BAB 13

126K 6.7K 246
                                    

Sebaik sahaja doktor keluar dari wad Ayna, terus Puan Suraya dan Haysa meluru ke doktor tersebut. Wajah masing-masing risau. Alief pula sudah balik selepas menghantar Ayna ke hospital.


"Doktor, Ayna okay ke?" soal Puan Suraya. Hasya juga memandang doktor itu penuh harapan mengharapkan yang Ayna tidak apa-apa.

Doktor wanita itu tersenyum. "Puan jangan risau. Keadaan dia sekarang stabil. Dia cuma perlukan rehat yang secukupnya." terang doktor itu dengan jelas.

Puan Suraya mengangguk lega. Dia menoleh ke arah Hasya dengan senyuman.

"Doktor, apa yng menyebabkan Ayna tiba-tiba jadi macam tu? I guess it's like some kind of allergic reaction isn't it?" soal Hasya.

Doktor itu mengangguk. "Tepat sekali. It's allergic reaction. Sebelum dapat sakit-sakit tu, Ayna ada makan apa-apa yng dia alergi?"

Hasya berfikir seketika. Almond. Satu-satunya benda yang Ayna alergik ialah kacang badam. Tetapi Ayna tiada pula makan apa-apa yng intinya kacang badam. Bagaimana dia boleh tiba-tiba mendapat allergic reaction pula?

"What allergic reaction that she get?"

"Almonds and other varius kinds of peanuts." Jawapan doktor itu mengundang rasa pelik Hasya. Cuba sedaya upaya dia mengingat semula apa yng dimakan Ayna tengah hari tadi.

"Along with almonds and other kinds of peanuts, it is also one of the food allergens most frequently linked to anaphylaxis, a potentially life-threatening reaction that impairs breathing and can send the body into shock"

Hasya mendengar dengan teliti. Puan Suraya pula cuma diam dan dengar.

"Badan Ayna sudah lama tidak menerima kejutan seperti alergi atau sebagainya. Jadi allergic reaction dia agak teruk. Kalau tidak dibawa ke hospital dengan cepat tadi, mungkin keadaan Ayna tidak terlalu stabil seperti sekarang." terang doktor itu lagi.

Hasya mengangguk faham. "Baiklah. Terima kasih doktor" ucapnya. Dia menghela nafas seketika

.

.

Alief mengeluh. Dia menongkat dagu. Tempat duduk Ayna yang kosong di sebelahnya ditenung. Ayna tak datang hari ni. Guru yng sedang mengajar di depan tidak di endahkan.

Fikirannya melayang memikirkan Ayna. Ayna okay ke? Masih di hospital ke? Sakit lagi ke? Kenapa kau kesah pulak Alief?? Alief mencebik pada diri sendiri.

Tuk tuk

"Alief??"

Lamunan Alief terus terhenti. Alief memandang ke hadapan. Cikgu Jamilah bercekak pinggang. Orang penat bebel kat depan, dia boleh pulak mengelamun.

"Cantik sangat ke kerusi tu sampai kamu tak beri perhatian dekat saya kat depan ni??" soal guru itu sinis.

Seisi kelas sudah menayang sengih. Ada juga yang ketawa kecil.

Alief pantas menoleh merenung seisi kelas. Terus mereka senyap. Berani gelakkan aku??

"Tolong beri perhatian Alief Danyel" arah guru itu tegas sambil mengetuk papan putih di hadapan.

Alief cuma diam. Dia menghela nafas.

Selepas tamat waktu Cikgu Jamilah, terus Alief bangun lalu dia bergerak ke tempat Hasya. Dia berdiri di hadapan meja gadis itu.

Gengster Tu Aku Punya!Where stories live. Discover now