| Falah | 31

12.1K 1.7K 106
                                    



"TAK sangka.." Iman mengeluh berat.

"Tok penghulu.." Henry tersengih kelat. "..itu Dr Razak? Pernah jadi hamba Si Mona?"

Tak logik. Seakan bohong.

Henry mengeluh keras.

"Jadi Falah nak kata di sini, serunai maut itu betul-betul wujud?" Henry kemudian pandang Falah.

Falah membalas pandangan Henry.

"Tiada apa yang mustahil dalam kuasa Allah. Jika tali tukang sihir di zaman Nabi Musa boleh menjadi ular pada pandangan kasar manusia, begitu juga yang berlaku pada serunai ini. Sihir, ilmu hitam, ilmu nujum dan seumpamanya, semuanya ialah ujian yang Allah berikan pada manusia di muka bumi ini." panjang Falah menjelaskan. Wajahnya tenang sahaja walaupun terbias lebam dan luka di beeberapa sudut.

Henry mengeluh panjang mendengarnya.

"Semuanya sangat mengejutkan." Iman bersuara selepas beberapa jeda. Matanya terangkat memandang Henry dan Falah bersilih ganti.

"Mula dengan kematian Nuna, kemudian kita baru tahu rupanya Nuna sudah islam, belum lagi cerita tentang Dr Razak yang masih hidup sebagai Tok penghulu. Lebih mengejutkan rupanya Tok penghulu pernah jadi hamba Mona selama setahun? Dia yang canang-canangkan cerita tentang serunai maut ini pada semua orang? Dan cara untuk lepaskan diri dari Mona hanya dengan pengorbanan? Ugh.. I rasa nak muntah." Iman terasa sangat pening dengan kejutan-kejutan ini sehingga terus buat muka hendak muntah. Sebu perutnya mendengar semua rahsia ini dibongkarkan.

Henry sudah menggaru kepala. Masing-masing sedang cuba memahami satu persatu kenyataan yang kedengaran mengarut itu. Haih.. Susah.

"Jadi apa kita nak buat sekarang?" akhirnya selepas beberapa lama diam, Henry membuka soalan tersebut. Sudah tidak sabar menungu keputusan yang akan diberikan Falah.

Falah tersenyum pada Henry dan Iman. Hanya senyuman nipis.

"Falah mahu tetap di sini. Jadi Falah akan berjumpa dengan Tok penghulu di belakang Jalan Pohon Kuning."

"Falah mahu perangi Mona?" Iman rasa nak tergelak bila menyebut perkataan 'perangi'. Tiba-tiba dia terbayangkan Falah menaiki kuda sambil menghunus pedang.

"Jika itu pilihan terakhir yang ada." Falah mengangkat bahu.

"Maksudnya? Falah tak nak bunuh dia ke?" Henry berkerut kening.

"Dakwah itu yang pertama, jika ditolak maka perang ialah pilihan kedua." Kaifiat dakwah Rasulullah itu disebut. Itulah yang dipegang Falah sebagai panduan hidupnya.

Henry dan Iman saling berpandangan.

Selepas berbincang sesama sendiri menggunakan bahasa isyarat dan telepati yang kononnya ada di antara mereka berdua, akhirnya Henry bersuara,

"Abang dengan akak ikut sekali."

Dan Falah terus tersenyum gembira.

JAM 0900, mereka bertiga bertungkus lumus mengemas kediaman ini. Sekurangnya biar rumah ini menjadi kemas dan kosong daripada barangan peribadi mereka. Barangan lain yang berupa makanan atau keperluan sengaja ditinggalkan di sini, Falah mengesyorkan untuk meminta Tok penghulu menyedekahkan pada penduduk kampung. Hanya beberapa sahaja yang dibawa mereka sebagai bekalan.

Sungguh, perjalanan yang akan mereka hadapi ini masih di luar jangkaan.

Adakah tempat itu jauh? Atau tempat itu dekat? Tempat itu berbahaya? Atau tempat itu sangat mudah untuk pergi?

Semuanya masih tidak diketahui.

Namun atas tawakal yang tinggi dari Falah, akhirnya mereka hanya membawa satu beg galas bagi masing-masing. Membayangkan seolah mereka kini hendak melakukan hiking di sebuah pergunungan.

FALAH | Serunai Maut ✔Where stories live. Discover now