CHAPTER 44- UBAH HATI

8K 525 149
                                    

"Oi!"

Aku menoleh ke arah suara itu. Mustafa, si petapa gatal memandang aku sambil memeluk tubuh.

Kenapa aku panggil dia gatal? Gatalla tu! Baru jumpa aku semalam tiba-tiba nak kahwin dengan aku harini. Tak cukup gatal lagi ke? Ingat aku ni apa?

Haaa?!! Harini?! Harini kan?!

Huwaaaaa!!!!

Dahlah gatal, panas baran, kejam, tak guna, petapa tua kerepot tapi acah macam orang muda! Ingat aku tak tahu ke umur dia dah beratus tahun. Ada hati nak kahwin dengan aku pulak tu. Aku lagi rela jadi korban dari kahwin dengan dia, kena hadap muka dia untuk beratus tahun lagi. Lepas tu kalau dia jumpa perempuan lain yang dia suka, mesti dia kahwin lagi! Lepas tu aku kena madu. Eeeiiii, tak hingin aku! TAK HINGINNN!!!

"Oi, oi. Tak habis lagi ke maki aku dalam hati?"

"Eh?"

Oh, aku lupa dia ni petapa. Tak pelik kalau dia dapat baca minda aku emmm emmm.

"Kau.... Boleh baca fikiran orang ke?"

"Tak payah baca fikiran orang, tengok muka kau pun aku tahu kau tengah maki aku. Kau tenung aku macam nak telan aku tahu tak?" balasnya selamba.

Fuh, selamat dia tak boleh baca fikiran aku. Iyelah, fikiran setiap manusia ni privasi tahu.

"Kau sampai bila nak duduk kat bawah tu? Dah, jom makan," kata Mustafa lalu meninggalkan aku yang masih berteleku di lantai gua.

Aku mengesat bekas air mata dan terus bangun sambil membersihkan punggung yang kotor dek debu tanah dari gua. Ibrahim yang masih terbaring itu aku renung seketika sebelum duduk di sisinya.

"Ibrahim..."

Tangannya aku sentuh. Panas. Dia masih hidup. Cuma dia masih pengsan lagi.

Sejak semalam dia demam. Tapi sampai sekarang demamnya masih tak kebah-kebah lagi. Tuala pada dahinya aku ambil dan aku masukkan pada bekas air. Setelah itu, tuala itu aku perah dan aku letak semula pada kepalanya.

Dia perlukan herba macam yang Indra bagi aku dulu. Kalau herba tu ada, mungkin demamnya dah kebah dan dia dah sedar. Tapi kat sini, mana aku nak dapatkan herba tu?

"Oi! Tak habis-habis bercinta dari semalam ke?" jerit Mustafa dari belakang. Aku menggulingkan anak mata ke atas sebelum mengalih memandangnya.

"Nak apa?!"

"Makan!" jawabnya pendek lalu berlalu pergi.

Aku melepaskan keluhan berat. Nak tak nak, aku mengikutnya juga dari belakang.

..............

"Eh, apa ni?!"

Aku menepis tangannya yang tiba-tiba menyentuh daguku. Matanya meliar pada wajahku. Aku menjeling memandangnya, pelik. Dah kenapa pulak petapa gatal ni?

"Sakit ke?"

"Apa dia?"

"Aku tampar kau semalam?"

Ohhh, pasal semalam. Aku ingatkan apa dia.

"Nampak ni?" aku tunjukkan luka pada tepi bibirku. Dia terus mendekati wajahnya dan melihat di mukaku. Tangannya menyentuh bibirku yang terluka akibat ditampar semalam. Nasib baik aku tak pekak. Desis hatiku. Iyalah, tangan dia tu dahlah besar. Rasa sebelah tangan dia je dah penuh satu muka aku ni.

"Eh, apa ni!" aku menepis tangannya yang menyentuh bibirku sekali lagi. Dia ni, suka-suka pegang orang sana-sini. Ada jugak karang aku hempuk dengan pinggan ni.

TERSESAT KE ALAM BUNIANWhere stories live. Discover now