektor Arman. Seperti yang dijanjikan aku boleh bertemu dengan pemandu itu. Aku tidak salahkan dia. Dia juga mangsa keadaan.

"boleh awak cerita apa yang jadi hari tu?" Inspektor Arman mulakan soal siasat.

"pagi tu saya dapat pelanggan, jadi saya pergi ambil dia. Dalam kereta memang dia dah menangis teresak esak. Saya cuba tenangkan dia. Lepastu nak masuk simpang kiri, lori tu bawa laju dan tak sempat break. Lepastu dia terus rempuh kereta saya." pemandu kereta itu dengan takutnya menceritakan apa yang berlaku.

"kenapa awak nampak dia bawa laju tapi awak tak break? Awak tau awak bawa nyawa orang kan?" sesi soal siasat ini menjadi semakin serius.

" saya tak boleh break, belakang saya ada ada lori simen. Kalau saya break, kereta saya akan dirempuh dari belakang dan nyawa pelanggan saya dalam bahaya. Jadi biarlah nyawa saya yang bahaya. "

"tapi dalam kes ni, nyawa awak dan pelanggan awak dalam bahaya. Awak tersepit. Kalau break dirempuh dari belakang, kalau terus jalan diremouh dari depan. Kalau macam ni, awak boleh digantung lesen memandu grab awak." Tuan arman cuba untuk mencari kesalahan pemandu grab ini.

"dia minta awak bawak dia ke mana haritu?" aku bertanya. Setahu aku, aku tak izinkan dia pergi ke rumah mummy atau ummi hari itu.

"dia minta saya bawa ke ***. Dalam perjalanan dia ada call pemilik rumah tu. Dia maklumkan yang dia akan ke sana. Dia ada sebut nama Selrose dan maya kalau tak salah saya" aku hilang kata kata.

Selrose dan Maya akan benci pada aku jika dia tahu hal yang sebenar. Apa aku nak buat?

***

Air mata tak henti turun. Makanan yang dihidang semalam dibiarkan saja. Langsung tidak disentuh.

Aku ambil bekas itu dan cuci. Bubur yang dimasak di bazirkan begitu saja. Memandangkan cuti aku dilanjutkan lagi, aku ambil keputusan untuk pulihkan hubungan aku dengan Rosereen semula.

"hello Selrose, kamu ada dekat rumah ka?" hari ini hari ahad. Pasti selrose dan maya ada di rumah.

"ye sir. Saya nak pergi rumah maya. Kenapa?"

"saya ingat nak suruh kamu datang teman Rosereen dekat rumah. Dia demam."

Setengah jam kemudian, mereka pun sampai. Aku ajak berbual memandangkan Rosereen sedang tidur.

"Firstly, kejap lagi saya nak keluar so saya akan tinggal kamu bertiga. Kunci pintu! "

"yelah sir. Cepat la cakap tak sabar nak jumpa Nis ni! " sejak dari haritu, mereka berdua langsung tidak berjumpa dengan Rosereen.

"yang kedua saya ada beli makan, nanti korang makan dan pujuk Rosereen makan."

"ni lah sir. Suka lengahkan masa." Maya sudah tidak tahan menunggu point yang sebenar yang aku akan sampaikan.

"okey. Ni fon Rosereen. Saya tak tau Password instagram dia. Korang mesti tau kan? " aku hulurkan phone itu kepala Selrose.

"password dia nama full sir. Dia tukar sehari sebelum menikah. Takkan la sir tak tau? " banyak kali aku cuba namun masih tidak boleh masuk ke akaun dia. Aku tak terfikir yang dia akan jadikan nama aku sebagai Password.

"okey, Next, saya nak delete account ni. Saya taknak dia jadi public figure lagi. Saya tak suka." sempatlah sebelum tu aku check semua apa yang ada dalam akaun dia.

Tak banyak yang aku terkejut. Yang paling aku terkejut dia seorang yang setia. Bukan macam aku. Tak setia dan sanggup curang belakang isteri aku.

"wah! Macam tu ja sir nak kami delete account dia? Buatnya dia dah ingat, dia marah kami jugak yang kena sir! "

"sir ingat ni iklan sos tiram? Semudah A B C? " selrose menyampuk.

"alahh nanti kalau dia dah ingat, dia nak jafi public figure buat la account baru. Err satu lagi." hati aku mula berdebar debar bila nak tanya tentang kejadian sebelum dia kemalangan haritu.

"Haa apa?!" Maya teruja nak mendengar soalan yang bakal diajukan.

"sebelum dia kemalangan, dia nak pergi rumah kamu kan? Sebelum tu dia ada cerita apa apa tak?" aku cuba kawal riak muka aku. Tak boleh nampak yang aku terlalu takut.

"dia ada bagitau kau apa apa tak?"  soal maya pada selrose.

"ada. Dia bagitau dia nak tumpang rumah saya dua tiga hari. Dia cakap lepas dia sampai baru dia cerita sebab apa dia nak tumpang. Tapi tak sempat sampai rumah saya, dia kemalangan. " aku yakin Rosereen tak sempat beritahu apa apa pada selrose ataupun maya.

"er tak apa lah. Saya nak keluar, nak pergi sekolah ambil buku lepastu nak jumpa kawan. Dekat dapur ada makanan sikit. Makanlah. " aku hulur duit pada mereka.

"awal duit raya." kata Maya lalu selrose ambil duit yang dihulur.

"tak. Kalau nak order MCD ke, KFC ke order la. Rasanya cukup untuk tiga orang. Dahla saya keluar dulu"

Kunci kereta aku capai dan terus keluar. Sebelum aku pergi ke sekolah ambil buku, aku perlu jumpa dia. Aku perlu selesaikan semuanya hari ini juga.

"Hello, saya nak jumpa awak. Sekarang."







Guys, sir nak jumpa sapa agak agaknya?
Sorry bab ni hambar. No idea 😢
Jangan lupa vote.
Muahh
(sorry kalau ada typo, tak sempat double check lagi)
And sekarang saya tengah double check awal awal bab. Sebab bila double check, saya akan perbaiki sikit sikit.

SAYANG CIKGU PRAKTIKAL!! [editing]Where stories live. Discover now