| Falah | 52

11.2K 1.7K 112
                                    

NUNA diikat pada sebatang kayu, menghadap betul-betul pada api. Dari tadi dia menggeletar ketakutan apabila bahang api semakin menyakitkan tubuhnya. Beberapa ekor manusia kera berkeliaran di sekelilingnya, menjaganya dari terlepas. Dia hanyalah budak kecil yang tak bersalah. Kenapa dia perlu menghadap semua ini?

Nuna mencebik bibir, menahan tangis. Dia takut.

Ketika itu tidak semena rambutnya dijambak dari atas lalu dicengkam kuat sehingga dia terjerit lantas menangis teresak-esak kerana sakit. Dia dapat lihat Bunga sedang berdiri di belakangnya. Wajah wanita itu penuh kegelapan. Tangisan Nuna makin menjadi-jadi.

"Nenek.. Shakit." Nuna mengadu. Berderai air matanya dalam keadaan terdongak sebegini. Akar rambutnya bagai hendak tercabut dari kepala.

"Menangis lebih kuat." Bunga mengarah. Dikuatkan lagi cengkaman rambut budak kecil itu.

Nuna mengikut arahan tanpa bantahan. Terus menangis meraung. Dia betul-betul sakit.

"Kuat lagi. Kuat sampai Falah dengar." Bunga berbisik di telinga Nuna. Cengkaman di kepala Nuna dikuatkan sehingga sudah tercabut beberapa helai rambut budak kecil itu. Nuna menjerit kesakitan, air matanya sudah penat untuk turun. Kepalanya bagai hendak tercabut terus dari tempat asal.

Kemudian beberapa lama, Bunga melepaskan rambut Nuna dan menolak kepala Nuna kasar. Nuna tersedu-sedu. Masih menangis kesakitan. Urat kepalanya terasa berdenyut. Seluruh tubuhnya menggigil.

"Pacik.." Dia memanggil perlahan. Merintih kesakitan.

"Pacik.. Nuna shakit." Nuna pun menangis teresak-esak.

Bunga yang melihat tersenyum puas.

"Bakar budak ini." Bunga mengarah pada dua manusia kera di sebelah. Mendengarkan arahan itu, dua manusia kera itu terus membuka ikatan pada Nuna. Lalu menarik tubuh Nuna menuju api. Nuna makin menangis apabila mengetahui nasibnya nanti.

"Tak mahu! Nuna tak mahu!!" Nuna meronta-ronta ketakutan. Esakannya menggila apabila dirinya didekatkan ada api.

"Atuk!! Nenek!! Pacik!!" Dia menjerit semua nama dalam ketakutan. Mengharapkan akan ada yang membantunya sekarang.

"Allah!! Tolong Nuna Ya Allah!!" Dia menjeritkan kata-kata itu apabila bahang api semakin menjilat tubuh, air matanya menderas di pipi comotnya. Ketika ini dia hanya mampu pasrah kerana dia tahu Allah akan tolong dia. Dia percaya cakap Pacik bahawa Allah Maha Hebat.

Bunga hanya menonton semua itu tanpa perasaan. Hatinya kosong tika ini. Walaupun dia seakan dapat melihat dari keadaan Nuna itu bayangan Nyai dan Mona sewaktu dibakar hidup-hidup, tetap rasanya kosong. Apabila melihat Nuna menjerit dengan tubuh menggigil hebat, semua itu seakan angin lalu untuknya. Hatinya telah lama mati.

Tidak semena, ketika Nuna hampir sahaja dimasukkan ke dalam api dalam keadaan dipapah dua manusia kera – Bunga terdengar satu bunyi yang sangat halus menjengah pendengarannya sebelum dia dapati dua manusia kera tadi terseret ke tanah. Nuna serta-merta jatuh terduduk dalam keadaan menggigil ketakutan.

Bunga tidak terkejut sebaik melihat pada konco-konconya itu ditebak anak panah. Malah bibirnya boleh pula tersenyum tajam. Manusia kera lain terus memekik riuh menandakan ada bahaya datang. Sibuk menghunus senjata 'mereka' ke atas.

Nuna sudah berhenti menangis, namun masih tersedu-sedu. Tidak sempat dia berbuat apa, tubuhnya diangkat manusia kera yang lain. Dia hanya pasrah untuk diangkat ke dalam api. Dia sudah penat menangis. Namun sekali lagi manusia kera itu juga ditebak anak panah lalu membuatkan tubuh kecilnya terjatuh ke tanah, tetapi belum sempat tubuhnya mencium tanah satu tangan kekar terlebih dahulu menyambut tubuhnya dan mereka berguling sekali bersama-sama.

FALAH | Serunai Maut ✔Where stories live. Discover now