Bab 62: Kucing

1.3K 99 6
                                    

PINTU bilik Lariat ditolak perlahan sehingga terbuka luas.Gelap.Muram.Ada haruman yang menusuk hidung.Benar-benar meremangkan bulu roma.Sebijik betul macam suasana rumah hantu.Harap-harap,tak adalah hantu yang datang menerkam mereka nanti!

      Bukk!

Tanpa disangka,tiba-tiba ada sesuatu terjatuh ke lantai.

     "Warghhhh!" Zinnt dan Iryan sudahpun menjerit ketakutan.Mereka berdua serentak memeluk Saga lantaran rasa takut yang teramat.

   Saga terus saja meraup wajah dengan menggunakan sebelah tangannya.Sabar jelah dengan dua ekor yang pengecut ni.

    Tiba-tiba, mereka semua dapat merasakan sesuatu yang berbulu bergesel-gesel di kaki mereka.Rasa macam digeletek pun ada. Sungguh mengelikan dan menyeramkan dalam masa yang sama.

  "Arghhh! Apa bendanya tu?!" Kini giliran Syawal pula untuk menjerit.Dia berlari ke sana sini tetapi 'benda' berbulu itu masih mengejar dan bergesel padanya.

  "Warghh! Tolong jauhkan benda tu dari saya! Tolong saya! Tolong!" Jerit Syawal lagi,hampir menangis.

Dia tiba-tiba terpijak sesuatu dan akhirnya...

    Bukkkk!

....jatuh terduduk diatas lantai.

    Wajah Syawal berkerut-kerut menahan kesakitan yang tidak terperi.Punggung yang terasa sengal digosok laju.Dalam masa yang sama,'benda' berbulu itu melompat naik keatas badannya.

    Mata Syawal serta-merta membuntang.Ada sepasang mata hijau yang sedang merenungnya kini.Dia kemudiannya menutup mata,tak sanggup nak tengok raksasa ni makan dia!

   "Warghhh! Raksasa ni nak makan saya! Tolong! Saya tak nak mati! Tolong! Tolong!" Jeritnya lagi bersama air mata yang sudah menitis jatuh.Dia meronta-ronta dengan tangan dan kaki yang menendang udara.Takut!

   Saga hanya ketawa kecil.Dengan menggunakan tangan kiri,dia lantas memetik jarinya.

   Maka,terhasillah satu bebola api kecil yang berapungan di udara.Cahaya dari api itu serta-merta menerangkan bilik yang sedari tadi gelap.

   Melalui bantuan cahaya tersebut,kelihatan di atas badan Syawal ada seekor kucing hitam yang gebu sedang mengeselkan wajahnya ke badan lelaki itu.Manakala lelaki itu masih lagi meronta-ronta meminta pertolongan.

    Apa yang menariknya,kucing itu memakai baju.

    "Pfftttt!" Fellex lantas menekup,cuba menahan ketawanya dari terletus tetapi...

"Hahahaha!"

   ....dia akhirnya ketawa jua.Begitu juga yang lain.

Saga mengukir senyum.Perlahan-lahan dia duduk melutut.

    "Mari sini ayah.Jangan kacau dia.Tak baik.Meh sini." Panggilnya kepada kucing hitam tersebut.Gaya isyarat memanggil ia datang juga dilakukan.

    Kata-kata Saga sebentar tadi serta-merta membuatkan gelak ketawa mereka mati.

   Gulp! Masing-masing dah terdiam macam tercekik tulang lembu.Muka tak percaya ditayangkan.Apa?! Kucing tu ayah Saga?! Betul ke apa yang mereka dengar tadi?!

"Miauwww!"

    Seperti seekan-ekan mengerti,kucing itu lantas melompat turun dari Syawal lalu kini bergesel pada lengan Saga pula.

   Dengan rasa penuh kasih,Saga pantas mendukung kucing itu dengan menggunakan sebelah tangannya.Kepala kucing tersebut dicium.

   "Ayah.Diaorang ni tetamu kita.Semua.Ni ayah aku.Affin." Selaku anak yang bertanggungjawab,Saga memperkenalkan ayahnya kepada mereka.

THE ALCHEMIST (EDITING)Where stories live. Discover now