Bab 17

1.1K 35 10
                                    

Bab 17.

Usai makan malam Rania masuk ke biliknya. Hajatnya ingin menyambung bacaan buku novel yang dibelinya beberapa hari yang lalu. Ryan yang belikan sebenarnya!

Dia mencapai sweater
dan disarungkan ke tubuhnya. hangat sikit!

Loving you was easy
Thought you'd never leave me
Yeah yeah
Wrapped around my finger
See ya when I see ya
Yeah yeah~

Belum sempat dia mencapai novel, Iphonenya yang berada diatas meja lampu berdering. Minta diangkat. Pantas dia mencapai. Entah siapalah agaknya pemanggil yang menghubunginya malam-malam begini.

"Assalamualaikum.. Hello! siapa ni?" tanya Rania usai memberi salam. Dia mengangkat panggilan tersebut tanpa melihat siapakah yang menghubunginya.

"Waalaikumsalam" jawab si pemanggil.

Eh! Suara lelaki ni! seloroh Rania dalam hati.

"Rania?" sambung pemanggil itu lagi.

"Err.. Ya saya. emm ni siapa ye?" jawab Rania sesopan mungkin. Entah sapalah manusia ni. Call orang malam-malam macam ni!

Rania berjalan kearah sliding door dan perlahan-lahan membukanya. Dia berjalan keluar dan berdiri di balkoni di luar biliknya. Dia ingin mengambil angin sebentar. Hoodie sweaternya disarungkan di kepala. Melindungi rambut keperangan milik gadis itu.

"Saya Fahrin la. Tak kenal ke? kita jumpa masa ada event kat sekolah awak minggu lepas... Ingat tak?" Lelaki bernama Fahrin itu memperkenalkan diri.

"Fahrin... Fahrin?" Rania cuba berfikir. Siapakah Fahrin yang sedang menghubunginya ketika ini. Dia mengetuk-ngetuk dahinya perlahan cuba untuk mengingatinya.

"Owh yaa... That's guy. Err.. Tapi mane awak dapat number saya ni?" Rania baru teringat.

Mereka berkenalan ketika karnival sukan sekolah tinggi tempoh hari. Selama 3 hari berturut-turut karnival di Gabriella Edward High School dijalankan mereka selalu bertemu.

Fahrin itu sebenarnya pelajar Megah Sakti High School. Kapten bola sepak yang mewakili sekolahnya. Dia sebaya dengan Tengku Adrian.

"Saya dapat dari kawan awak."
jawab Fahrin.

"Owh! okey! so kenapa awak call saya ye?"

"Saja. But can we being a friend? I just can't resist you in my life. From the first time I meet you that day." kata Fahrin jujur. Di saat ini jika Rania boleh mendengar degupan jantungnya pasti dia akan terkejut. Laju bak hang!

"hey... No problem tho. You are my savior after all. But are you falling for me ha? Owh come on man... We barely know each other man." sambut Rania disulami dengan gelak ketawa. Dia menyerkap jarang lelaki itu dengan soalannya. Dia terhibur dengan lelaki bernama Fahrin ini.

Dia teringat ketika Fahrin melindunginya dari tercedera semasa event di sekolahnya tempoh hari. Dan akhirnya, lelaki itu sendiri yang tercedera.

"Hahaha. Funny right? that's why you and sun doesn't have different."

"sun? why?" tanya Rania. Dia blur sebentar.

"Ye lah. sebab matahari menyinari bumi and you shining my life. Cia cia cia" Fahrin cuba bercia cia dengan Rania.

Terburai ketawa Rania. Rasa lawak gila bila Fahrin berpickup line guna bahasa rojak. Rasa seronok berbual bersama lelaki itu."You're funny Fahrin..."

Tergelak Fahrin seketika. "Okey lah awak...Its getting late after all. Saya rasa awak mesti dah mengantuk kan? Lain kali sayaWhatsApp awak ye." kata Farhan ingin memutuskan talian.

"okey. Babye." jawab Rania. Dia menekan punat berwarna merah dan memutuskan panggilan.

Lama bersembang sampai gadis itu lupa apa yang hendak dibuatnya tadi. Dia berpaling untuk membuka sliding doornya.

"Seronok bersembang?" sapa satu suara.

Siapa Fahrin tu?"

Pantas Rania menoleh. Berderau sebentar darahnya. Terkejut satu. Lagi satu nasib baik dia pakai hoodie kalau tak memang dapat dosa percuma.

Tengku Adrian sedang bersandar pada dinding di balkoni yang bersebelahan dengan balkoni Rania. Bilik mereka bersebelahan sebenarnya.

Tengku Adrian nampak kacak dengan baju sleeveless dan seluar treaksuit panjangnya. Dia memandang Rania dengan satu pandangan yang sukar dimengerti. Cemburu? marah?

"Ryan... Kau ni... terkejut aku tau!
What are you doing there? kau curi dengar perbualan aku eh?" Tanya Rania tidak puas Hati.

Dia membetulkan sweater dan hoodie yang dipakainya agar auratnya tidak terdedah.

"Answer me Sweetheart! Sapa Fahrin?" Tengku Adrian sudah memandang Rania dengan tajam. Tetapi dia masih mengawal suaranya agar tidak nampak seperti cemburu.

Ah tapi aku memang tengah cemburu ni. Tah sape tah budak nama Fahrin tu. Ada hati nak Otp dengan Sweetheart aku!

"He's my future boyfriend!" jawab Rania sambil tersenyum manis.

Membara hati Tengku Adrian. Dia memegang palang besi yang memagari balkoni biliknya. Aku sakit hati ni. Hish!

Digenggamnya palang itu dengan kuat. Bergerak-gerak rahangnya menahan perasaan. Rania tidak perasan akan perbuatan lelaki itu.

"Ye je? Kau bukan cantik pun... Tak kan lah mamat tu nak kat kau. Perasan lebih." Tengku Adrian mengutuk Rania.

Kaulah perempuan yang paling cantik yang pernah aku jumpa Mia!

Dia berpura-pura menggelakkan gadis itu. Walaupun sebenarnya dia cuba memujuk hati sendiri.
Mungkin dia tidak sedar yang kata-katanya itu telah melukakan hati Rania.

Gadis itu menjeling Tengku Adrian. Tanpa berkata apa-apa dia terus masuk ke dalam bilik meninggalkan Tengku Adrian yang masih bersisa tawanya.

Tengku Adrian berhenti ketawa. Dia memandang kelibat Rania dengan pandangan kosong.
Menyesal dia mengutuk gadis itu.

What are you doing Ryan. Kau tengok sekarang. Mia dah merajuk. Kau la ni!

Selepas saja Rania menutup sliding doornya dia terus mengutuk Tengku Adrian.

"Eleh jeles ah tu. Aku yang comel lote gebu gebas macam ni ada orang nak. Tak macam dia tu. Harap je muka handsome, tapi tak ada orang yang nak. Puhahahahaha" selamba badak Rania memuji dirinya sendiri. Siap dikutuk-kutuknya Tengku Adrian.

Eh kejap. Bukan kau pun ada suka kat dia sikit ke Nia?

hati Rania berbicara. Bertanya tentang perasaan gadis itu terhadap Tengku Adrian.

"Mana ada! aku tak suka kat dia arr. Mengarut la kau ni cik hati! Mengarut!!.." nafi Rania. Dia berkata-kata sendirian dengan hatinya.

Eleh kau suka dia kan! Mengaku je la cik Nia oii!

"Kau gila!!!....Kau gila!!!..." Gumam Rania. Dia menutup telinganya sambik menggeleng-gelengkan kepalanya dan berjalan kearah katilnya. Dia terus baring menelentang.

"Daripada aku layan kau hati baik aku tido." Sambungnya lagi.

Serpihan Kenangan Kita!Where stories live. Discover now