Bab-42✓

967 28 0
                                    

Bab 42

Keesokan harinya. Seperti yang di janjikan oleh Zhafran. Dia bertemu dengan Tengku Adrian dalam biliknya.

Tengku Adrian rasa berdebar. Tujuannya datang ke sini untuk mengetahui kebenaran. Teringat akan kata-kata Zhafran semalam.

'Ada perkara yang aku nak cakap dengan kau. Esok kau datanglah pejabat aku. Kita bincang. Aku tau apa yang terbuku dalam hati kau. Dan aku cuba nak leraikan semua kekusutan dalam kepala kau tu.'

“Duduklah, Ryan.” ujar Zhafran. Dia mengajak Tengku Adrian duduk di sofa di sebelah kanan biliknya. Danish dan Naziem juga turut ada bersama.

Tengku Adrian meneliti sekeliling bilik Zhafran. Besar dan selesa. Dinding berwarna hitam putih yang nampak begitu elegant. Susun atur perabot di dalam bilik Zhafran juga sempurna. Membuatkan bilik ini nampak lebih besar dari sepatutnya. Ada pokok bunga kecil yang di letakkan di sudut meja kerjanya.

“Suzy... Buatkan air untuk empat orang. Not the hot one. Give something like juice.” Zhafran menekan interkom. Meminta Suzy menghidangkan minuman untuk tetamunya. Lantas dia kembali ke sofa. Duduk dilabuhkan.

Tengku Adrian sedang berbual bersama Naziem. Mereka bertanya khabar antara satu sama lain. Danish bermain game agaknya. Melihat dari posisi Smartphonenya dilintangkan. Dan digoyang ke kiri dan ke kanan. Mungkin bermain game yang memerlukan kawalan sepenuhnya ke atas Smartphonenya.

Tak lama kemudian Suzy masuk menatang dulang berisi empat cawan jus Epal. Zhafran tahu sebab dia memang suka minum jus tu. Ada sudut khas di peti sejuk dekat pantri untuk kawanan jusnya. Suzy meletakkan cawan di atas meja. Sempat dia mencuri pandang crush barunya. Siapa lagi kalau bukan Tengku Adrian. Zhafran melihat perbuatan Suzy. Sempatlah dia berdehem sikit. Bagi si Suzy tu sedar daripada tergoda dengan Tengku Adrian. Suzy tayang sengih bila gerak gerinya diperhatikan oleh Zhafran.

Maaflah boss.. Kawan bos tu handsome sangat. I yang tengok ni pun cayaq!

Thanks Suzy. You can go now.” Arah Zhafran. Tak bertangguh Suzy keluar. Menyambung kembali kerjanya.

“Jemput Minum Ryan. Korang pun sama. Kita basahkan tekak dulu. It a long story after all.” Zhafran tersenyum nipis.

Tengku Adrian tengok air tu pun tak berselera sebenarnya. Tapi dia paksa juga dirinya untuk menelan jus itu. Gelodak hatinya buat dia rasa gelisah. Tapi disembunyikan semuanya di sebalik wajahnya yang tenang.

“Semalam aku ada janji dengan kau nak cerita pasal baby kan?” Zhafran mulakan bicara. Tenang. Matanya dipusat pada wajah Tengku Adrian. Wajah itu tak berubah. Cuma semakin matang. Tak ada langsung janggut atau misai yang menghiasi wajah lelaki itu. Tapi ada sesuatu yang Zhafran tak dapat nak gambarkan dengan kata-kata bila dia lihat wajah itu.

Tengku Adrian hanya mengangguk. Sepanjang malam dia tak dapat nak melelapkan mata. Mindanya menerawang memikirkan apa yang hendak dicakapkan oleh Zhafran. Selebihnya mindanya dah sampai pada Rania. Ceh! Ada dua tiga kali juga dia hantuk kepala dekat stereng kereta semalam. Rasa macam tak percaya dia dapat jumpa dengan Rania semula. Lepas apa yang dia lalui selama ini.

“Sebenarnya.. Lepas kemalangan tu.  Kau sendiri tahukan kau tak sedar tiga hari. Masa tu kitorang pun pelik. Kau tak cedera parah tapi tak sedarnya sampai tiga hari.

  Lepas doktor buat X-Ray dengan apa tah tu. Baby terus masuk bilik pembedahan. Keadaan dia masa tu teruk sangat. Pendarahan dekat otak, Patah dua ke tiga tulang rusuk. Satu dah hampir tersembul keluar dan ada retak dekat tulang bahu dan beberapa tempat lain. Doktor kata keadaan dia waktu tu Kritikal sangat. Dia koma lepas pembedahan. 50-50 je.

Serpihan Kenangan Kita!Where stories live. Discover now