Hari Ketiga (19)

105 8 1
                                    

Zel mengacukan senapangnya ke hadapan. Seorang lelaki bersembunyi di celahan pokok di hadapannya, sedang membalas tembakannya menggunakan pistol yang dibawanya. Rakannya pula sudah melarikan diri ke dalam hutan. Nampak benar dia tidak bersenjata.

Picu senapang ditarik lagi. Tembakan bertubi-tubi dilepaskan secara rambang. Nazmi yang berselindung di celahan belukar berhampiran bersama-sama kanak-kanak yang dibawa keluar dari bilik kurungan itu merangkak menghampiri Zel.

"Tak habis ke peluru tu nanti?" Nazmi bertanya dengan nada risau.

Klik! Klik!

Zel kerut dahi. Baru dia sedar, peluru sudah habis. Dia tenung tajam Nazmi yang sudah memekup mulut.

"Mulut kau..." Zel mendesis geram.

Lelaki itu ketawa, berjalan keluar dari celahan pokok, tangannya menghunus pisau belati. Pistol yang kehabisan peluru sudah dicampak ke belukar.

"Alamak. Alamak! Alamak! Ya ALLAH! Tolong kami!"

Kedengaran bunyi derap kaki yang kuat dari celahan semak bersebelahan lelaki itu. Lelaki itu menoleh ke arah bunyi itu. Matanya membulat.

"WAH! BABI!"

Serentak dengan itu, seekor babi hutan yang besar merodok badan lelaki itu, menolaknya ke tepi beberapa meter. Lelaki itu terus rebah terkulai di atas tanah, manakala babi hutan itu sambung berlari dan menghilang di celahan belukar.

Zel dan Nazmi terkebil-kebil melihat situasi yang berlaku secara langsung di hadapan mata mereka tadi.

"Er... Apa yang dah jadi tadi?" Zel termagu-magu.

Nazmi bangun, berdiri tegak, pandang ke arah belukar tempat babi hutan itu menghilang. "Terima kasih!" Laungnya.

Kelihatan kepala Bray terjenguk di pintu. Zel terus angkat ibu jarinya. Misi menyelamat disambung semula.

(...)

"Aduh, penatnya..."

Rakan lelaki yang disondol babi hutan itu tadi bersandar di sebatang pokok, termengah-mengah keletihan. Dia tidak teringat pun pada rakannya itu. Dia berlari sampailah bunyi tembakan itu sayup kedengaran di telinganya.

"Gilalah. Tak pernah seumur hidup kena serang macam gitu. Pakai senapang tu! Aku sendiri pun tak reti guna," katanya perlahan.

Tanpa dia sedari, dari celahan pokok-pokok di dalam hutan itu, pasukan STAFOC sedang memerhatikannya...

(...)

"Siap! Semua dah dibawa keluar!"

Kesemua kanak-kanak itu dikumpulkan di belukar di luar rumah usang itu. Masing-masing termengah-mengah mengambil nafas. Ada yang terbatuk-batuk kesan terhidu asap. Sesekali mereka merenung rumah yang diselubungi asap itu.

"Sekarang, macam mana? Nak tunggu sajakah?" tanya Bray sambil kesat peluh di dahi.

"Asap tu pun dah semakin tebal," kata Salleh. "Pasukan penyelamat mesti akan ke sini sebab sangkakan asap itu isyarat kecemasan. Jadi... Kita tunggu sajalah."

"Kalau dia ni bangun?"

Badan lelaki yang terkulai dirodok babi hutan itu ditekan-tekan dengan hujung pedang yang tersarung. Erzen mencangkung, memeriksa nafas dan nadi lelaki itu. Masih ada.

"Apa susahnya. Ikat sajalah," kata Salleh selamba. Hana hulur gulungan tali rafia yang dibawanya kepada Salleh. Salleh pula menyua tali rafia kepada Erzen. "Takkan dah terkulai macam tu pun kau nak pancung kepala dia jugak."

Erzen mendengus. Tali rafia di tangan Salleh diambil.

(...)

Naufal terbatuk-batuk berjalan ke bilik simpanan senjata di ruang bawah tanah. Asap yang tebal membataskan penglihatannya. Tangannya meraba-raba, memandu arahnya.

Di saat tangannya memegang sesuatu yang muat-muat genggamannya, dia terus tersenyum jahat. Dengan segera dia keluar dari ruang bawah tanah itu.

(...)

Nazmi berjalan menghampiri rumah usang itu. Dahinya tiba-tiba berkerut. Dari pintu yang terbuka luas, dia ternampak kelibat seseorang berlari di dalam.

"Kejap. Nak pergi check benda," katanya lalu berlari masuk ke dalam.

"Hei! Tunggu!" Salleh berlari mengekorinya.

(...)

Nazmi berjalan, terbatuk-batuk dek asap tebal. Dia yakin dia nampak kelibat seseorang berlari masuk ke salah satu bilik di rumah itu.

"Hei. Kau nak check apa?" Salleh yang mengekori Nazmi tadi menegur.

"Nampak macam ada orang..."

Tiba-tiba, badan mereka ditolak seseorang masuk ke sebuah bilik. Jatuh terlentang mereka dibuat lembaga itu. Nazmi cuba mengecam si penyerang. Mulutnya ternganga.

"Aku dah cakap, Nazmi, kalau kau buat benda bukan-bukan lagi, aku bunuh kau, walaupun kau adik aku sekalipun!"

Nazmi bangun, cuba menenangkan Naufal. Namun, Naufal mengayun penumbuknya tepat ke muka dan badan Nazmi. Terduduk dia di atas lantai dikerjakannya. Salleh yang baru bangun dari lantai, berlari ke arah Naufal lalu menyeluk pinggangnya. Sepucuk pistol ditarik keluar.

"Eh, kau!" Naufal menolak Salleh jatuh, betul-betul di hadapan Nazmi. Salleh ketap gigi, pistol yang diambil tadi diacu ke arah Naufal.

"Kau dekat, aku tembak!" Salleh mengugut.

"Kau reti guna ke?" Naufal berkata sinis. Dia menapak dua langkah ke hadapan, pisau belati dibawa keluar dari saku seluarnya dan dihunus ke arah mereka.

Salleh tutup mata dan tarik picu. Tiada apa-apa berlaku. Salleh buka mata. Ada api menyala di muncung pistol itu.

"Eh?"

Suasana sekitar terus sunyi untuk seketika.

"Itu pemetik api sajalah," kata Naufal, ketawa besar. "Apa kau nak buat sekarang?"

Oh, pemetik api, ya? Salleh sengih.

"Hei, hilang akal ke?" Naufal cuak.

"Ya. Dah banyak sangat benda yang aku tak patut nampak hari ini," kata Salleh perlahan sambil mengeluarkan tin penyembur rambut yang disimpan di dalam beg. Muncung pemetik api yang berbentuk pistol itu dihala ke atas. Muncung tin aerosol itu pula diletakkan hampir dengan api di muncung pemetik api itu, menghala ke arah Naufal.

"Hei, apa kau nak buat?"

Salleh tekan muncung tin aerosol itu. Api marak menyambar Naufal, dinding papan di belakangnya turut menjadi mangsa. Seluruh pakaian Naufal disambar api dek serangan mendadak itu.

"Abang!" Nazmi menjerit, dia mula menangis. Salleh terus berhenti menekan picu. Lupa pula yang manusia yang serang mereka itu abang Nazmi.

"Okey! Maaf, Nazmi. Tapi, kita kena pergi! Sekarang! Juga!" Salleh tarik tangan Nazmi yang menangis teresak-esak. Mereka berjalan laju ke pintu keluar, namun terasa ada daya menarik mereka masuk semula ke dalam bilik itu. Mereka menoleh ke belakang. Naufal yang berselubung api menarik tangan Nazmi.

"MATI KAU!"

Pisau belati diayun tinggi dan dibenamkan ke abdomen Nazmi.

Exotika : Haru BiruWhere stories live. Discover now