| Mona | 32

12.8K 1.8K 223
                                    

DALAM setiap langkah, Falah iringkan dengan zikir. Hatinya sarat dengan kalimah tuhan. Fikirannya penuh dengan setiap rencana perjalanan.

Kini, dalam perjalanan penuh rintangan ini - dialah ketua. Dialah kepala. Keputusan di tangannya.

Kerana itu sedari tadi dia lebih memilih untuk diam. Selepas berjumpa dengan Tok penghulu di belakang Jalan Pohon Kuning, dia hanya diam dan terus diam. Berjalan dan terus berjalan.

Sehinggalah mereka berhenti solat zohor di sebuah kawasan lapang yang kecil, dia masih memilih untuk diam. Bercakap hanya sepatah dua kata. Mengajak Henry dan Iman bersolat dan mengimami mereka dengan tenang. Itu sahaja kemudian mereka kembali menyambung perjalanan dengan masih sahaja diam.

Sukar. Segalanya terasa sukar.

Apa yang dikatakan Tok penghulu tengahari tadi begitu sukar diterima, bukan cerita itu yang sukar namun tanggungjawab itu yang sukar.

Terasa bagai seluruh dunia di pundakkan ke bahunya apabila terdengar ucapan dari bibir Tok penghulu,

"Saya hanya mampu berharap dengan kamu Falah."

Falah menghela nafas berat. Sesekali dia melirikkan mata ke arah belakang, sekadar berjaga dengan Henry dan Iman yang berada di belakang.

Kelihatan mereka juga seakan turut dilema, termenung panjang dalam langkah mereka. Lebih memilih diam daripada bercakap.

Falah tidak dapat menahan rasa untuk turut rasa sempit atas tanggungjawab ini. Namun apakah pilihan yang dia ada?

Bukankah dia juga yang memilih untuk membanteras syirik dan khurafat di kepulauan ini?

"SAYA tak mahu membuang masa kalian lagi,"

Selepas mereka bertegur sapa dengan sederhana di bawah pohon rendang ini, akhirnya Tok penghulu bersuara dengan helaan nafas yang panjang.

Iman sudah pun terdongak-dongak ke atas melihat pokok besar ini, dia berada kagum dengan bentuk pokok ini. Seperti gergasi, melihatkannya dia jadi terfikir berapakah usia pokok ini agaknya?

Tadi mereka hanya berjalan dan berjalan tanpa mengetahui arah tuju, Falah yang memandu mereka sampai ke sini. Falah hanya mengikut gerak hati. Siapa sangka akhirnya langkah mereka yang dipandu gerak hati Falah itu membawa mereka ke sebuah pokok gergasi dengan Tok penghulu sudah sedia menunggu mereka di situ dengan wajah ceria.

Sedar, lelaki tua itu sangat gembira dengan kedatangan Falah bersama Henry dan Iman.

"Jadi apa yang tok hendak kongsikan bersama kami?" Henry memeluk tubuh. Soalannya bernada datar, tidak marah - hanya serius.

"Pertama sekali yang ingin tok tanya pada kalian," Tok penghulu memandang semua di situ. Wajah tua itu juga serius.

"Ada atau tidak sesuatu yang menganggu kalian sebelum datang ke sini?"

Henry dan Iman tersentak. Saling berpandangan.

"Ada." Falah menjawab ringkas.

"Kami hampir dihasut agar tidak mempercayai tok." Sambungnya.

Tok penghulu mengeluh. "Sudah aku agak perkara itu akan berlaku. Mona walau dalam pingkulnya dia sekarang, tetap serakah untuk menahan kamu dari jalan ini."

Mereka semua diam sahaja mendengar.

"Baiklah dengar sini baik-baik." Tok penghulu memandang satu persatu wajah.

"Mona punya ilmu sakti yang sangat kuat. Kesaktiannya takkan kamu dapat bayangkan. Dia suka memberi kejutan. Kamu akan sangka perkaranya sebegini rupanya perkara itu berbeza, teramat berbeza." Tok penghulu serius.

FALAH | Serunai Maut ✔Where stories live. Discover now