Prolog

32.4K 2.5K 285
                                    





DIA terjaga sebaik mendengar suara riuh di luar sana. Menggangu lenanya yang baru terjemput beberapa ketika tadi. Segera dia menepuk belakang tubuh Omar yang masih terlena di sebelah. Tidak mahu anaknya itu terjaga dengan keriuhan itu.

"Apa susahnya? Rawat sahajalah Tok penghulu tanpa cahaya!"

"Tok Deran gila?! Bagaimana saya mahu merawat tanpa cahaya? Bagaimana jika saya melukakan Tok penghulu?!"

Suara suaminya yang sedang bertekak di luar sana buat dia serta-merta bangkit dari tilam lusuh, selajur menukar pakaian yang lebih sopan. Tidak perlu menunggu lebih lama, dia sudah faham pasti ada sesuatu yang terjadi pada Tok penghulu sehingga penduduk kampung terpaksa menghantar lelaki tua itu di sini sedangkan semua sudah maklum, klinik ini hanya beroperasi siang hari.

Dia masih sahaja mendengar suara-suara yang bertindih di luar sana, memekik menegakkan hujjah masing-masing. Dia tidak berlengah, segera keluar dari bilik.

Berbekalkan hanya cahaya lilin yang semakin suram warnanya, dia dapat lihat empat susuk sedang duduk mengelilingi sesusuk tubuh yang terbaring. Di antara yang duduk di lantai rumah itu ialah suaminya yang sedang meraup rambut dengan tingkah yang sangat serabut. Manakala tiga yang berbaki ialah penduduk kampung ini sendiri antaranya ialah Tok Deran, teman baik Tok penghulu. Dan pastinya yang sedang terbaring kesakitan itu ialah Tok penghulu. Peha lelaki tua itu berdarah teruk. Sebagai seorang jujurawat mahir, Zati terus dapat mengecam luka itu ialah luka kerana dipatuk ular hutan.

"Abang," Dia menegur suaminya selajur melabuhkan duduk di situ juga, diabaikan sahaja tiga pasang mata yang sedang merenungnya bagai pesalah besar.

Suaminya, Dr Razak sedikit terkejut bila melihatnya.

"Zati, kenapa keluar? Duduk sahajalah dalam bilik." Dr Razak tidak gemar isterinya masuk campur dalam urusan ini.

"Kenapa dibiarkan sahaja Tok penghulu seperti ini? Bisanya akan merebak abang." Zati tiak mengendahkan teguran suaminya, segera dia bekerja sebagai jururawat professional. Merenung sang pesakit dengan analisis tersendiri.

"Abang ingin merawat tapi Zati sendiri tahu, mereka tak benarkan kita gunakan lampu." Dr Razak mendengus kencang.

"Apa? Kalian mahu buka lampu? Kalian mahu kita semua mati?!" Kali ini Tok Deran menyampuk perbualan suami isteri itu dengan suara keras. Tidak senang sebaik mendengar perkataan lampu. Itu ucapan sial bila di malam hari!

"Masalahnya Tok Deran, untuk merawat Tok penghulu kami perlu gunakan lampu! Bisa yang ada pada Tok penghulu bukan biasa-biasa! Sekarang biar saya tanya Tok. Tok mahu Tok penghulu matikah?"

"Maka rawat sahajalah! Kamu doktor hebat bukan? Sudah merata tempat menjadi sukarelawan, kenapa tidak biasa untuk merawat dalam gelap?!"

Dr Razak meraup wajah mendengarkan itu. Ketika mereka bergaduh ini, dia dapat lihat Zati mengambil kain buruk lalu menukar ikatan kain pada peha Tok penghulu. Keadaan Tok penghulu semakin bahaya jika dibiarkan lama-lama.

"Apa sahaja yang kalian takutkan? Mitos serunai maut itukah?! Apabila kita memasang cahaya maka ia akan bertiup, Dan dengan mendengar serunai itu semua akan mati?! Itukah yang kalian semua takutkan?!" Kali ini Dr Razak tidak dapat bersabar. Terus sahaja diledak amarah itu dengan menyebutkan tentang mitos Serunai Maut yang sangat dipercayai seluruh pulau terpencil ini termasuk penduduk Kampung Jantan Senjan ini.

Serunai Maut? Heh, mendengarkannya sahaja sudah buat Dr Razak tergelak sendiri. Mitos sebegitu masih dipercayai pada zaman kegemilangan ini? Pada zaman Tanah Malayu sendiri mempunyai keluaran kenderaan sendiri masih wujud kepercayaan karut sebegini?

FALAH | Serunai Maut ✔Where stories live. Discover now