3

40.2K 3.2K 220
                                    

"Hai morning!" Sapa Lily penuh ceria. Gadis berkaca mata bulat itu cepat-cepat bangun membalas senyuman Lily. Tak semena-mena dia terkejut melihat Lily meletak dua bungkus plastik besar yang terisi kotak-kotak makanan di atas meja kaunter.

"Cik Lily banyaknya.." Dia tidak hairan dengan bungkusan makanan yan banyak. Sudah pastilah dari Restoran Cik Lily salah satu restoran terkenal di kawasan itu. Sebelum ini Lily sering membawa makanan dari Restoranya setiap kali dia datang menghantar makanan ke bengkel itu.

"Alaa, sikit je ni. Kereta saya dah siap?" Soal Lily tenang. Azwa pantas mengangguk.

"Dah siap dari semalam. Cik Lily cakap nak ambil semalam. Tak datang pun."

"Maaf, saya sibuk sikit semalam. Ada kawan Ibu datang rumah." Lily sengih menampakkan lekuk lesung pipit terbentuk cantik di pipi bersihnya.

"Saya faham."Azwa mengangguk lantas mengeluarkan satu resit bayaran penuh pada Lily.

"Jap bayaran penuh." Lily menyelongkar beg tangan mengeluarkan dompetnya.

"Terima kasih ya. Mana kereta saya?" Lily meletak beberapa not duit kertas bernilai 50 ringgit diatas meja.

"Sama-sama. Kejap saya tunjuk." Azwa menyimpan duit dihulur gadis itu lantas keluar dari ruang kaunter. Bungkusan makanan Lily dibawa sekali.

"Moga Cik Lily murah rezeki lah sebab selalu belanja kami macam ni.." Ujar Azwa ada nada segan dalam bicaranya. Lily tergelak besar melangkah beriringan dengan gadis itu.

"Alhamdulillah. Allah bagi rezeki lebih dari cukup buat saya. Kenalah selalu berkongsi kan." Balas Lily ramah. Azwa angguk setuju dengan bicara Lily.

"Oh ya Cik Lily, Bos baru kami dah datang hari ini." Ujar Azwa. Lily menjungkit kening.

"Dia macam mana? Okay?" Soal Lily.
Azwa angguk dengan senyuman tipis.

"Dia pakar dalam semua bab kereta. Muda dan kacak!" Puji Azwa buat Lily melepas tawa kecil.

"Haritu bukan main awak takutkan dia. Sekarang puji melambung." Ejek Lily. Azwa pula yang melepaskan tawa kecil.

"Haritu saya fikir dia garang. Rupanya saya silap. Dia humble, tadi dia datang, saya ingatkan dia pekerja baru. Rupanya bos baru saya! Apa tak nya pakaian bengkel sama macam pekerja lain."

"Dia bukan sekadar bos, mungkin dia nak sama-sama susah payah dengan pekerja." Sebagai seorang majikan Lily turut rasa perkara yang sama.

"Nampaknya macam tu lah." Azwa menjuih bibir ke arah sepasang kaki yang terjulur dari bawah perut kereta dimana separuh badan milik sepasang kaki itu berada di bawah badan kereta itu.

"Kereta saya tak siap lagi ke?" Soal Lily hairan melihat kereta milik ibunya masih dibaiki seseorang.

"Sudah, mungkin dia nak buat double check." Ujar Azwa lantas melangkah mendekati lelaki yang berada di bawah badan keretanya.

"Bos, ada yang rosak ke? Owner kereta ini dah sampai." Soal Azwa sambil duduk di samping majikan barunya.

"Oh kejap." Ada suara yang menjawab dari bawah. Lily kerut kening, kenapa suara itu seperti dia pernah dengar sebelumnya?

Bunyi stroller papan ditolak kaki sehingga tubuh yang dibawah badan kereta itu keluar besama beberapa pekekas di tangan. Mata Lily tidak berkelip melihat wajah itu. Jantungnya tiba-tiba berirama buat wajahnya membahang. Untuk apa dia rasa gugup seperti ini padahal, lelaki itu sudah dia temui sebelum ini.

Walau wajah itu berkeringat tapi kekacakkanya malah makin terserlah, lagi-lagi melihat lelaki itu meraup rambut sendiri sebaik bangun dari berbaring di atas stroller papan itu.

Bukan CinderellaWhere stories live. Discover now