| Nyai | 34

12K 1.7K 102
                                    

NENEKNYA ialah seorang yang sangat penyayang. Dari kecil menjaganya dengan penuh kasih sayang dan prihatin. Tidak pernah walau sekali mengabaikannya di dalam hutan ini. Makan minum pakainya semuanya disempurnakan neneknya dengan lengkap, dijahit semua pakaiannya dengan penuh ketekunan dan kekemasan.

Dan dari kecil juga dia dididik untuk menjadi berani hidup di hutan ini, setiap hari neneknya akan mengajaknya keluar untuk memburu. Dia masih ingat waktu itu umurnya baru tujuh tahun dan neneknya yang waktu itu masih gagah telah mengajarnya melontar lembing. Masih jelas di ingatannya, binatang pertama yang mereka berjaya tangkap bersama ialah rusa. Dan dengan rusa itu mereka telah makan kenyang selama enam malam lamanya. Kejayaannya dibangga-banggakan neneknya begitu sekali. Selepas itulah dia mula menjadi berani, keluar berseorangan sahaja ke hutan mencari buah-buahan yang tidak beracun. Berseronok bersama binatang jinak. Memburu binatang itu dan binatang ini. Namun hanya satu dia tidak diizinkan yaitu mandi di sungai dan sehingga sekarang dia tidak pernah lagi mandi di sungai berdekatan itu. Neneknya melarang untuk mandi di situ.

Sehinggalah kini dia sudah menjadi seorang gadis dewasa, yang mampu berdikari dengan sendirinya, menjadi penyara hidup sejak neneknya sering sakit-sakit. Tiada tempat bergantung melainkan diri sendiri untuk mencari makan dan sebagainya.

Namun sayangnya pada Nyai tak pernah pudar, malah semakin kerap Nyai sakit semakin dia rasa sedih dan sayu melihat keadaan Nyainya itu setiap hari.

Tidak pernah walau sekali dia merasakan Nyai ialah beban untuknya, malah baginya Nyai ialah anugerah. Anugerah untuk dia jaga.

"Mona,"

Dia menoleh lantas tersenyum. Raga yang dia sedang anyam diletak tepi seketika. Dia turun dari pangkin lalu menghampiri Nyai yang berdiri di muka pintu rumah.

"Kenapa Nyai mahu keluar? Bukan Mona sudah kata berdiam dalam rumah sahajalah. Di luar terik sekali surianya." Mona membantu neneknya memakai selipar. Dua lengan tua itu dipimpin agar tidak jatuh. Entah kenapa sejak dua menjak ini neneknya selalu lemah-lemah dan tidak larat. Sebarang kerja tidak mampu dibuat Nyai. Tidak dapat tidak dialah yang akan menganyam raga untuk diisi ikan dan juga keluar memburu.

Nyai tersenyum lemah, berjalan perlahan menuju pangkin. Mona setia memimpin sehinggalah neneknya selamat duduk di atas pangkin. Nyai menghela nafas panjang-panjang. Kedengaran merengkungi pernafasan tuanya. Mona turut duduk di pangkin, kembali menyambung menganyam raga.

Sesekali dia mengerling pada Nyai yang tampak merenung jauh ke dalam hutan. Mata jernih itu terkebil-kebil menatap ke dalam semak samun itu.

"Apakah yang sedang difikirkan Nyai?" Mona menyibuk hendak tahu.

Nyai senyum memandang Mona. Senyumannya sangat manis.

"Mona tidak bosan berada di sini? Tidak terasa ingin keluar dari hutan ini?" Nyai membuka soalan yang selama ini dia pendam seorang diri sahaja. Matanya bening menatap Mona.

Mona terdiam. Jarinya berhenti menganyam.

"Nyai.." Dia bersuara penat. "Apa Nyai cakap ini?" Mona jatuhkan bahunya. Raga diletak atas riba sekejap.

"Nyai kasihan sama Mona. Mona berhak hidup bebas di luar sana, seperti anak muda lain."

Mona menggeleng. "Nyai, inilah hidup Mona. Ada Nyai, ada hutan, ikan, rusa dan semua ini. Kalau Mona keluar dari semua ini, Mona boleh mati. Jadi Mona tak akan sesekali keluar."

Wajah Nyai bertukar redup. "Tapi bukankah Mona juga berhak hidup bebas?"

"Bebas bagaimana Nyai? Adakah sekarang Mona tidak bebas? Mona bebas Nyai! Mona bebas ke mana sahaja yang Mona mahu! Mona bahagia dengan keadaan Mona sekarang."

FALAH | Serunai Maut ✔Where stories live. Discover now