BAB 10

4.2K 431 18
                                    

Hembusan angin yang datangnya dari pantai Esfahan menghilangkan segala bunyi di sekitar Kirito. Kini fokusnya hanya pada susuk syaitan bernama Zenith.

"Dari mana kau muncul?" Soalnya lagi.

"Selatan Asteria," Jawab Zenith tenang.

"Kenapa suara kau macam kelelahan?" Kirito masih tidak berputus asa untuk menyoal. Manakala Zenith tidak pula merungut apabila disoal banyak sedemikian. Dia juga tidak mampu untuk berbohong seperti kebiasaannya.

"Haha... Lelah? Memang! Manusia dah kurung aku! Cukup masa nanti aku akan dibunuh sama seperti kaum aku yang lainnya," Ujar Zenith bersama tawa yang dibuat-buat.

Tiba-tiba terasa suasana di persekitarannya terhenti. Hanya angin yang datang dari pantai saja menerpa tubuhnya. Kirito kaku. Sinar matanya malap buat seketika. Jadi bererti selama ini kaumnya masih wujud dan hidup? Tapi mereka di mana ?

"Bagi tahu aku kedudukan kau!" Pentagram merah terukir pada kedua anak mata Kirito. Mata kutukan. Sesuai dengan gelaran corak pentagram di mata Kirito ketika itu. Jika penggunaan mata itu berlebihan ke barangkalian besar untuk buta seumur hidup sangatlah tinggi.

"Berdekatan jeti Esfahan. Dikelilingi tentera kerajaan ini," Lapor Zenith.

Kirito terus saja mengesan kedudukan si syaitan. Matanya meligas ke merata tempat. Sehinggalah pada kedudukan jeti yang dikatakan itu.

"Jumpa kau!" Senyuman kepuasan terukir.

"Siapa kau? Kenapa kau nak sangat jumpa aku?" Soal Zenith hairan.

Kirito tersenyum mendengar soalan yang dilontarkan.

"Aku datang. Nanti kita berkenalan."

Di kedudukan Zenith. Lelaki itu bertambah hairan mendengar perkataan yang keluar dari bibir orang yang tidak di kenalinya itu. Perkataan Kirito seakan menggambarkan dia begitu dekat dengan Zenith.

"Kirito? Kenapa awak mengelamun?" Soal Miyako risau.

Susana tenang tadi berubah bingit serta merta setelah pertalian minda diputuskan oleh Kirito. Lelaki bermata merah itu menoleh ke bawah.

"Tak ada apa. Kau dah pilih yang patut di masak nanti?" Soalnya kekok apabila tertangkap mengelamun.

Miyako mengangguk.

"Biar aku bayarkan." Beberapa keping emas dikeluarkan dari kantung lalu diserahkan kepada penjual ikan yang sedang menunggu bayaran.

"Sekarang kita beli daging. Dua ekor naga dekat rumah tu tak reti makan sayur,"

Miyako menjongket sedikit kening.

"Naga?" Soalnya.

"Tak ada apa-apa. Dah jom beli daging dengan barang dapur lain. Lepas ni aku ada tugas lain nak buat," Pantas tangan Miyako ditarik lembut oleh si Demon King.

Seperti seorang kanak-kanak yang polos, Miyako ikutkan saja kehendak penyelamatnya itu. Baginya tangan Kirito besar dan hangat. Membuat keinginan untuk selalu bersama dengannya sentiasa wujud mendakap diri.

"Oi, Kirito!"

Langkah Kirito termati apabila seseorang memanggil namanya. Kirito menoleh ke arah sumber suara tadi lalu diamati siapa gerangan si pemanggil.

"Noaki?" Soalnya sendirian.

"Kau bawa siapa ni?" Si pemanggil yang berambut kuning keemasan menyoal setelah berada di hadapan sahabat barunya.

"Tak perlu tahu." Dingin Kirito membalas.

Noaki mengecilkan matanya.

"Kekasih kau?" Soal Noaki lagi.

KIRITO : THE TRUE LEGEND [LONG HIATUS] Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang