Bab 29 : Buli

11.1K 521 34
                                    

Mulai hari ini, aku duduk di sebelah Marissa dan bukannya Diana lagi. Kenapa bukan Diana? Sebab sudah ada orang lain duduk di situ. Diana awal-awal pagi lagi dah halau aku suruh duduk di tempat lain, jadi Marissa heret aku duduk bersamanya.

Pagi tadi juga aku bertembung dengan Rayqal. Dia kelihatan seperti mengelakkan diri dari aku pun ada. Kenapa eh? Dia masih lagi terasa dengan kata-kata aku tempoh hari ke?

Aku menoleh ke belakang dan pandangan aku dan dia berlaga. Tapi tak lama. Dia cepat-cepat kalih muka ke arah lain untuk mengelakkan mata kami bertaut lagi. Aku mengemaskan buku Biologi untuk dibawa ke makmal. Kata Marissa, untuk subjek ini, cikgu sendiri akan tetapkan lab partner. Aku ni nak kata gelisah pun ada cuak lagilah ada. Sebab apa? Sebab dengar kata, cikgu ni bakal pasangkan lelaki dan perempuan setiap kali nak buat eksperimen.

Ugh! Kenapa!!

Sudahlah dalam kelas ni banyak muka-muka baru yang aku tak kenal dan tak pernah nampak pun tahun lepas.. Ugh!!

Sama seperti tahun lalu, aku dipasangkan dengan Rayqal. Kami duduk di meja yang sama. Rayqal tak banyak cakap pun dengan aku. Dari tadi asyik tekun saja menyalin segala benda mak nenek yang diperlukan dalam lab report ini.

Nak tegur ke tak eh? Tegur sajalah.. Dia layan ataupun tak, tu belakang cerita.

"Rayqal." perlahan aku memanggil namanya. Dia hanya menyahut tetapi matanya dipakukan pada sekeping kertas di hadapannya.

"Are you mad at me?" dia geleng.

"Why would I?" jawabnya ringkas. Woi kau ingat ini kelas bahasa melayu ke nak pakai ayat ringkasan bagai? Stress pula aku dibuatnya.

"Then why won't you talk to me? Like those days.. You know..Potpet potpet like mak-cik mak-cik kat pasar tu." Bibirnya menggariskan senyuman.

Dia tak jawab pertanyaan aku. Penat jugalah aku tunggu dia untuk membuka mulut namun hampa. Dia dah tak nak cakap dengan aku dah. Dia ada simpan emas dalam mulut dia El. Dah duduk diam-diam. Tak payah kau nak beramah mesra dengan dia lagi.

"Things are not the same anymore." Suaranya menggembirakan hati aku sedikit tetapi jawapannya tidak.

Apa maksud dia cakap begitu? Aku geleng kepala. "Tak faham."

"Aku still malu dengan kau." Perlahan dia berkata. Malu? Malu untuk apa dan mengenai apa? Malu tak bertempatlah dia ni!

"Sejak bila ek Tengku Rayqal kenal erti malu?" gurauku sambil mengusap dagu. Bibirnya  terbelah, menampakkan barisan gigi putihnya yang teratur itu. Okay, nice move Elissa!

Dia duduk tegak, manakala badan dipusingkan sedikit menghadap aku.

"Aku min.." aku mengangkat tangan, mengisyaratkan dia untuk menghentikan kata-katanya itu. Asyik minta maaf je, naik jemu pula aku mendengarnya. Mintalah kasih sayang ke, kan sedap sikit untuk di dengar tu.. Eh? Termelalut pula aku!

"Come on Rayqal, past is past. Tak perlulah nak ungkit lagi. Lagipun salah aku juga haritu sebab mengaku yang aku sukakan mangkuk hayun tu. Tak sangka pula aku yang kau nak mengamuk macam tu sekali." keningnya bertaut, senyuman masih lagi di bibirnya.

"Aku mengamuk ke? Mana ada?" dia menafikan kenyataan aku. Mukanya mula merah. Sekarang, report entah kemana, sembang je lebih dan akhirnya kami didenda oleh cikgu Hayati gara-gara hasil eksperimen kami salah. Padan muka aku dan padan muka dia!

Tamat sesi persekolahan, Rayqal mengajak aku, Marissa dan Taufiq untuk makan bersama di kedai nasi ayam penyet di hadapan sekolah sana. Mula mereka sertai kami tapi tak lama. Mereka tinggalkan kami berdua, kononnya nak beri ruang untuk kami berdua bersembang???? Apa kalau mereka ada sekalipun kami berdua tak boleh bersembang ke?

Bullied Love (E-book)Where stories live. Discover now