Hari Pertama (1)

132 12 0
                                    

Cahaya matahari menerobos masuk ke tingkap, menyedarkan Ainul dari lena. Matanya terbuka perlahan-lahan.

"Ainul, syukurlah kamu tak apa-apa!"

Ainul menoleh ke sisi. Seorang remaja yang usianya tua tiga tahun darinya sedang duduk di kerusi disediakan, tersenyum lega. Dia pula terbaring di atas katil, satu pint glukos yang tergantung di tiang bersebelahan katil disalurkan ke lengan kirinya secara intravena.

"Kak Hajar, macam mana Ainul boleh ada kat sini?"

"Tanya akak pula. Semalam kamu ke mana? Kata nak buat latihan hafazan. Akak tunggu kat surau sampai tengah malam, tapi kamu tak muncul-muncul. Tahu-tahu warden dapat panggilan telefon awal pagi tadi, beritahu yang kamu masuk hospital."

Ainul membisu. Seingat dia, ada orang tekup mulutnya menggunakan kain yang dibasahkan dengan sesuatu yang bukan air untuk pengsankan dia sewaktu dalam perjalanan ke surau asrama Wirda Kejora. Bila dia sedar, badannya sudah siap diikat dan matanya ditutup.

Bila mengenangkan semula apa yang dilihatnya apabila ikatan matanya terbuka, rasa seram dan ngeri bercampur aduk dalam jiwa. Siapa lelaki berjubah hitam berhud dengan pedang samurai itu? Penyelamat utusan Tuhankah?

"Ainul, kamu okey?" Hajar bertanya. Ainul hanya mendiamkan diri sambil mengangguk perlahan.

(...)

"Mayat dua orang lelaki dengan kepala terputus ditemui di pinggir hutan berhampiran Kampung Cendana..."

Mata Syam bagaikan melekap pada skrin televisyen. Berita jam 9 pagi itu ditonton dengan khusyuk sampaikan Raz yang baru selesai bersarapan naik hairan.

"Bukan main lagi kau tengok berita tu. Ada apa-apa yang menarik ke?" Soalan itu diutarakan dengan selamba. Syam hanya menggeleng sambil hela nafas berat.

Exotika : Haru BiruWhere stories live. Discover now