Bab 28

16.1K 539 9
                                    

"SAYANG betul-betul okey ke ni? Saya risau lah." Sepasang anak mata milik Raisya ditatap penuh kasih.

"Ya, saya okey. Awak jangan risau lah. Jom, pergi kerja. Nanti kita lambat." Raisya mencapai tas tangannya serta beberapa beg kertas yang berisi cenderamata dari Venice sebelum menapak ke tingkat bawah. Tengku Zafran terpaksa menurut walaupun sedikit bimbang tentang kesihatan Raisya. Mana tidaknya, dari semalam muntah-muntah. Pagi ni pun muntah lagi. Sampai pucat dah muka tu.

"Bos! Rindunya dekat bos. How's your honeymoon?" Raisya menggeleng melihat Tania. Belum sempat Raisya nak masuk ke bilik pejabat, dia dah diserbu macam wartawan.

"Kenapa bos geleng? Tak best ke pergi honeymoon dengan encik abang?" Tengku Zafran menghadiahkan jelingan maut kepada Tania. Suka hati dia aje Tania ni. Aku siku jugak kang.

"Apa jeling-jeling? Juling nanti baru tahu." Sofian menekup mulutnya dari ketawa. Cis, sama aje dua-dua makhluk ni. Kuang hajo betul kenakan aku.

"Apa pulak tak best. Mesti lah best. Yang tak bestnya bila aku belum sempat masuk bilik pejabat lagi, dah kena serbu macam artis popular." Tania dan Sofian tersengih kerang yang tak berapa wangi. Tahu kesilapan diri sendiri. Teruja sangat itu yang belum apa-apa lagi dah serbu Raisya.

"Err... bos, ada apa dalam beg kertas banyak-banyak tu?" Pantas Raisya menoleh ke arah beg-beg kertas yang masih berada dalam pegangannya.

"Oh... baru saya teringat. Ni untuk kauorang semua." Ujar Raisya kepada semua staf-staf yang berada di situ termasuk Tania dan Sofian. Beg-beg kertas tersebut diedarkan satu persatu kepada setiap seorang staf yang bertugas di aras tersebut. Rata-rata daripada mereka adalah pekerja atasannya. Nak beri pada semua, mana larat nak angkut bawa pulang banyak-banyak dari sana.

Teruja staf-staf di situ apabila menerima hadiah daripada Cik Raisya kita ni. Sebelum ini, mana pernah bos diaorang tu baik hati nak bagi hadiah walaupun dia rajin berurusan di luar negara.

Raisya menghempas punggungnya pada sofa empuk itu. Pening di kepala masih terasa. Raisya memejam matanya rapat.

Tengku Zafran yang baru turun dari bilik mereka, pantas mendapatkan Raisya yang seperti tidak bermaya.

Pulang saja dari kerja, keadaan Raisya semakin lelah. Tak mungkin dia penat bekerja. Selama ini pun dia tidak pernah sebegini setelah selesai urusan kerja. Ini penat luar biasa. Habis sengal dan rasa macam nak terputus semua urat badan.

"Sayang kenapa ni? Dari tadi lagi saya tengok pucat aje muka tu. Jom lah kita pergi klinik. Saya risau lah." Tengku Zafran mengambil tempat bersebelahan Raisya.
Raisya diam tidak membalas.
Sememangnya dia tak suka pergi klinik, apalagi hospital. Memang tak! Dia lebih rela membiarkan sakitnya sembuh sendiri.
"Tak apa, saya okey. Awak, malam ni kita nak makan dekat mana eh? Saya dah jemu lah makan dekat restoran yang sama." Tengku Zafran menggenggam jemari Raisya.

"Malam ni kita tak payah makan dekat luar. Biar chef Tengku Zafran yang
masak." Raisya mengukir senyuman kepada Tengku Zafran. Chef lah sangat.

"Okey... So, chef Tengku Zafran nak masak apa malam ni?" Tengku Zafran meletakkan jari telunjuknya di bawah dagu. Lagak seperti memikirkan sesuatu. Memang tengah fikirkan sesuatu pun.

"Actually dalam kabinet dapur kita tu ada spaghetti dengan sos carbonara aje." Mereka berdua tersengih menampakkan gigi. Nampak sangat yang kedua-dua mereka jarang memasak di rumah.

"So, chef Tengku Zafran nak masak spaghetti lah malam ni?"

"Nampaknya macam tu lah. Khas buat isteri tercinta."

Isteriku Cik Bos [Republish]Where stories live. Discover now