CHAPTER 52 - JIJIK

7.2K 410 49
                                    


Mustafa merenung Asha dengan pandangan yang sangat jijik. Sekali lagi dia menjilat bibir dan mencium ke leher Asha. Aku terus menutup mata dan berpaling saat bibirnya itu menyinggah di leher Asha. Kedengaran kuat suara Asha meronta-ronta dan menjerit-jerit kuat sambil menangis-nangis. Aku menggenggam jari kuat dan nafasku termengah menahan amarah.

Jeritan Asha... saling tak tumpah macam jeritan ibu suatu ketika dahulu. Ada ketika dia menjerit memanggil ibunya, seakan meminta tolong pada ibunya. Dan situasi aku... sama macam dahulu. Saat aku masih kecil dan hanya mampu melihat ibu dan ayah tanpa berbuat apa-apa. Tak mampu bergerak walau sedikit. Setitik air mataku terjatuh saat suara Asha menyeru namaku, memanggil namaku berkali-kali.

"Aku bukan bodoh! Aku bukan lelaki pencundang!" Jeritku dalam hati.

"Tuhan! Aku tahu Kau ada. Dan aku tahu Kau melihat semua ini. Beri aku kekuatan. Segala kekuatan yang ada di langit dan di bumi. Bantu aku, ya Allah!"

Aku meraba bahagian pinggang dan berusaha untuk mencapai keris yang tersemat di pinggang. Bilah keris itu aku genggam kuat. Jeritan Asha masih kuat kedengaran. Aku menarik nafas panjang dan melepaskannya perlahan-lahan. Cuba untuk mengumpul saki baki kekuatan yang tersisa.

"Bismillah hir rahman nir rahim. Inna fatahna laka fatham mubina*. Allahu akbar!"

Aku menarik keris itu dan cuba untuk membelah tali yang tak terlihat yang mengikat tubuhku itu.

"Allahu akbar!" Jeritku kuat. Dengan sekali cubaan, aku terlepas dari jerutan itu. Mustafa yang sedang asyik mencium leher Asha terkejut mendengar jeritanku dan tercengang melihat aku sudah terlepas dari kuasanya.

"Lepaskan dia!" Jeritku kuat. Dalam hati, berkali-kali aku ulang ayat itu. Memohon kekuatan dari Yang Maha Kuat. Siapa lagi yang boleh aku minta kecuali dari Dia?

"Hahahaha. Kau bawak keris itu?"

"Ya! Dan sekarang aku nak kau lepaskan dia sebelum aku tusuk kau berkali-kali dengan keris ini!"

"Hahahaha kau bodoh? Keturunan kau pun tak mampu nak bunuh aku, apatah lagi kau?"

Aku tersengih sinis. "Kau yang bodoh. Kau sendiri tak tahu siapa yang boleh bunuh kau dengan keris ini. Kau sendiri tak tahu, bila ajal kau akan sampai. Dan... mungkin hari ini."

Mustafa menderam kuat. Dia terus mencampak Asha ke lantai. Asha menangis dan mengesot ke dinding gua sambil meringkuk memeluk tubuh. Dia terus menerus memanggil nama ibunya. Mataku sayu memandangnya. Dia nampak terlalu cemas dan terlalu takut. Dia berkali-kali mengesat leher kesan kucupan petapa itu dengan kasar. Sesekali dia menarik-narik bajunya dan melibas-libas bajunya seakan hendak menghilangkan kotoran di bajunya.

Saat itu, aku terlampau ingin memeluknya. Terlampau ingin. Memeluknya dan memberitahu yang aku ada bersamanya. Dan aku akan selamatkan dia dari malapetaka ini. Tapi entah kenapa aku tak rasa itu satu tindakan yang betul. Dia terlampau takut dan terlampau cemas. Aku takut semakin aku berbuat begitu, semakin dia berasa takut. Mungkin dia perlu ruang untuk menenangkan dirinya sendiri.

"Silakan..." ucap Mustafa sambil tersengih sinis. Aku kembali berpaling melihatnya terus berlari ke arahnya dengan keris di genggaman.

"Hiyarghhhh!!!!" Aku mula menyerangnya. Jeritan Asha terngiang-ngiang di telingaku. Jeritan ibuku, tempikan suara orang kampung saat pontianak mengganas di kampung. Terbayang kematian ibu dan ayah di hadapan mataku. Kemusnahan dan kerosakan yang berlaku di kampung sejak aku kecil hingga sekarang gara-gara pontianak itu. Semuanya muncul satu persatu.

Zapp!! Aku menghunus keris ke bahagian kiri tubuhnya. Dia pantas melompat ke sisi dan menyerangku semula. Aku terus mengelak dan menghujah satu tumbukan ke dadanya laju. Apabila tumbukanku mengena, aku terus menyiku dada bahagian sisinya.

TERSESAT KE ALAM BUNIANWhere stories live. Discover now