| Falah | 28

11.9K 1.9K 238
                                    

DARIPADA pagi, menginjak tengahari, memasuki waktu zohor dan berlanjutan terus ke waktu asar, dan saat matahari sudah pun terbenam - Falah tetap tidak sedarkan diri.

Tubuh itu kelihatan kaku di atas tilam nipisnya, bernafas perlahan dengan wajah yang sudah pun bersih. Iman yang membersihkannya pagi tadi sebaik sahaja pulang dari rumah Tok penghulu. Ketika itu hanya tuhan yang tahu betapa remuk hati Iman apabila mendapati begitu banyak lebam di muka Falah.

Hatinya berkali-kali mengulang soalan,

Kenapa Falah tidak melawan?

Padahal semua tahu, jika Falah mengeluarkan seni tempurnya melawan Osman- pasti bapa Nuna itu bakal menjadi lebih lunyai daripada tadi.

Iman mengeluh panjang. Memerhati sahaja wajah adiknya yang sedang lena itu. Tenang. Langsung tiada kerutan di wajah itu. Memang sedari pagi tadi wajah itu damai sahaja, langsung tidak tergugat dengan apa-apa.

Hanya sekali wajah itu berkerut; yaitu waktu tubuhnya dicucuk painkiller oleh Henry selepas zohor tadi. Namun tetap juga Falah tidak jaga dari tidur panjangnya itu. Entah apa yang dia mimpikan sehingga tidak mahu bangun.

Pintu bilik dibuka, muncul Henry di muka pintu. Iman menoleh, bertatapan dalam bahasa bisu di bawah samar cahaya pelita yang dipasang di bilik ini. Juga pelita yang dbawa Henry.

Sehinggalah Henry melabuhkan duduk bertentangan Iman, mengambil tempat di sisi Falah. Pelita yang dibawanya dipadamkan. Tidak mahu menghasilkan cahaya yang kuat.

"Dah solat?" Iman bertanya.

Henry mengangguk. Menyimpan pelita yang sudah tidak digunakan ke tepi dinding. Isyak baru sahaja masuk, dan dia telah pun menunaikan solat itu sebaiknya. Berseorangan tanpa Falah.

Iman menghela nafas. "Sampai bila kita kena tunggu?"

Henry mengemaskan duduk, menatap wajah Iman. "Kita tunggu Falah sedar." jawabnya.

"Sampai bila? Bila Falah akan sedar?"

"Bersabarlah." Henry memujuk. Dia sendiri pun sebenarnya tidak betah lagi untuk menetap dalam rumah ini. Ikutkan hatinya mahu sahaja dia membuat panggilan pada pasukannya di sana untuk mengambil mereka menggunakan helikopter, lantas dengan itu mereka dapat pulang sekaligus dapat membawa Falah ke hospital.

Hakikatnya itulah dalam fikirannya ketika ini, tapi entah kenapa..

Walaupun fikirannya mendesak untuk pulang sesegera mungkin ke Melaka, namun hatinya melarang. Hatinya kerap berpesan supaya bersabar menunggu sehingga Falah sedar - apabila Falah sudah sedar barulah ketika itu mereka akan membuat keputusan bersama-sama.

Henry meraup wajah dengan dua tangan, sedar tidak sedar dia sudah pun berbaring menelentang di sisi Falah. Meletakkan dua tangan di perutnya.

Sekejap dia meringis sakit bila kekura tangannya bersentuhan. Luka kerana menumbuk rahang Osman masih berbekas. Tadi dia sudah pun meletakkan ubat, tapi masih terasa berdenyut bila bersentuhan.

"Tangan you macamana?" tiba-tiba Iman bertanya. Matanya mengerling tangan Henry.

"Okay.. Sikit je." jawab Henry seraya mengurut tangan itu perlahan dengan berselang seli. Mahu mengurangkan denyutan.

Iman geleng kepala. Itulah, menumbuk orang macam nak membunuh.

"Falah tak pernah pengsan lama macam ni.." Iman bercerita selepas lama diam. Nafas dihela panjang. Matanya tidak lepas menatap wajah Falah.

Henry hanya mendengar. Jeda seketika. Hanya cengkerik malam kedengaran saling bersahutan. Bingit.

"Sebelum ini waktu dia pengsan sebab terkena dos tidur, tak sampai lima jam dia dah bangun." Iman risau.

FALAH | Serunai Maut ✔Where stories live. Discover now