BAB 22

3.5K 380 18
                                    

"Macam mana bang?" Di hujung barisan penonton ada dua beradik sedang memerhati Kirito.

"Manusia biasa. Apa yang nak herannya?" Yosuke jungkit kening. Wajahnya terpamer sinis.

"Tipulah kalau abang tak rasa kehadiran dia?" Yuzuru tersengih.

"Raja Onyx lebih berkuasa," Ujar Yosuke.

"Kita tengok." Gumam Yuzuru.

Di tempat Kirito pula,

"Kau Okey tak ni?" Soal Noaki risau.

"Okey je." Kirito duduk di atas bangku yang ditempatkan untuk kelas mereka. Lukanya pada bahagian dada sudah sembuh tanpa meninggalkan sebarang parut.

"Luka kau tu?" Noaki datang mendekati sahabatnya itu. Nak juga gugur jantung tadi melihat dada Kirito yang berdarah!

"Okey je. Tak payah risaulah. Aduh, kau ni gelabah sangat." Kirito terkekeh ketawa.

Noaki hela nafas lega. Haih, kawan oi! Tak pernah tak buat orang risau.

"Giliran Miyako." Gumam Kirito sambil melirik ke arah gadis musang di hadapannya yang menunggu giliran.

"Aku tertanya dengan kuasa Miyako. Tak pernah lagi dia tunjuk kuasa dia," Ujar Noaki. Mataku tidak lepas dari melihat gadis pemalu di hadapan mereka.

Kirito tersengih. Noaki yang berdiri di sebelahnya di siku. Mata tu, jangan nak gatal sangat!

"Ehem, mata tu." Tegur dia.

"Ehe!"

Di tempat Miyako pula, terlihat si gadis sedikit gemuruh. Inilah kali pertama dia berlawan di hadapan manusia, dia tidak tahu lagi kekuatan musuhnya semacam apa. Mengingatkan itu saja buatkan dia meremang. Bimbang tidak dapat menyertai Kirito hingga ke peringkat akhir.

"Peserta seterusnya juga dari kelas Bulan melawan peserta dari kelas Silver." Ujar pengacara.

Puak musang yang sememangnya dilahirkan dengan seraut wajah yang cantik dan kacak itu terlihat mendapat pujian yang melambung dari puak manusia. Begitu juga yang terjadi pada Miyako. Banyak mata-mata yang memerhati dirinya. Malah yang memerhati itu lebih kepada golongan lelaki.

"Piwwit!"

"Semoga berjaya cantik!"

"Kalau kau menang nanti jadi girlfriend aku tau!"

Beberapa pelajar lelaki kelas depan, terlihat tertarik dengan Miyako yang  pemalu dan lemah lembut itu. Gadis musang itu sememangnya mempunyai ciri-ciri perempuan idaman.

Miyako menunduk malu. Senjatanya dikeluarkan. Jika diikutkan ini juga adalah kali pertama dia menggunakan senjata dalam perlawanan. Selalunya dia gunakan saja ekor kesayangannya namun mengingati pesanan Kirito tempoh hari. Yang mengarahkan dia jangan menggunakan kuasanya, dia ikutkan saja kata lelaki itu.

"Aku rasa nak cungkil mata keranjang lelaki dekat sana tu." Gumam Kirito. Dia bangkit dari duduk. Mindanya sudah merancang semacam hal pembunuhan. Tidak suka kepunyaan dia di tatap seperti itu.

"Sabarlah. Macam kau tak tahu lelaki dekat Akademi ni. Suka bergurau kan?" Sengih Noaki. Dia bertindak menahan tubuh Kirito yang ingin mara lebih lagi.

Kirito menjeling Noaki.

"Tak boleh! Aku nak cungkil juga mata tu. Gatal sangat!" Pekik Kirito. Hilang sabarnya apabila melihat lawan Miyako itu ialah lelaki.

"Kenapa Akademi ni tak bagi lawan perempuan dengan perempuan je" Hampir terjegil mata Kirito apabila mendapati lawan Miyako juga seorang kaki perempuan.

KIRITO : THE TRUE LEGEND [LONG HIATUS] Where stories live. Discover now