Bab 19

61.1K 2.2K 59
                                    

"Danish Arshad!!!!,"

Danish yang baru melangkah keluar daripada bilik air terperanjat. Bergema satu bilik itu dengan jeritan Qira. Secara automatik langkah terhenti.

"Wei, kau apasal menjerit pagi-pagi buta ? Meroyan nak jadi pontianak ke apa?" Bidas Danish sambil merenung tepat ke arah Qira yang duduk bersila di atas katil.

"Awak la masalahnya," balas Qira dengan geram. Dia lansung tak berpaling untuk melihat Danish.

"Apasal aku pulak? " ujar Danish dan melangkah ke arah almari bajunya. Qira menjengilkan matanya apabila melihat Danish di hadapannya sedang membuka almari baju.

"Kalau nak keluar daripada bilik air tu pakai la baju terus," ujarnya lagi segera mengalihkan pandangannya daripada memandang Danish yang hanya memakai tuala separas pinggang.

Serentak itu satu senyuman sinis terukir di bibir Danish. Dia kembali menutup almari pakaiannya dan melangkah mendekati Qira yang berada di atas katil. Gadis itu sedaya upaya mengelakkan pandangan ke arahnya.

"Kalau aku tak pakai baju pun, tak salah kalau kau tengok," bisik Danish hampir di telinga Qira. Serentak itu, Qira berpaling. Tindakan drastik itu menyebabkan wajahnya berlanggar dengan pipi Danish. Membahang mukanya menahan malu.

Seraya itu juga, dia menolak Danish yang berada di sebelahnya dengan sekuat hati menyebabkan lelaki itu jatuh terduduk di atas lantai. Tanpa berlengah, Qira mencapai tuala dan melarikan diri ke dalam bilik air.

"Ganas betul mak cik ni," rungutnya lalu bangun. "Nasib baik tak tercabut kain aku," ujarnya sambil membetulkan tuala yang dipakainya. Dia melangkah almari baju, dan mencapai pakaian untuk dipakai ke pejabat.

SETELAH  menyiapkan sarapan, Qira bergerak ke bilik tetamu yang didiami oleh Darwish. Pintu bilik itu diketuk bertalu-talu.

"Darwish, bangun!!," laung Qira seraya mengetuk lagi.

Tiada sebarang jawapan daripada Darwish. Tak bangun lagi ke budak ni, waktu subuh dah habis. Sekali lagi pintu bilik itu menjadi mangsa ketukannya.

"Darwish Asyraf, bangun !! " pekik Qira. Kali ini dia menguatkan sedikit suaranya. Inilah masalah kalau kejutkan orang lelaki bangun tidur.

"Darwish,"

"Ya kak, Darwish dah bangun. Baru selesai mandi," balas Darwish dari dalam.

"Wei mak nenek! Kau nak bagi runtuh rumah ni dengan suara kau tu," Danish yang baru turun memerli. Qira menjeling tajam.

"Sumbat cili dalam mulut tu baru tahu," omel Qira perlahan.

"Kalau kau rasa nak mandi air laut, silakanlah, " balas Danish dan terus mengatur langkah ke dapur.

Qira mencebik. Ingatkan tak dengar rupanya telinga lintah.

"KAU nak buat apa hari ni? " Danish bertanya kepada Darwish yang turut bersarapan bersama mereka.

"Aku nak keluar jumpa kawan-kawan lama aku. Nak enjoy dulu sebelum kerja," jawab Darwish.

"Jangan terlebih enjoy sangat," pesan Danish. Wajahnya serious .

"Don't worry, aku tahu apa yang baik," balas Darwish yakin.

Qira hanya memasang telinga mendengar perbualan dua beradik itu. Terlebih enjoy? Apa maksudnya?

QIRA mengetuk pintu pejabat Danish sebelum melangkah masuk. Sebuah fail diletakkan ke atas meja Danish. Tanpa dipelawa dia melabuhkan punggung di hadapan Danish.

"Kau nak apa? " soal Danish dengan nada seperti biasa.

"Saya dah settlekan masalah pusat sukan tu. Semua peralatan gym pun dah sampai," Qira menjelaskan. Danish meneliti dokumen itu. Betul, semuanya telah diselesaikan  dalam hanya seminggu. Hebat!

Aku Suami Kau Isteri ✅Where stories live. Discover now