Serunai Maut | Henry | 14

12.7K 1.7K 130
                                    

SEAWAL jam 0700 pagi, sebuah helikopter besar tiba di Feri Miranda Gold. Seperti yang diminta Falah semalam, dia mahu membersihkan rumah besar di Pulau Jengka itu dan menghidupkan rumah itu sebagai masjid. Maka kerana itulah Henry tanpa berlengah terus menghubungi pasukannya di sana untuk menghantar segala keperluan bagi gotong royong nanti.

Beberapa orang daripada pasukan Henry juga turut turun padang bagi membantu pembinaan masjid itu, malah Inspektor Halim turut hadir. Bukan sebagai penyiasat tapi hanyalah untuk meringankan beban ketuanya.

Jam 0900 mereka sibuk memuatkan barangan tersebut ke dalam dua bot kecil untuk dibawa ke Pulau Jengka. Beberapa orang kelasi yang dibayar Henry untuk membantu sudah sedia menunggu di sana, malah seperti yang diminta Falah, ada dua orang sedang sibuk mencantas rumput di halaman masjid tersebut. Hendak membersihkan halaman itu sebelum datangnya lebih ramai orang lain.

Falah dan Halim sibuk bertukar tangan memindahkan barangan dari feri ke bot, sedari tadi mereka sibuk dengan kerja mereka. Iman juga turut membantu, sekadar menyusun kotak-kotak itu biar lebih kemas. Sesekali dia menegur Falah agar berlembut dengan mana-mana kotak yang bertanda merah.

Namun tiada siapa dapat menyangkal betapa jelasnya ketegangan wajah Iman dalam melakukan kerjanya apabila sedari tadi Melissa yang sedang berdiri di pelantar feri sibuk bertanya itu dan ini pada Henry yang sedang memerhatikan mereka.

"Kenapa you kena pergi lagi pulau sana? Kan semalam you pergi dah.." Melissa bertanya tidak puas hati.

Henry mengeluh. "I ada kerja dekat sana, you pun tahu kan.."

"Yang tu I tahulah, tapi itu kan kerja Falah. Bukan kerja you. Kenapa you beria sangat tolong dia? Lagipun ramai lagi orang lain tolong dia. You duduk sini jelah."

"Mana boleh, I kena tolong jugak. Kena pantau kerja diorang." Henry garu kening. Rimas. Sejak awal perkenalan lagi wanita itu sibuk menggedik dengan dia, dia sangat rimas!

"Falah kan ada, Iman pun ada. Diorang boleh pantaulah. Lagipun I seram tinggal sini. Feri ni creepy lah." Melissa mencebik. Sedih hatinya bila dia ditinggalkan di sini lagi. Sudahlah semalam ditinggalkan juga.

Iman yang mendengar aduan itu spontan menaikkan mata ke atas, "Kalau penakut baik balik rumah jelah." Dia berbisik seorang diri. Teringat lagi semalam bagaimana terseksanya dia apabila tidur bersama Melissa. Perempuan itu sibuk merungut itu dan ini. Panaslah. Gelaplah. Seramlah.

Sehingga perempuan itu hampir sahaja membuka lampu di tengah malam kerana alasannya dia tidak boleh tidur kalau terlalu gelap. Bila disuruh pasang lilin, katanya panas kerana terpaksa menutup kipas. Iman hendak tidur pun tidak senang. Dia cuma risau jika Melissa betul-betul membuka lampu ketika dia sedang tidur. Dan jika benar itu yang berlaku, dia tidak tahu apakah yang akan terjadi pada dia malam tadi.

Akhirnya selepas dua jam berperang dengan Iman, barulah Melissa dapat tidur. Dan selepas benar-benar memastikan Melissa tidur barulah Iman dapat tidur dengan lena.

"Tapi I tak suka dengan Khalil.." Rengekan Melissa membangunkan Iman dari lamunan.

Terus dia memandang perempuan itu. Kelihatan wajah Melissa sudah merah menahan geram.

"Melissa, please. Kita sedang buat siasatan ini. Behave boleh tak? Jadi lebih matang, I tak suka you bersikap kebudak-budakan macam ni." Henry tidak dapat menahan sabar. Terus memarahi Melissa.

Melissa mengetap bibir.

"You ni kan, bila I nak pergi pulau you tak bagi. I ajak you temankan I pun you tak nak. I cuma tak faham kenapa you kena ikut sekali ke pulau, biarlah diorang buat kerja. Kita selesaikanlah siasatan dekat sini." Melissa tidak mengaku kalah.

FALAH | Serunai Maut ✔जहाँ कहानियाँ रहती हैं। अभी खोजें