BAB 33

3.5K 397 60
                                    

TAP! TAP! TAP!

Kaki Raito melangkah masuk ke taman istana. Niat nak tengok-tengok keadaan sekeliling sebelum gerhana bulan nanti. Mesti dia akan rindu keadaan di istana kelak.

"Ayahanda?" Gumam Raito apabila mata miliknya terpandang, Si Raja Bermata Merah yang sedang duduk di bangku batu yang terdapat di sana.

Tanpa berfikir panjang, Raito menghampiri si ayah.

"Ayahanda buat apa di sini?" Soal Raito. Dia mengambil tempat untuk duduk di sebelah ayahnya.

Si Raja Bermata Merah tersentak. Dia yang sedari tadi termenung, seakan baru saja sampai ke realiti kehidupan. Lantas Si Raja menoleh.

"Tenangkan fikiran sementara menunggu gerhana bulan datang." Ketika gerhana bulanlah kuasa penuh si raja bakal bangkit untuk membuka gerbang waktu.

Raito mengangguk. Seketika dia terdiam, mencari topik untuk di bualkan.

"Raito nak tanya sesuatu boleh?" Pinta Raito. Lelaki itu berambut biru dengan mata yang kehijauan seperti ibunya .

"Tanyalah." Tangan si Raja Bermata Merah naik mengusap kepala anaknya. Raito tak seperti abangnya, Kaito. Raito lebih lembut dan tak suka keganasan. Sifat anak kedua Si Raja Bermata Merah itu jelas bertentangan sekali dengan anak sulungnya.

"Masa ayahanda seumur dengan abang, ayahanda buat apa je?" Raito usap tengkuk yang tak gatal. Apa ke pelik soalan ni?

"Masa kamu pergi ke masa lalu nanti, kamu tengoklah sendiri. Ayahanda habiskan seluruh masa yang ada hanya untuk cari kawan lebih banyak dari apa yang kamu fikirkan sekarang."

"Wah, jadi selain Pak Cik Kotaro dan yang lain. Ayahanda ada kawan lain lah?"

Si Raja Bermata Merah tersenyum.

"Iya, hmmm... Raito."

"Ya, ayahanda?"

"Nanti masa dekat sana, hati-hati tau. Ayahanda dengan bonda tak ada dekat sana untuk pantau kamu. Lagi-lagi abang kamu tu. Pastikan dia tak lost control macam di Akademi dulu." Sisi kepala Raito dikucup. Rasa sayang dia tak pernah berbelah bagi. Sama rata, tak pernah lebih, tak pernah kurang. Walaupun kerja memerintah buatkan Si Raja kurang berkomunikasi dengan kedua anaknya. Tanggungjawab keluarga tetap keutamaan.

"Terima kasih risaukan kami, ayahanda." Segera Raito memeluk manja tubuh tegap ayahnya yang semakin tua. Walaupun rupa tidak berubah sedikit pun. Rambut merah dan hitam sentiasa beralun.

"Kamu anak ayahanda. Mestilah ayahanda risaukan kamu." Dakapan dibalas. Tersenyum Si Raja Bermata Merah melihat telatah anak bongsunya itu.

.
.
.
.
.

Dari satu ruang, ke ruang yang lain Zen tunjukkan keadaan di dalam pembetung. Walaupun sempit di bawah sana, tetap saja muat untuk separuh rakyat Asteria.

"Jadi? Apa hal mustahak sangat yang kau suruh aku tolong tu?" Shiki jongket kening . Selesai lawatan ke seluruh pelusuk pembetung, Shiki bawa, Kirito ke ruang tempat selalunya penduduk Asteria berkumpul.

Kirito angkat kepala. Seketika digaru kepalanya yang tak gatal.

"Ada aku cakap nak minta tolong kau ke tadi?" Polos soalan Kirito.

"Awal-awal tadi bukan ke....." Anak mata Shiki meruncing. Lantas dia bersilang tangan.

"Kau tengah menipu ke Kirito?" Soal Shiki apabila dapat menangkap wajah mengelat Kirito.

"Eh, mana ada. Tak tipu, tak tipu." Kirito geleng kepala.

"Kau tahu Kirito, kaulah satu-satunya syaitan yang tak reti menipu di mata aku. Cakap jujur sekarang." Ejek Shiki sambil mengelilingi tuannya.

KIRITO : THE TRUE LEGEND [LONG HIATUS] Where stories live. Discover now