BAB 9

4.2K 426 35
                                    

Guruh di langit mendendangkan dram miliknya. Panah cahaya putih, kilat turut kelihatan juga. Hujan lebat jatuh menimpa bumi Esfahan dalam sekelip mata.

Shiki bertenggek pada salah sebuah batu yang terdapat di dalam gua itu. Matanya pula liar meligas ke sana ke mari. Menganalisis keadaan yang sedang berlalu ketika itu.

"Kumpulan X12 kamu semua boleh bergerak sekarang. Kumpulan XX3 jadi perlindung," Arah komander yang mengetahui askar Esfahan ketika itu.

BOMM!

Ledakan bom kedengaran menggegar gua tempat persembunyian si naga itu.

"Menarik," Shiki tertawa.

Lezabel mengetap bibir. Menahan kemarahan yang kian memuncak. Manusia-manusia yang datang mencerobohi guanya mengganggu ketenteraman dia. Sebagai tanda amara dia menghembus nafas berapi sehingga menyapu bersih beberapa orang manusia yang ingin mara lebih lagi.

"Jangan biarkan naga tu terlepas! Kristal merah tu mesti jadi milik kerajaan kita!" Arah komander.

Shiki yang berada tidak jauh dari kawasan kejadian menjongket kening.

"Kristal merah?" Ujarnya sendirian.

"ROURRRRRR!" Tempik Lezabel.

Beberapa askar yang masih bertahan mencipta pelindung untuk berlindung. Api yang terkeluar dari mulut si naga emas memusnahkan segalanya yang berada di hadapan. Tempias hembusan api itu membuatkan tempat tinggal Lezabel hampir musnah.

Komander yang menjadi ketua kepada angkatan askar tadi mencipta jaring perangkap yang terbuat dari besi yang ditempa khas dari kristal berkualiti, lalu dilempar pada  tubuh Lezabel yang sedang mengamuk. Tujuannya hanya satu untuk melemahkan struktur tubuh si naga betina.

"Elak!" Jerkah komander.

Jaring perangkap yang menyelimuti Lezabel melemahkan kuasa si naga. Perlahan-lahan tubuhnya tumbang. Matanya juga berpinar. Nafasnya serta merta berubah perlahan.

"Tak boleh jadi macam ni!" Serentak dengan itu tubuh Shiki diselimuti asap hitam yang kian membesar . Panahan kilat ungu terlihat dibalik asap hitam itu.  Tubuh Shiki berubah pada bentuk aslinya. Lebih besar dari si naga betina, Lezabel.

ROURRRRRR!

Shiki lantang mengaum. Matanya tajam merenung manusia yang rakus akan kemajuan itu.

"Siapa?" Bisik Lezabel perlahan. Dalam samar-samar tatapan matanya, sempat dia melihat si naga kegelapan menghapuskan seluruh askar yang datang ke tempatnya tadi.

Api biru membara di sekeliling si naga kegelapan. Malah membakar keseluruhan askar yang datang mendekat. Sekali gus mengubati segala luka pada tubuh Lezabel dan menghapuskan jaring yang menyelimuti tubuh si naga betina.

"Jangan tamak manusia!" Jerkah Shiki.

Komander yang mengetuai askar tadi menggunakan segala kuasanya. Tetapi sayang dia juga turut terbakar sehingga ke tulang hitam. Selesai membunuh askar tadi Shiki mengalihkan pandangannya.

Tubuh Lezabel bersinar keemasan sebelum berubah bentuk kepada manusia . Api biru milik Shiki masih menyelimuti si gadis.

Shiki menyengetkan sedikit kepala. Berfikir apa yang perlu dia lakukan seterusnya. Tetapi semakin lama dia berada di dalam gua tersebut kebarangkalian untuk mereka mati tertimbus adalah sangat tinggi.

Si naga kegelapan mendengus. Tubuhnya kembali seperti manusia. Tindakan seterusnya dia mencempung Lezabel, si naga yang tidak diketahui identitinya.

"Lepas ni kena soal pula dengan syaitan sorang tu," Rungut Shiki sebelum tubuhnya dibakar dengan api biru miliknya sendiri.

Keesokan paginya, tidak seperti pagi yang lain . Pagi itu sepi tanpa suara riuh dari pengikut setia Kirito. Kini hanya Kirito dan pengikut Miyako saja yang tinggal.

KIRITO : THE TRUE LEGEND [LONG HIATUS] Where stories live. Discover now