Bab 28 : Lari

1.2K 85 5
                                    

Arlisya Firdaus meletakkan dua cawan kopi di atas meja sebelum melabuhkan punggung di atas kerusi kayu itu. Dia memicit-micit kepala, masih tidak percaya akan apa yang berlaku sebentar tadi. Sepanjang perjalanan ke Firissa Coffee, wanita itu diam. Suasana kafe agak lengang pada malam itu.

"Kau okay ke tak?" tanya Afham. Terkejut juga dia apabila mendapat panggilan daripada Arlisya Firdaus. Laju saja dia memandu untuk menjemput sahabat baiknya itu.

Tiada jawapan keluar dari mulut Arlisya Firdaus. Dia termenung memandang ke luar kafe.

"Hazim ada buat apa-apa ke?"

Dengar saja nama itu, wanita itu terus memandang lelaki di hadapannya. "I knew it! Kau tau kan siapa Mr Shrek? Tapi macam mana kau kenal dia? Aku pernah cerita aje dekat kau, mana pernah tunjuk muka dia. Gambar pun tak ada."

Afham tersengih. Kantoi! "Sorry lah. Aku kenal dia dah lama dah. Sepuluh tahun lepas?"

Terbuntang mata wanita itu. Sepuluh tahun?

"Kau ingat tak first day kita SPM? Ada gap masa untuk kertas 1 dan 2 kan?"

Arlisya Firdaus angguk. "Haah. Aku balik rumah kejap time tu."

"Ha time aku nak ambik pizza yang order tu, aku jumpa dia kat depan sekolah. Dia memang datang cari aku. Macam mana dia kenal muka aku, aku tak tau." Masih terbayang-bayang di fikiran Afham peristiwa itu.

"Weh, aku ambik piza kat depan sekolah tau. Dia call tadi dah sampai," beritahu Afham pada kawan-kawannya. Pelajar lelaki yang berada di situ hanya angguk.

"Weh, aku ikut kau!" Naufal mengejar Afham yang belum berjalan jauh itu.

Mereka berjalan beriringan ke pondok pengawal keselamatan. Ada seorang lelaki berpakaian uniform Pizza Hut dengan motornya diparkir di luar kawasan sekolah berdekatan dengan pagar sekolah. Afham menghentikan langkahnya apabila terdengar seperti ada suara memanggil namanya.

"Afham, aku rasa lelaki tu panggil kaulah. Kau kenal ke?"

Afham geleng. Bahaya juga kalau lelaki yang memanggilnya itu ialah penjenayah. Tapi kalau dia duduk dekat pondok guard, selamat kut kalau pergi. Rasa ingin tahu menular dalam diri. "Kau pergilah ambik piza dulu. Kejap lagi aku datang."

"Kau pasti? Macam mana kalau orang jahat?" tanya Naufal risau.

"Jangan risaulah. Dalam sekolah, ramai orang nampak." Afham menenangkan kawannya sebelum berlalu mendekati lelaki yang memanggil namanya tadi.

"Kau Afham, kan?" tanya lelaki itu tanpa berlengah.

Afham angguk. "Kau siapa?"

"Muhammad Hazim. Kau kawan tadika Arlisya Firdaus, kan?"

Berkerut kening Afham. Hazim? Bukankah lelaki ini yang pernah diceritakan oleh kawan baiknya itu? Tapi kenapa dia datang sini? "Haah. Mana kau tahu?"

"Aku kenal Taufiq. Sepupu dia. Aku nak mintak tolong kau, memandangkan kau kawan dia dari tadika. Dah semestinya kau tahu jantina sebenar dia, kan?" Hazim menjungkitkan keningnya sebelah.

Afham terkedu sesaat. Mamat ni tahu Firdaus bukan lelaki? Tapi apa yang Firdaus ceritakan padanya adalah sebaliknya. "Kau nak aku tolong apa?"

"Tolong aku jaga dia sebaiknya. Kau lebih kenal siapa dia. Aku cakap dengan dia pun boleh dikira jari saja. Aku tak janji, tapi in shaa Allah kalau hati aku belum berubah dalam masa sepuluh tahun, aku akan melamar dia jadi isteri aku."

Arlisya Firdaus memberi pandangan tajam pada Afham setelah habis cerita sepuluh tahun lalu. "Kau saja reka cerita, kan?"

Afham mengerutkan kening. "Taklah. Apasal pulak aku nak reka cerita? Benda betul kut!"

"Aku tak percaya. Hari pertama kita orang jumpa, dia cakap aku lelaki, tau tak?"

"Ya, aku tau. Tapi percayalah aku tak tipu. Mana pernah aku tipu kau?"

"Kau tipu aku yang kau tak tahu siapa Mr Shrek," bidas Arlisya Firdaus pantas.

Afham menelan liur. "Okay, aku akui aku tipu kau pasal itu. Tapi itu baru sekali."

"Weh, apahal kau lari?" sampuk Arissa yang tiba-tiba muncul duduk di sebelah Arlisya Firdaus. Disambar cawan kopi milik Arlisya Firdaus lalu diteguk rakus.

Terkejut Arlisya Firdaus dan Afham melihat wanita itu muncul secara tiba-tiba. "Kau datang sini dengan apa?" soal Arlisya Firdaus. Setahunya tadi adiknya naik kereta mak ayah saudara mereka ke majlis untuk Taufiq.

"Teksi."

"Teksi malam-malam macam ni? Bahaya tau tak?" Afham bersuara sebelum sempat Arlisya Firdaus memarahi Arissa.

"Dah tu, aku tengok Bro Zim seorang je masuk dewan hotel tadi. Tu pun kejap aje, dia jumpa Bro Fiq. Lepas tu terus balik," terang Arissa. Masih jelas di ingatannya wajah kecewa Hazim masuk ke dalam dewan hotel tadi.

Arlisya Firdaus tersedar sesuatu. "Wait a sec. Bro Zim? Oh, so sebenarnya semua orang dah tahulah siapa Mr Shrek tu kecuali aku, hah? Dan bila masa dia jadi abang kau, ha Rissa?" Dia pandang wajah cuak Arissa dan Afham bergilir-gilir.

"Err... Bukan salah aku! Dia yang tak kasi aku bagitau. Aku tahu pun semalam, hari yang kau dapat dress ni. Dia hantar sendiri ke rumah, akulah yang tukang ambik." Arissa sudah bersiap sedia mengangkat tangannya melindungi diri dari dibelasah oleh wanita di sebelahnya.

"Dahlah, Fir. Benda dah lepas. Kalau kau tak percaya jugak, kau tanyalah Taufiq. Aku yakin Hazim serius dengan kau."

Arlisya Firdaus mendengus kasar. "Hantar kitorang balik sekarang."

Wajah Afham hampa. Dia pandang Arissa yang sudah mengeluh. Putus asa ingin memujuk wanita yang hati keras itu.









🐾🐾🐾🐾









Keesokan paginya, Arlisya Firdaus menyalam tangan Mak sebelum masuk ke dalam kereta. Dia memandu keluar dari kawasan rumah. Berhenti pada lampu isyarat merah, wanita itu mencapai telefon pintarnya. Laju dia menghantar mesej pada Khai.

Apabila lampu isyarat bertukar hijau, Arlisya Firdaus terus memandu meninggalkan bandar tersebut. Dia tekad ingin lari dari rumahnya. Beg baju sudah siap masuk ke dalam bonet kereta sebelum semua orang dalam rumah terjaga dari tidur. Langsung dia tidak memaklumkan pada Mak ke mana hala tujunya.

"Nak sangat back up mamat tu, kan? Biar padan muka, aku lari dari rumah dulu."









❤️❤️❤️❤️

First update untuk 2019. Selamat tahun baru, korang semua! Nak share satu azam aku untuk 2019🤗. Aku berhasrat nak hantar satu manuskrip novel unfuk diterbitkan. (Tahu, korang jemu dengar sebab asyik tak jadi aje kan?😅) In shaa Allah, kalau ada idea dan dah ada laptop sendiri, nanti aku tulis. Dah tak sekolah ni, lebih mudah aku nak menulis. Masa pun banyak terluang. Doakan aku!🙃

Hmm... Lama benar tunggu adik aku ni mendaftar untuk form 5, siap sudah satu bab! Aku nak pergi tandas, breakfast pun belum ni. 😣

Ha, kongsilah satu azam 2019 korang😂

TIH 2 : Broken LandWhere stories live. Discover now