BAB 8

133K 6.9K 658
                                    

Alief menjeling tajam ke arah Hafey dan gengnya. "Aku tak nak tengok muka kau lagi sial." ujar Alief sebelum berlalu ke kelas bersama Faris dan Ameer.

Alief mengeluh. Mesti kakak akan mengadu pada mama. Aduh, kepalanya sangat serabut. Serabut memikirkan tentang pergaduhan tadi. Serabut memikirkan tentang apa yang mama dan papanya cakap malam semalam.

Memang bikin pening!

"Alief? Hoi, Alief Danyel!" Ameer menampar lembut pipi Alief. Nasib baik Alief sedang marah. Kalau tidak, ditampar je muka Alief sampai bersepah gigi.

Alief tersedar. Semua yang difikirnya tadi lesap terus daripada kepalanya. "Hah? kenapa?" Alief memandang sahabatnya itu. "Kau tu yang kenapa? Tiba-tiba berhenti tengah jalan?" soal Faris pula mengangkat kening.

Alief menggaru kepalanya yang tidak gatal. Dia menghela nafas. "Takde apelah. Jom, nanti lambat pulak masuk kelas." Alief sudah mula melangkah kembali ke jalan yang benar.

Faris dan Ameer berpandangan. Dah kenapa rakan mereka yang seorang tu?

"Bro, kau nak masuk kelas terus ke? kita lepak lah dulu nak?" ajak Ameer lalu memegang bahu Alief. Keningnya diangkat tinggi.

Alief berfikir seketika. "hm, jom ah."

Tiga orng lelaki itu terus melencong ke arah bangunan belakang sekolah. Tempat lepak mereka. Alief menyandarkan badannya pada dinding. Kotak rokok dikeluarkam dari poketnya lalu sebatang rokok dibakar.

Nak hilangkan stress!

Faris mengambil sebatang juga dan dibakar. Disedut segala isi lalu dihembus nafas. Maka keluarlah asap yang dihasilkan untuk membunuh organ-organ dan peparu kita.

Ameer hanya memerhati. Tiada mood mahu menghisap rokok sekarang ini. Dia memandang Alief yng cuma diam termenung. wajah Alief habis bengkak-bengkak. Sama juga dengan wajahnya dan Faris.

Bengkak habis sebab bergaduh.

"Woi Alief, jauh termenung?" tegur Ameer mencuit bahu Alief.

"Kau tak payah fikir sangatlah pasal Dania dengan Hafey tu. Aku tahu Dania tak mcm tu" sambung Ameer lagi. Sekadar Ingin menyedapkan hati Alief.

Alief merenung kasutnya. Nafas dihembus lagi. Berkepul-kepul asap keluar dari mulutnya. Dania? Dia tidak tahu ingin percaya atau tidak pada gadis itu. Sudah terang-terangan dia nampak Dania dan Hafey berjalan bersama semalam.

Siap bergelak tawa lagi. Puih!

"Aku bukan fikir pasal benda tu sekarang.
Aku fikir pasal..." kata-kata Alief terhenti di situ. Faris dan Ameer memandang Alief lama. Menunggu kata-katanya seterusnya.

"Pasal apa?" soal Faris. Rokok yang sudah  kecil itu dibaling lalu dipijak sehingga berkecai. Hancurkan bahan bukti. hehe.

Alief pantas menggeleng. "Takde apa lah. Jom ah blah." Alief juga memijak putung rokoknya dan mereka bergerak berlalu ke kelas.

.

.

Sebaik saja Alief dan gengnya melangkah masuk kedalam kelas, suasana di dalam kelas yang riuh tadi terus bertukar sunyi. Semua mata memandang ke arah mereka.

Alief memasukkan tangannya ke dalam poket. Dania terlebih dahulu mendekati Alief. lengan Alief dipegang.

"Alief sayang, i'm so sorry." pujuk Dania. Wajah Alief yng tegang itu dipandang meminta simpati. Dia tahu dia bersalah. Sungguh dia tidak sangka yang segalanya akan menjadi begini.

Alief tidak menghiraukan Dania. Dia terus duduk di tempatnya. Dania pantas duduk di sebelah Alief yang dulunya tempat Ayna.

"Alief, jangan buat i macam ni please? I tahu i salah sayang. Please forgive me?" Dania mengusap lembut lengan Alief. Alief menepis tangan Dania. "Jangan kacau i sekejap boleh tak?" soal Alief masih mengawal nada suaranya. Rimas dengan Dania yang sentiasa mengada-ngada.

Gengster Tu Aku Punya!Where stories live. Discover now