6 | Ku Pendam Sebuah Duka

2.1K 67 1
                                    

"Take this and leave him!", kasar suaranya membuatkan aku sedikit tergamam. Aku masih cuba bersikap selamba dan berani. Sedikit pun aku tidak menunjukkan rasa takut pada lelaki berbadan tegap di depan aku ini.

Aku pegang sekeping kertas yang ditolak lelaki ini tadi. Sekeping cek bernilai 500,000 USD. Aku menolak kembali cek itu kepadanya. Ini gila!
Lelaki itu mengeluarkan sekeping envelope berwarna coklat dari briefcasenya lantas dihulurkan kepada aku. Aku membuka envelope itu dan mengeluarkan isi di dalamnya. Terkejut aku melihat semua isi kandungan envelope itu. Gambar keluarga aku, pejabat daddy di London dan Dubai serta gambar aku dan Mateen.

"What's all these?", tanya aku kasar. Tidak puas hati dengan perilaku lelaki itu. Dari gambar yang ada di depan mata aku ini, aku tahu dia sudah lama memerhatikan aku dan keluarga aku.
"I know everything about your family. If you don't want them to be hurt, take this cheque and leave Mateen. Or else you will witness something bad happen to your family", ugut lelaki itu. Ditolaknya sekali lagi cek yang berada di atas meja itu ke arah aku.
"Are you threatened me?!", bentak aku. Makin aku bengis, makin dia menunjukkan wajah bengis dia. Aku takut tetapi aku paksa diri untuk berani.
"Yes! Im threatening you now! Don't you ever dare to tell Mateen. I'm watching you", ugut dia lagi.

Aku telan air liur. Kalau ikut perancangan, aku dan Mateen akan pergi bercuti bersama minggu depan, sebelum aku memulakan kerja baru aku sebagai Solo Traveller.

"Think about your family. Maybe you need to call your dad after this. I'm sure he has something to tell you. And don't you ever dare to tell Mateen about this", ulang lelaki itu sekali lagi. Dia bersama dua orang lagi lelaki yang datang bersamanya tadi berlalu meninggalkan aku yang masih terpinga-pinga di dalam Han's Cafe.

"Who are they?", soalan itu membuatkan bahu aku terenjut. Aku kembali ke dunia nyata. Di depan aku sekarang, Han memandang dengan penuh pertanyaan. Sedari tadi dia hanya memerhatikan perbualan aku dengan lelaki muka bengis itu.
"I don't know. They want me to leave Mateen", jawab aku perlahan. Aku masih berdebar dan menjadi sayu.
"What?!", Han menyoal. Terkejut agaknya dengan jawapan aku tadi. Dia tarik cek dan kepingan gambar yang berserakan di atas meja. Ditenungnya gambar itu satu persatu.
"You should make police report, Lisa. This is dangerous", nasihat Han. Berkerut-kerut mukanya menatap setiap keping gambar itu.
"The dangerous is already there. I'm the one who put myself into it", kata aku perlahan membuatkan Han angkat muka memandang aku. Aku hirup mocha latte di dalam cawan dengan tangan yang masih menggigil. Sikit pun aku tidak memandang Han namun dari ekor mata aku tahu dia sedang memerhatikan aku.
"I tak faham. What do you mean?", tanya Han.

Aku lepas keluh berat kemudian aku tarik nafas dalam dan panjang. "Semua ni. Hubungan I dengan Mateen. You tahu dia siapa kan? I should know this gonna be hard for me. Tapi I degil. I nak juga kawan dengan dia. And now? They involved my family too", terang aku.

Semua ni memang tak masuk akal. Kenapa aku tidak pernah terfikir yang pipit tidak boleh terbang sekali dengan enggang. Aku pipit dan Mateen enggang. Jauhnya beza antara kami.
"And semua ni macam ada kaitan dengan business daddy. I can feel it", kata aku lagi. Mendengarkan kata-kata lelaki itu tadi, aku tahu mesti ada kaitan dengan projek yang dibatalkan itu.

"Why don't you talk to Mateen first? Mana tahu dia boleh tolong", cadang Han. Aku menggeleng.

Tidak Han. Aku tak boleh bagitau Mateen tenang hal ni. Macam mana kalau lelaki-lelaki tadi tahu? Dan yang paling teruk, macam mana kalau mama tahu tentang aku dan Mateen? Aku lebih rela hilang Mateen dari mama.

Love You, My PrinceWhere stories live. Discover now