Bab 29: Dreselle

17K 1.1K 27
                                    

PUTERI Alyana tersenyum manis apabila melihat kehadiran seseorang yang dinanti selama ini. Dia memeluk erat orang yang dia kasihi untuk melepaskan rindu yang menggunung di dalam hati. Wajah itu direnung dengan kasih sayang. Wajah yang dia rindu siang dan malam. Wajah yang dirindui tahun demi tahun. Akhirnya, kembali kepadanya semula. Hatinya kini rasa lebih bahagia.

“Bonda, anakanda tidak boleh bernafas.”

“Bonda rindu... Anakanda pergi ke mana?”

“Jalan-jalan. Bosan berada di rumah.”
“Bonda suruh tinggal di sini tak nak.” Hidung mancung anaknya dicuit.

“Tak naklah, bonda. Protokol di istana terlalu banyak. Anakanda tidak suka. Macam manalah ayah boleh kahwin dengan bonda.”

Puteri Alyana tersenyum. Kepala si anak sudah direbahkan di atas ribanya. Rambut anaknya yang panjang mengurai dibelai dengan penuh kasih sayang.

“Ayah ajak bonda kahwin lari.”

“Betul ke, bonda?”

“Kalau tidak, sudah lama kita dapat hidup bersama di sini. Selepas peristiwa itu, nenda menyesal kerana tidak menyetujui perkahwinan ayah dan bonda. Sehingga hembusan nafas terakhir, dia tidak dapat maafkan dirinya. Maafkan bonda...” tutur Puteri Alyana perlahan.

“Bukan salah bonda. Kalau bukan pengorbanan bonda, anakanda mungkin tidak dapat bernafas sekarang ini. Anakanda mungkin tidak dapat berjumpa dengan bonda.”

“Esok... Heroic Knight akan datang ke sini seperti tahun-tahun sebelum ini. Anakanda mahu berjumpa dengan mereka?” beritahu Puteri Alyana. Wajah anakandanya yang berubah kelat dipandang.

“Tengoklah macam mana, bonda. Takut nanti anakanda sibuk.”

“Amboi, sibuk buat apa?”

“Berlatih dengan Pierce dan mengajar Zen berlatih.”

“Jangan tegas sangat dengan Zen. Sekali-sekala bawaklah dia datang ke sini.”

“Kalau dia mahu datang sini, dia [erlu datang sendiri. Ah, bonda!”

“Ada apa?”

“Zen!!! Dia ada berada di puncak gunung!”

“Apa yang Zen buat di situ?”

“Anakanda menyuruhnya berlatih memahirkan diri menggunakan ruang dimensi. Nampaknya dia tidak mahir lagi sebab tu ada berada di puncak gunung sekarang. Anakanda perlu pergi dapatkannya kerana Zen tidak mampu pulang dengan sendiri. Ada masa anakanda datang lagi. Selamat malam, bonda.”

“Selamat malam.” Puteri Alyana memerhati anaknya yang hilang dari pandangan mata. Dia tersenyum apabila teringat kembali gelagat anaknya tadi.

“Dia seperti ayahnya.”

“Kekanda, Mytlehel...”

“Sudah lama kekanda tidak melihat adinda tersenyum begini. Adinda kerap kali tersenyum sendiri sejak kebelakangan ini.” ujar Raja Mytlehel.

“Anakanda adinda sudah kembali. Sudah tentu adinda rasa bahagia. Cuma...”

“Jangan risau, adinda. Anak saudara kekanda itu pasti akan mencarinya. Dia tahu siapa tapi menunggu masa yang sesuai untuk bagitahu perkara yang sebenar. Kekanda ingat lagi yang adinda menangis teresak-esak apabila mengetahuinya, kan?” ujar Raja Mytlehel.

“Adinda sangka dia tidak boleh menerima adinda. Ternyata adinda silap.” Senyum Puteri Alyana.

“Dia seorang anak yang baik. Namun, kekanda masih ragu-ragu bagaimana dia mengetahuinya tentang dirinya sendiri.” Raja Mytlehel mengusap janggutnya yang panjang.

Book 1: Annabella Valiant [✓]Where stories live. Discover now