Bab-44✓

1K 39 10
                                    

Bab 44

Tepat pukul 3:30 petang Rania sudah memandu keretanya keluar dari perkarangan rumah. Dia nak berdating kejap dengan Athira. Dekat mana lagi kalau bukan dekat Kafe Flowers tu hah!

Rania memandu dengan cermat. Tak naklah dia main drift-drift kereta kesayangannya ini. Dia bernyanyi kecil. Jemarinya menari mengikut rentak lagu yang berkumandang di radio. Lagu Havana nyanyian Camila Cabello menjadi pilihan.

Lebih kurang sepuluh minit kemudian. Rania sudah pun mamarkirkan keretanya di petak parkir yang tersedia. Dengan penuh bergaya dia keluar dari perut kereta.
Bergayalah sangat. Selekeh je aku tengok!

Kalau kata hati itu berbentuk manusia. Rania pasti ianya sudah makan menendang padu miliknya. Mengutuk tak ingat tuan tanah!

Dia hanya mengenakan pakaian kasual. Baju blous berenda dan seluar jean. Tudung berwarna nude terletak elok menutupi mahkotanya.

Dia menekan lock kereta dan melangkah masuk ke dalam. Melebar senyuman di bibir saat dia melihat Athira sedang membancuh sesuatu di sebalik kaunter.

“Assalamualaikum ya ahlil kubur.” Sapa Rania. Dia tersengih melihat pekerja Athira yang tercengang memandangnya.

Mak aih! insaf terus aku! Staff yang memakai tanda nama Irzan bermonolog dalam hati. Dia tayang sengih lepas buat muka tercengang.

“Brutal betullah akak ni. Cantik pulak tu!” Bisik staff bernama Qayyum pula. Perlahan. Hanya Irzan yang mendengar.

Athira menoleh. Dia menggeleng kepala. Masak dengan perangai aci main hentam sahabatnya ini. “Waalaikumsalam ya ahlil kuburr..” Balas Athira mengikut nada Rania.

“Apalah kau ni. Insaf terus kitorang yang dekat sini ni tau. Kau tengok staff aku, semua tercengang.” Athira menepuk bahu Rania. Jari telunjuk dihalakan kepada Irzan dan Qayyum. Kembang kempis Rania menahan gelakan yang hampir meletus. Dia tersengih seperti kerang tak ada gigi.
“Hehehe! Maapin gue ya!”

Athira menatang dulang berisi dua potong kek dan dua cawan Latte. Cheesecake perisa Manga mix Strawberi untuk Rania dan Kek coklat untuk dirinya. Well Rania alergi dengan kek coklat thats why! Dia bawa ke meja berdekatan. Rania membuntuti langkah gadis itu dari belakang.

“Weyh Nina Athiraaa... I miss you!” Rania muncungkan bibirnya. Buat gaya ala-ala flying kiss. Memang kalau dengan Athira perangai budak-budak Rania mudah saja keluar. Tak berselindung langsung.

I miss you too. Tapi tak payahlah sampai macam tu. Kang orang ingat kita lesbiente olente pulak!” Entah dari mana wujudnya perkataan itu Athira pun tak tahu. Ah bantai jelah!

Rania menghirup sedikit Latte dalam cawannya. Sedapnyeee! Dia memejamkan mata. Menikmati rasa berkrim Latte buatan Athira. Dari dulu memang dia hanya suka Latte yang dibuat Athira. Berasa sangat!
Waktu dia kerja dekat sini dulu pun. Latte buatannya tak sama dengan Latte air tangan Athira.

“Weyh Nia.. Kau dah jumpa ke dengan Ryan?”

Ryan... Ryan? Owh Ryan tuh! Boleh lupa pulak nama mat saleh handsome tu. Kui kui!

“Dah... Tapi aku tak ingat dialah. aritu abang Nish kata dia kawan aku. Sooo.. I'll try hard to remember him again.
Athira mengangguk. Baguslah kalau kau berusaha nak ingat dia Nia..

I see. Sebenarnya bf aku kawan baik dengan Ryan tu. Best friend for ever till jannah macam kita. His name is Ziqri Haziq if you don't know.” jelas Athira. Rania menyuap Cheesecake kedalam mulut.

“Ziqri? Aku rasa aku ada ingat muka dia. Orang tu kan yang ada hati dengan kau tu kan.. Kan?” Rania teruja bila bayangan wajah Ziqri melintas di fikirannya.

Serpihan Kenangan Kita!Where stories live. Discover now