Bab 33 : Kau Suka Dia ke Tidak?

1.4K 102 1
                                    

"Ada apa-apa yang boleh aku tolong?" soal Afham tatkala melihat Arlisya Firdaus dan Nisa memasak untuk sarapan pagi. Awal Nisa datang ke rumahnya, dengan hajat ingin membantu apa yang patut. Tetapi tidak banyak yang boleh ditolong. Makanan untuk tetamu petang nanti akan dikendali oleh pekerja kafe.

Pagi itu, Arlisya Firdaus hanya mengajak Nisa memasak untuk sarapan, memandangkan keluarganya belum mengisi perut lagi. "Tak ada apa pun. Kita orang baru nak breakfast ni. Awal kau datang?"

Afham usap belakang lehernya. "Tak ada apa nak buat kat rumah, ingat datang bolehlah nak tolong apa-apa." Matanya memandang sekeliling. Padahal datang tadi ada niat lain.

Berkerut kening Arlisya Firdaus. Bukan dia tidak kenal Afham itu liat bangun pagi. Kalau waktu cuti begini, baik dia tidur. Tapi harini datang ke rumahnya awal dari biasa. Dia suruh lelaki itu hadir ke majlis pernikahannya petang nanti, bukan pagi.

"Arissa mana?"

"Pergi KL Sentral. Ambik Taufiq dengan nenek."

Afham angguk faham. Dia duduk di meja makan. Nisa menghidangkan nasi goreng ke dalam pinggan. Dengan wajah selamba, Mak ambil sepinggan nasi goreng dan bawa ke ruang tamu. Sengaja dia ingin memberi ruang pada kawan-kawan Arlisya Firdaus berbual.

Arlisya Firdaus mengambil tempat di antara Afham dan Nisa. "Makan dululah, untuk dia orang lain, aku ada simpan dalam kuali."

Dua orang kawannya itu mengangguk. Afjam mengetuai bacaan doa makan sebelum ketiga-tiga manusia itu menjamah nasi goreng itu.

"Nisa, kau ada suka sesiapa tak?" tanya Arlisya Firdaus tiba-tiba.

Nisa menjungkitkan sebelah keningnya. "Kenapa kau tiba-tiba tanya ni?"

"Curious? Ada ke?"

Afham turut keliru tatkala kawan baiknya itu tiba-tiba bertanya soalan seperti itu. Takkan dia dah tahu kut?

Nisa tayang sengihnya. "Kalau ada pun, kenapa?" soalnya semula. Cuba mengelak. Takkan Firdaus dah tahu siapa aku suka? Lama kut aku simpan, tak mungkin...

"Ermm... Kalau ada, kau confess ajelah. Tak payah tunggu lelaki tu. Kalau kau tunggu, jadi andartulah kau!" usik Arlisya Firdaus.

"Kau dah tahu ke?" Afham bersuara. Sahlah, wanita itu sudah tahu!

Arlisya Firdaus pandang Afham. "Kau pun tahu ke?" mustahil Afham tidak tahu pasal perasaan Faheem. Dia orang tu best buddy kut! Sama-sama lelaki, mesti lebih selesa nak berkongsi perkara sebegini.

"Apa benda kau orang ni? Apa benda yang aku tak tahu tapi kau orang tahu ni?" soal Nisa tidak mengerti.

"Tak ada apa!" Serentak mereka berdua menjawab.

"Oh, macam ni kau eh, Fir. Kau nasihat adik kau sekali kan? Suruh confess confess ni?" soal Afham. Seperti ingin membuka topik baru.

"Hah?" Arlisya Firdaus tercengang. Adik?

"Kau jangan buat tak tahulah, Fir. Kau suruh Arissa confess dekat aku kan?"

"Apa?" Kali ini, Nisa pula yang sertai Arlisya Firdaus.

"Adik aku suka kau? Dia tak pernah cakap apa-apa pun dekat aku pasal ni?" Tertanya-tanya Arlisya Firdaus tatkala mendengar cerita dari mulut kawan setadikanya itu.

Afham garu kepala. "Laa... Kau tak tau ke? Aku ingat dia cerita semua benda kat kau."

Arlisya Firdaus menggeleng kepala. Sumpah dia tak tahu adiknya itu menaruh hati pada kawan baiknya sendiri.

"Habis, kau suka dia ke?" tanya Nisa.

Afham diam.

"Kau suka dia ke, Afham?" Arlisya Firdaus mengulang soalan Nisa.

TIH 2 : Broken LandWhere stories live. Discover now