| Nuna | 46

11.7K 1.6K 562
                                    


"KETUA!" jeritan itu mengejutkan semua yang sedang mendengar cerita.

Terus Ketua Mukim berhenti bercerita. Memandang ke muka pintu, terjengul di situ susuk tubuh penduduk Anjana yang tercungap-cungap dengan muka pucat.

"Apa hal kamu?!" Ketua berdiri. Mengagak ada bahaya yang mampir.

Belum pun sempat penduduk itu berkata apa-apa, jeritan histeria dari luar sana memekak. Keadaan di luar hiruk-pikuk. Ramai perempuan bertempiaran lari.

Ketua Mukim keluar mendadak. Falah turut keluar, memandang serata mukim yang bagai baru diserang garuda.

"Kenapa--"

"AKU MAHU LINDA!!!"

Jeritan amukan kedengaran dari hujung sana. Mengejutkan semua yang mendengar. Falah tidak menunggu lama, terus berlari menuju ke sana. Henry dan Ketua turut ke sana. Iman disuruh Henry untuk menjaga Linda.

Sebaik sampai di situ, terlihat Tok penghulu sedang bergelut dengan beberapa orang pengawal. Anggun turut ada di situ. Turut menghunus senjatanya sekadar berjaga. Apabila ternampak Falah, mukanya berubah bengis. Kemudian dia menerpa Falah dan mencekak kolar baju Falah.

"Kau membawa bahaya untuk Anjana!" jeritnya betul-betul di depan muka Falah.

Falah menolak Anggun dari hadapannya. Langsung tidak mengendahkan Anggun yang berang. Anggun bergerak ke tepi dengan berbara. Henry yang melihat tersenyum sinis.

Tok Penghulu mengamuk bagai orang gila. Tetakan dari orang sekeliling bagai tidak lut. Falah dapat lihat mata itu kembali hitam. Dan luka di dada Tok penghulu seakan tiada.

Dia kembali dirasuk.

"BERI AKU LINDA!! AKU MAHU LINDA!!" Jeritnya pada semua di situ. Baru sahaja dia hendak menumbuk wajah seorang Anjana, satu tangan menyambar lengannya lalu sikunya dilipat sehingga dia mengerang kesakitan.

Selajur dia rebah ke tanah dalam pingkul kerana kesakitan. Sebelum ini dia sudah berkali diserang oleh pengawal di sekeliling namun semua itu tidak lut untuknya bagai tubuhnya kebal, tapi untuk serangan ini rasanya bagai menusuk saraf dan otak.

"Kenapa kau mahukan Linda?" Falah menegakkan tubuh. Memandang tajam pada susuk Tok penghulu yang sedang sedang berusaha bangkit. Langkahnya tatih bagai baru ditampar tangan gergasi.

Semua yang lain hanya memerhati. Tidak ingin masuk campur. Anggun yang tadinya marah sudah diam.

"Kenapa? Kau tak perlu tanya begitu Falah. Linda itu hamba aku. Aku cuma mahukan dia kembali." Tok penghulu tersenyum sinis. Suaranya kedengaran lain. Bagai suara lelaki bercampur suara perempuan.

"Linda hanyalah gadis yang bebas. Tidaklah dia hamba pada sesiapa. Kau telah berlaku zalim padanya Bunga. Hanya kerana kau rindukan anak kau, kau letakkan memori anak kau dalamnya. Kau buat dia lupa siapa dirinya. Kau jelmakan dari jelmaan kau seorang Nyai sebagai sebuah lakonan untuk dia. Kau patut hentikan semua ini Bunga."

Tok penghulu ketawa. "Kau sudah tahu cerita itu nampaknya Falah."

"Cerita ini sedih untuk aku dengar Bunga, tapi sayang kau telah tersalah jalan hanya kerana dihasut jin itu."

"Dia bukan jin!" Herdikan itu kasar. Wanita yang merasuk Tok penghulu mengamuk. "Dia tuhan aku!! Dia berikan aku bahagia!!"

"Tiada tuhan selain Allah!" Falah turut menaikkan suara. Bertegas.

"Kau fikir aku kisah?! Jika Tuhan itu benar ada, kenapa Dia tidak membantu aku tika aku diseksa Tuah?! Jika Dia benar ada kenapa Nyai dan Mona dibiarkan mati dibakar?!"

FALAH | Serunai Maut ✔Where stories live. Discover now