Bab-9: Fate

1.5K 126 3
                                    

"Ambil tu letak sini,"

Daryan mengambil kotak itu dan diletakkan diatas kotak yang lain.

"Tak, tak. Bukan situ, tapi sebelah dia."

Jujur, Irene buat Daryan hampir hilang sabar dia. Dia menarik nafas dalam dan berfikir Irene itu adik kesayangan intan payung busuk masam dia. Darwin menaikkan kening kanannya melihat abang kembarnya yang sudah seperti hamba abdi. Biasalah, macam tak biasa kena buli dengan Irene.

Dah lali.

"Rin... Nj kali kesepuluh Rin suruh Yan betulkan kedudukan kotak ni tau. Rin nak apa sebenarnya ni?" soal Daryan dengan penuh lemah-lembut bagaikan jejaka terakhir di Querna Land ini.

"Entahlah, Rin pun tak faham apa yang Rin nak. Dahlah, Yan biarkan je lah," putus kata dari Irene membuat Daryan menarik nafas lagi dalam dari kebiasaannya.

"I'm done with this,"

Darwin tergelak mengekek.

"Winwin! Sini kejap!" laungan dari Irene membuat Darain terhenti dari ketawa.

"You turn, dude. Go now. Princess dah panggil kau tu. Semoga berjaya," ujar Daryan dengan menepuk-nepuk belakang Darwin.

Entahlah.

"Aku rasa kita dah boleh perlahan-lahan minta gaji jadi pengasuh Rin dari Bonda Luna ni Yan," kata Darwin penuh kepasrahan. Daryan menggelengkan kepalanya perlahan. Biarlah, ini sudah menjadi tugas dan tanggungjawab mereka untuk menjaga Irene. Walaupun agak kurang bersetuju tetapi selepas diugit dengan lipas mainan oleh Irene, mereka redha.

"Haha pergi lah kalau berani. Aku nak cari Ariyan kejap," ujar Daryan lalu beredar meninggalkan Darwin. Darwin menepuk dahinya.

"Apa lagi Rin nak ni..." gumam Darwin. Ah...

Daryan melipatkan tangannya ke dada. Apa yang dilihat didepan mata kini ialah Claire. Ditangguh sebentar niat mahu bertemu dengan Ariyan.

"Hai," tegur Daryan kepada Claire. Gadis itu menoleh dan melemparkan senyuman manis kepada Daryan.

"Hai. Awak... Putera Daryan?" soal Claire sejurus itu bangun dari duduknya dan ingin memberi tunduk hormat. Namun cepat Daryan halang Claire berbuat begitu.

"Eh, tak perlu formal lah. Kita macam kawan dah," ujar Daryan dengan lembut.

"Tak... Mana boleh. Awak tu Putera Querna. Saya ni rakyat biasa. Saya kena hormat kepada awak yang berpangkat lagi tinggi ni. Nanti saya dikata kurang ajar pula," ujar Claire dengan wajah sugul. Daryan menggeleng perlahan. Dia menguntumkan senyuman nipis.

"Jauh betul kau fikir. Ahaha, lupakannya. Ni, aku nak pesan benda," ujar Daryan yang mulai serius. Claire menanti kata-kata seterusnya dari Daryan.

"Your fate will be dangerous," kata Daryan dengan serius. Dia menyilangkan kakinya.

Apakah ini!

"But why? How did you know?" Claire mula gugup. Jantungnya seakan mahu melompat. Claire tahu kebolehan dari ketutunan phoenix ni. Iaitu melihat masa hadapan dan masa lalu.

Mereka tahu segalanya. Itulah sebabnya Irene, Daryan dan Darwin hanya tenang sahaja apabila ada sesuatu yang berlaku.

Mengerikan.

"Tak... Aku cuma nak pesan, hati-hati dengan takdir kau. Sekali kau terjatuh, Ariyan dalam bahaya," ujar Daryan lagi. Claire terdiam. Apa yang putera ini mahu maksudkan?

"Terjatuh? Saya nak jatuh dekat mana?" tanya Claire dengan wajah polosnya. Daryan tersenyum dan tergelak kecil. Serba salah pula mahu cakap.

"Terjatuh cinta... " ujar Daryan membuat wajah Claire merah.

"Ha! Saya nak terjatuh cinta dekat siapa pula?" Claire terjerit sedikit. Perkataan terjatuh itu ditekankan.

"Your dewa? Prince Ariyan Tirone?"

Claire mengelipkan matanya beberapa kali.

"Jangan jatuh cinta dengan dia. Jangan dekati dia. Jangan jumpa dengan dia. Selagi hari yang sesuai itu belum tiba, jangan langgar semua arahan dari Putera Querna ni. Kalau kau taknak benda yang tak sepatutnya berlaku dekat dia, tolong patuh. Boleh?" kata Daryan panjang lebar sebelum meninggalkan Claire sendirian. Claire berfikir sejenak.

"Saya... Cuba. Sepatutnya saya tak ajak diorang cari awak. Tapi semua ni mendatangkan bala. Terima kasih dapat jumpakan saya dengan dia walau sekejap," ujar Claire perlahan. Cukup dia sahaja yang mendengarnya. Cukup.

Tetapi Ariyan mendengar segalanya.

"Aku minta maaf,"

Daryan yang lalu dihadapannya dilihat. Daryan berhenti dan memberi satu sentuman kepada Ariyan.

"Aku dah cakap... Apa yang kau nak cakap dekat dia," ujar Daryan. Ariyan angguk sekali dan menghela nafas.

"Thanks," kata Ariyan sepatah. Daryan menepuk belakang Ariyan perlahan. Dia hanya menolong bukan buat apa pun. Nak harapkan Darwin memang subuh tahun depan pun tak tertunai. Irene? Entahlah.

"Eh, jom la balik. Dah lewat ni." Rayana menyampuk di belakang. Daryan dan Ariyan setuju dan mengikuti langkah Rayana. Nama ketiga-tiga nereka pun dah dekat sama. Apa nak jadi lah.

"See you soon... My dewi," gumam Ariyan. Dia melihat Claire yang sudah bersama dengan rakannya melalui ekor mata.

"She's okay, dont worry." Irene tersenyum.

Kuasa abadi...


"Bonda!" jerit Irene yang kecil. Luna menaikkan keningnya tanda 'apa dia kau nak.'

"Can you tell us a story?" tanya Irene diikuti Ariyan dan Rayana di belakang. Daryan dan darwin yang baru masuk kedalam istana turut menyertai.

"What story?" tanya Luna perlahan.

"This book. I found it at Ayahnda library,"

Bertuah punya anak.

Luna membaca tajuk buku tersebut.

"Oh this book. About Master of Water Air," kata Luna teruja.

"Yeah..."

"Dia tentang... Kuasa abadi yang terlahir sejuta tahun sekali," Ariyan dilihat.

"And... Irene, Daryan dan Darwin kena tolong dia!"

Ketiga mereka teruja seperti mendengar satu kisah dongeng yang disebut nama mereka.

"Once upon a time..."


'He's coming'

♚♚♚

To Be Continued...


(S2) Dragon: The Next Heir ✔Where stories live. Discover now