Bab 40: Mati?

1.2K 113 4
                                    

"ZINNT!! Zinnt! Bangun Zinnt!"

     Iryan menampar perlahan pipi Zinnt berulang kali.Oleh kerana tiada respons yang ditunjukkan,dia kemudiannya meletakkan jari di hadapan hidung Elf tersebut.Tersentak.Tiada langsung hembusan nafas yang boleh dirasai jarinya.

Iryan semakin kalut.Kini dia mendekatkan telinganya pula ke dada bidang Zinnt.

    Sebak.Perasaan sebak mulai memenuhi ruang dada.Malang sekali,tiada degupan jantung yang kedengaran.Dia mengangkat kembali kepalanya, memandang ke arah Syawal dengan mata yang memerah.

"I..Iryan..Zinnt macam mana?" Soal Syawal,tersedu-sedu.Lengan Iryan dipegangnya.

    Iryan hanya membisu.Dia pantas membuang pandang ke arah kumpulan Syah yang lain.Ada diantara mereka yang menangis bagai nak gila,ada juga yang teresak-esak sambil memeluk tubuh kaku Fellex.

    "Iryan..Tolonglah jawab soalan saya!" Rayu Syawal.Pipi Iryan dipegang lalu dipalingkan agar Archer ini melihat wajahnya.

   Iryan sekali lagi membisu.Tangan Syawal yang memegang pipinya itu,dileraikan secara lembut lalu diramasnya perlahan.

   "Zinnt..dah gagal."

    Syawal tersentak.Jawapan Iryan bagai merentap tangkai hatinya.Dia menekup mulut.Adakah ni bermakna...Zinnt juga telah MATI?

"Tak..Awak tipu!" Jerit Syawal secara tiba-tiba.

   Iryan hanya diam.Dia perlahan-lahan menarik tubuh Syawal ke dalam dakapannya.

   "Tak.Saya tak tipu.Inilah kenyataannya.Zinnt dah mati." Ucap Iryan,tanpa perasaan.Belakang Syawal ditepuk perlahan namun lelaki itu melawan.

   Syawal menolak kasar tubuh Iryan dengan jeritan mengila.Satu pun jeritannya tidak dapat difahami dek akal.Mencarut mungkin?

    Iryan tersentak.Hatinya tiba-tiba saja terasa memanas.Tahap kesabaran yang cuba dipratikkan selama dua minggu ini tiba-tiba merapuh.Wajah Syawal dipandangnya,tajam sekali.

"Tak! Awak tipu! Awak tipu! Dia tak mati lagi! Saya nak cari Syah! Syahhh!!!"

    Syawal hilang pedoman.Dia menjerit-jerit bagaikan orang gila yang disampuk hantu.

Pangggg!

    Jeritan Syawal terhenti di saat pipinya terasa pedih.Satu tamparan kuat yang hinggap di pipinya itu membuatkan bibirnya berdarah.Wajah Iryan ditenungnya dengan rasa tak percaya.Iryan..tampar dia ke tadi?

"Hei! Berhentilah menangis macam budak-budak! Kau..sikit-sikit Syah! Sikit-sikit Syah! Kau tak nampak ke diorang dah mati?! Kau dah lupa ke,Syah sedang tenat?! Fellex dan Zinnt dah mati,Syawal! Dah mati!" Jerkah Iryan,lantang.Air mata membanjiri mulai pipinya.Mayat Zinnt pantas dirangkul erat di pangkuannya.

    "Zinnt.." Panggil Iryan mulai teresak-esak.Dia tak sangka,kawannya akan mati secepat ini.

    Adakah dunia ini terlalu kejam? Dia baru sahaja dia ingin membuka langkah baharu namun pada awal langkah,dia sudahpun jatuh tersungkur.Musibah datang bertimpa-timpa.

   Syawal pula hanya mampu terkedu.Inilah kali pertama Iryan memarahinya sebegini.Pipinya yang terasa berbirat masih lagi dipegang.Dia menunduk memandang lantai.Air mata jatuh menitis.

   "Syah...Fellex.. Zinnt..." Ucap Syawal,tersendu-senduan.Dadanya terasa sesak sekali.Dia menekup wajah.

   "...Kamu semua susah sebab saya...Maafkan saya.." Sambungya lagi,penuh sesalan.Dia mengangkat wajah.

   Di saat matanya terlihatkan pedangnya yang berada di tepian katil,satu idea bodoh tiba-tiba datang menerjah minda.Tika ini,syaitan mulai menguasai mindanya.

THE ALCHEMIST (EDITING)Where stories live. Discover now