Bab 17: Pirates

1.4K 114 22
                                    

"HAHAHAHA!" Lanun-lanun kesemuanya ketawa besar. Tidak dihiraukan lagi siapa yang cedera dan siapa yang menangis. Penduduk di Wertaz amat membenci lanun. Kerana mereka akan merompak rumah-rumah dan mengambil harta. Itu untuk bahagian darat. Tetapi di laut mereka akan merompak kapal-kapal pedagang bangsawan untuk mendapatkan harta.

"Arghh, every years! What the—" carut seorang lelaki bangsawan dan disambungi dengan ayatnya berjela-jela.

"Why that bullshit Pirates are not die! This is really freaking out!"

Irene dapat mendengar bisikan dan carutan orang di sekelilingnya. Tali yang panjang samar-samar kelihatan dari atas kapal tersebut dan tubuh seorang lelaki lengkap berbaju segak lanun bergayut turun ke daratan dengan hebat. Dia sangat angkuh pada sudut pandangan Irene.

"I heard there's a party here..." katanya dengan pandangan kosong.

"...May I join you alls?" sambungnya dengan nada sinis. Adat di Wertaz ini pelik. Rakyatnya di lautan tidak gentar akan Raja mereka. Kerana mereka menentang dan tidak suka diarah dan disebabkan itu juga mereka digelar Lanun ataupun nama lain Raja Bahtera.

Daryan dah Darwin sudah bersedia dengan senjata mereka di kiri dan kanan Raja Edward. Kapal lanun tersebut mendongakkan satu barisan penuh meriam tinggi ke langit. Melihatkan serangan yang akan tersebut, Daryan segera memunculkan satu gelombang berbentuk sfera dan melingkupi seluruh kawasan itu untuk melindungi orang biasa.

Bunyi jeritan dan diselangi dengan bunyi letupan sangat kuat dan jelas. Tapi ianya masih tidak menghancurkan sfera milik Daryan. Dia sudah mempelajari teknik itu dengan Nendanya, Queen Alana sejak di Academy lagi.

"Arwin! Tolong aku settle tempat lain. Jaga Raja Edward. Aku tak boleh bertahan lama sangat ni," ujar Daryan dengan kerutan di dahinya kerana menahan letupan bertubi-tubi itu. Darwin segera membawa Raja Edward diikuti pengawal Dirajanya ke tempat lain.

"Phoenix spirit... Menarik," gumam lanun itu perlahan. Dia ialah ketua di dalam kapal tersebut.

Setelah letupan dari meriam itu reda, suasana kian sunyi kecuali bunyi derapan kaki yang berlari melindungi diri dan tangisan kanak-kanak.

"You know what... Kuasa kau sangat menguntungkan untuk aku."

"Damn! I hate this guy!" bisik Irene dan didengari oleh Rayana. Dia juga bersetuju. Keadaan sekeliling mereka masih berasap dan ada barang yang sudah hancur.

"Emas. Ada emas kau boleh buat apa sahaja." Lanun itu menyeringai. Walaupun Phoenix sudah dikenali dan digeruni kerana kekuatannya di peperangan, masih ada yang mahu mencurinya. Tetapi kita bukan mahu cerita tentang phoenix. Ini tentang Naga lah!

"Berapa si tak guna tu bayar kau hah!" tengking Ryan kuat. Irene tidak pernah melihat Ryan semarah ini.

"Jasper, kita tak boleh lengah lagi. Jangan lambatkan kerja," ujar seorang gadis berbaju lengkap seperti lanun dan dilengkapi bandala hijau dikepala.

"Lebih dari kau sangka," kata Jasper bagi menjawab soalan Ryan lalu mengarah beberapa orang untuk menghancurkan kawasan itu. Tetapi laluan mereka dihalang oleh Irene dan Rayana. Mereka berdua elok menghalakan mata pedang di leher anak kapal lanun yang berada di hadapan sekali. Itu membuatkan empat orang lagi dibelakangnya turut berhenti berjalan.

(S2) Dragon: The Next Heir ✔Wo Geschichten leben. Entdecke jetzt