BAB 24

3.7K 392 34
                                    

Mulut yang menguap ditutup. Di hujung tubir mata pula ada air mata mengalir.  Kotaro hela nafas perlahan. Dia mengatuk. Sudah setengah jam dia dan Yosuke duduk di dalam pejabat Pengetua Ibuki. Menanti Kirito dan yang lain.

"Lambat!" Keluh Kotaro. Entah mimpi apa semalam, dia tiba-tiba disuruh berkumpul di pejabat Pengetua Ibuki. Kata Pengetua Ibuki, ada benda penting yang ingin di bincangkan. Sampai ke pejabat, Pengetua Ibuki mengarah mereka untuk menunggu Kirito dan yang lain pula.

"Pengetua, bukan nak kurang ajar. Tapi pelajar kelas belakang memang lambat, ya?" Rungut Kotaro lagi. Yosuke di sebelahnya hanya diam. Lelaki pengguna elemen api itu agak tenang orangnya.

"Sabar." Ujar Pengetua Ibuki tenang.

BAM!

"Ayah, maaf! Kami lambat." Ujar Kirito. Dia menundukkan kepalanya. Jelas wajah kesal terpamer. Begitu juga Noaki dan Miyako di belakang.

Pintu pejabat Pengetua Ibuki yang dibuka kasar menjadi tatapan Yosuke. Riak wajahnya terpamer sinis.

"Tak apa, janji kamu datang. Dah, kamu boleh duduk. Tuanku sudah bosan menunggu kamu," Lembut pertuturan Pengetua Ibuki.

Kirito berpaling ke belakang. Begitu juga Noaki. Riak wajah kedua sahabat itu sedikit tidak senang dengan kehadiran Putera Mahkota Esfahan itu.

"Ayah? Apa maksud semua ni?" Soal Kotaro. Dia perasan dengan panggilan sopan Kirito tadi. Agak terkejut juga mendengarnya.

"Dia ayah nii-san. Jangan hairan," Jelas Kirito.

Panggilan diri Kirito sedikit sebanyak buatkan mental Kotaro terganggu.

"Baiklah, memandangkan kamu semua sudah berjumpa. Saya akan terangkan sebab kenapa kamu dipanggil." Celah Pengetua Ibuki.

Kirito mengangguk, lantas menarik tangan Miyako untuk mengikut ke mana dia ingin duduk. Kalau boleh lagi jauh dari Kotaro.

"Sekejap, maaf mencelah Pengetua. Apa yang Yosuke buat dekat sini?" Soal Noaki hairan. Bukan tak suka kehadiran lelaki itu. Walaupun hakikatnya memang tak suka. Tapi setahu dia, Yosuke tak akan suka berkumpul dengan yang tak setaraf dengan dia.

"Dia akan ikut misi dengan kamu semua," Jawab Pengetua Ibuki.

"Misi?" Soal Kotaro. Tak pernah lagi dengar anak raja masuk misi ni.

Pengetua Ibuki mengangguk.

"Kamu berlima ada misi menghantar surat utusan raja ke Asteria," Terang ahli sihir terkuat di Esfahan itu.

"Huh? Utusan raja?" Soal Yosuke.

"Ya,"

"Tapi dengan mereka?" Sindir Kotaro kepada Kirito.

Sekali lagi Pengetua Ibuki mengiakan.

"Arahan dari siapa?" Celah Noaki dingin.

"Terus dari Raja," Cap mohor Raja Daichi Ryuu terlakar di hadapan Noaki. Pengetua Ibuki tersenyum saja sebagai balasan.

"Kenapa Tuanku tak menghantar saya saja ke misi ini?" Yosuke berdiri dari duduknya sekaligus menayangkan riak wajah jijik apabila dia bertatapan dengan Kirito.

"Sebab misi ni Peringat S. Kamu akan merentas sempadan dan meredah kampung-kampung yang terbiar. Melawan pencuri dan langsung bertemu terus dengan Raja Asteria. " Pengetua Ibuki tetap tenang walaupun anaknya disindir di hadapannya sendiri.

"Kami tak akan dapat mara ke perbatasan Esfahan, kalau membawa mereka. Pelajar lemah," Sinis Yosuke seterusnya.

"Jangan terlalu yakin. Kamu lupa, yang pertama Noaki Kuzuki, dia pelajar kelas depan selama 4 tahun berturut turut. Manakala Kirito Sasaki, dalam hanya masa kurang lima minit hampir menewaskan kesemua askar elit Tuanku Daichi Ryuu. Yang terakhir pula Miyako, profile dia dirahsiakan. Boleh saya tahu mana pelajar yang lemah? " Sengaja Pengetua Ibuki menyatakan profile rahsia Noaki dan anaknya.

KIRITO : THE TRUE LEGEND [LONG HIATUS] Where stories live. Discover now