Hujan Malang.

1.3K 101 1
                                    

"Tolongg...!"

"Tolonggg.... Ya Allah,sakitnya.." Qasidah meraung kesakitan di kaki tangga. Darah merah mengalir bercampur hujan. Baju-baju yang di angkat basah lencun bercampur darah. Perutnya terasa bagai di hempap batu besar.

"Erghhh!" Dengan sepenuh tenaga dia meneran. Gigi di ketap sekuat hati. Menggeletar tubuhnya menahan sakit seorang diri.

"Ya Allah....bantulah aku,Ya Allah.." rintihnya seorang diri.

"Ya Allah,Dah!" Payung di tangan di campak tanpa sedar. Zainab memangku kepala Qasidah.

"Tolong,kak Nab..sakit sangat ni.." Qasidah menangis.

"Mari sini. Boleh bangun tak?" Zainab cuba memapah Qasidah.

"Tak boleh,Kak Nab...tak larat dah. Sakit sangat dah ni.." Qasidah menggeleng lemah.

Zainab tiada pilihan lain selain mengheret tubuh Qasidah masuk ke bawah rumah.

"Maafkan aku,Dah. Aku dah tak ada pilihan. Aku terpaksa juga heret. Kalau kau terus-terus terkena hujan badan kau boleh sakit nanti." Zainab mengutip kain baju di kaki tangga. Di longgokkan menjadi tempat sandar Qasidah.

"Erghhh...!" Qasidah meneran lagi.

"Kepala dah keluar,Kak Nab.!" Qasidah terjerit terkejut.

Zainab yang sedang menghampar tikar di atas pangkin terkejut sakan. Berlari-lari dia mendapatkan Qasidah yang sedang menyandar di tiang. Kain Qasidah di selak tinggi.

"Allahu Akhbar!" Zainab menjerit terkejut saat dia menyelak kain batik Qasidah bayi itu tergolek di atas tangannya.

"Uwaaaa.....uwaaaaa...uwaa.....!" Bunyi tangisan memecah bunyi hujan. Dua wanita itu mengucap syukur.

"Ya Allah,sayang umi..tak sabar-sabar nak keluar,ye..." bayi lelaki itu di bersihkan dan di balut dengan kain batik. Zainab menghulurkan bayi lelaki itu kepada Qasidah.

"Anak ibu...kasihannya keluar waktu hujan." Kedua-dua wanita itu ketawa gembira. Terlepas beban yang di rasa.

"Macam mana ni? Tak elok duduk luar macam ni. Hujan pulak tu." Zainab mengalirkan rasa bimbangnya. Qasidah turut bimbang. Hujan lebat tidak menampakkan tanda-tanda ingin berhenti.

"Brahim mana,Dah?" Zainab berusaha melindungi tubuh Qasidah dengan tikar mengkuang. Hanya itu yang terfikir olehnya.

"Ke kebun,Kak Nab. Petang nanti baru balik. Dia ambil Dania dahulu di sekolah baru pulang ke rumah." Jelas Qasidah.

"Boleh aku naik rumah kau? Nak ambilkan tuala ataupun kain batik. Baju kau basah ni. Tak elok. Kau baru lepas beranak pulak tu." Zainab membelai pipi si comel dalam dakapan Qasidah.

"Boleh,kak. Naik je. Bilik saya yang depan sekali."

"Baiklah. Tunggu sekejap,ya." Zainab berlalu pergi.

Qasidah merenung wajah halus dalam pelukannya. Terdapat satu tahi lalat di bahu anaknya itu. Qasidah tersenyum seorang diri.

"Tak sabar nak keluar ke,sayang? Kasihan sayang ibu keluar waktu hujan." Pipi si kecil yang masih merah di kucup berkali-kali.

Tidak sabar rasanya ingin di tunjukkan si kecil ini pada suami dan anak perempuanya. Keluarganya sudah lengkap kini.

➰➰➰➰

"Brahim!"

Brahim yang sedang menunggu hujan teduh terkejut dirinya dijerkah seseorang. Matanya di liarkan ke segenap ruang pondoknya. Kosong.

"Brahim!" Sekali lagi dirinya tersentak. Brahim berdiri. Parang di tangan di pegang kemas. Matanya di tajamkan. Surah pendinding di baca kuat.

"Brahim,woi!!!"

"Allah!" Brahim terkejut. Berdiri di hadapnnya jasad yang penuh lumpur.

"Sapa?" Parang di angkat tinggi.

"Aku ni....Mior! Aku jatuh kat dalam paya belakang kebun kau tu. Hujan lebat sangat.!" Mior duduk di tangga sambil menadah aur hujan untuk membasuh mukanya.

"Bha hahahahahahahahaha......" Brahim bantai gelak berguling.

Mior mencebik. Dia meludah sisa lumpur yang masih lekat dalam mulutnya.

"Macam mana boleh terjatuh ni Mior? Kau dari mana?" Brahim mengambil tuala yang tersangkut di dinding dan di suakan pada Mior.

"Aku tergelincir masa naik jambatan tu..kau bukan tak tahu..jambatan tu batang pokok kelapa je..licin la kalau hujan macam ni. Habis buah kelapa aku jatuh. Hadui...belakang sakit.!" Marah Mior. Wajah yang bersalut lumpur sudah di bersihkan.

"Jomlah balik. Dah surut hujannya. Tumpang aku je lah." Pelawa Brahim. Mior mengangguk setuju. Lagipun belakangnnya juga sudah sakit akibat jatuh tadi.

"Him, betul ke apa yang aku dengar?" Mior berdiri menghadap Brahim.

"Sepanjang aku uruskan kebun ayah aku dari kecil sampai tua ni,tak pernah lagi aku jumpa binatang king kong yang orang dok sebut-sebut tu. Aku pun pelik jugak la..macam mana boleh timbul cerita mengarut tu." Brahim mencapai parang dan bekalnya dan di muatkan ke dalam bakul motor. Setelah semua siap dia menyarungkan topinya dan mengunci pintu pondoknya. Mata memerhati ke sekeliling pondok bimbang jika terlepas sesuatu untuk di simpan lagi. Tiada. Dia berkalih kelada Mior. Lelaki tiga puluhan itu turut bangun mencapai bakulnya yg berisi beberapa biji kelapa.

Mata KeraWhere stories live. Discover now