CHAPTER 48- LUAHAN HATI

7.3K 505 30
                                    

POV Asha

"Yess! Dapat pun!"

Aku tersengih lebar sambil menggenggam linggis, satu besi berukuran satu meter lebih yang hujungnya tajam. Peluh yang terbit di dahi aku lap dengan belakang tapak tangan. Penat jugak menyelongkar setiap sudut di dalam gua ni. Macam- macam 'khazanah dan harta karun' aku jumpa. Kalau hati tak sado, memang boleh pengsan.

Paling memeranjatkan apabila aku terjumpa satu bekas berupa mangkuk besar yang menyimpan darah yang sudah busuk. Aku pun tak tahu nak huraikan macam mana bau darah tu. Sangat meloyakan dan mengembangkan tekak sungguh. Aku tak tahulah berapa lama dia simpan darah tu. Emmm jangan cakap petapa tua tu minum darah busuk tu. Emmm jangan cakap.

Itu belum lagi dengan beberapa biji tengkorak (emm biji ke?) dan tulang berulang yang aku temui di tempat pertapaannya tadi. Tulang berulang itu diikat dengan kain kuning manakala tengkorak-tengkorak tersebut tersusun elok di atas sebuah batu besar dan disusun secara bulatan. Di atas setiap tengkorak tu pula, terdapat lilin yang masih bernyala apinya. Aku cuba untuk tiup api pada lilin tu. Wow, tak padam langsung!

Hurmm aku rasa ini tempat dia bertapa setiap hari. Jangan tanya pulak aku sempat sedekahkan fatihah ke tak kat tengkorak-tengkorak dan tulang berulang tu. Tak... takk. Aku cabut terus dari situ lepas aku tiup lilin tu. Emm kang tak pasal-pasal 'khazanah' dia yang lain pulak timbul.

Jadi aku terus pergi ke ruangan lain di dalam gua ini. Di ruangan Mustafa memasak dan mencuci. Sempat aku membelek daging-daging yang sudah disalai dan diletakkan di satu bekas lain. Ada juga daging yang masih segar dan disimpan di satu bekas tertutup. Aku pun tak tahulah daging apa. Sumpah, betul-betul macam zaman batu. Aku rasa kalau aku tinggal lama di sini, boleh jadi aku akan pelik macam si petapa tu jugak. Emmmm.

Jadi, di situlah aku terjumpa linggis tersebut. Aku terus berlari menuju ke pintu gua. Sebenarnya, aku tak ada idea pun nak buat apa. Aku cuma ambil je apa yang aku jumpa. Dahlah bukan jenis yang suka masuk hutan atau masuk gua. Jadi aku memang tak biasa dengan keadaan gua di sini.

Sesampai di pintu gua, tiba-tiba terdengar satu bunyi. Mataku membulat apabila melihat pintu gua sedikit demi sedikit terbuka. Aku terus berlari menyembunyikan diri di balik sebuah batu besar. Linggis aku genggam erat ke dada sambil mengemam bibir.

Terdengar bunyi tapak kaki sedang berjalan memasuki ruangan gua. Hatiku berdebar bukan main. Aku rasa, mesti Mustafa dah balik. Siapa lagi yang akan masuk ke gua ni kalau bukan dia. Aku melihat pada linggis. Satu idea gila dan bodoh terlintas di fikiranku. Nafasku semakin memberat. Mungkin ini sajakah jalan yang aku ada?

Aku memejamkan mata, mencuba untuk bertenang dan mengatur kembali nafas yang semakin memberat. Aku cuba untuk mengumpul segala kekuatan yang ada dan kembali membuka mata. Kedudukan linggis di tangan aku betulkan. Linggis... sama je kan macam lembing? Aku cuba untuk mengingat kembali bagaimana kedudukan tangan pada batang lembing ketika aku masuk pertandingan melempar lembing di sekolah dahulu.

Linggis itu aku angkat tinggi melepasi kepala. Tetapi linggis itu aku genggam erat dengan kedua-dua belah tangan, bukan dengan satu tangan seperti aku melempar lembing dahulu. Aku memasang telinga. Bunyi tapak kaki semakin menghampiriku dari belakang batu. Aku menarik nafas panjang dan...

"Yarghhh!!!"

Aku menujah hujung linggis ke hadapan. Satu tangan menahan linggis itu dan satu tangan lagi menarik aku ke tubuhnya. Aku berasa cemas apabila batang linggis itu langsung tak boleh aku tarik kembali manakala tubuhku pula terus ditekapkan pada tubuhnya.

"Arghhh!!!! Lepas! Lepaskan aku!!!"

Aku meronta-ronta kuat di dalam pelukannya. Walaupun hanya sebelah tangan dia memaut pinggangku, tapi aku langsung tak mampu lepaskan diri darinya.

TERSESAT KE ALAM BUNIANWhere stories live. Discover now