30. Declan Noblesse

327 23 0
                                    

Lelaki berambut perang segak beruniform Redane, senyuman tak betah pudar dari wajahnya. Declan menarik bola cahaya paling hujung di bawah nama Royalize. Dia menyentuh bibirnya dengan jari telunjuk.

"Saya kenal sangat adik beradik ni!" ujar Declan teruja. "Si adik comel aje, pandai dan pendiam. Tetapi si kakak..." Wajah Declan berubah geram. "Penyibuk, bising, asyik-asyik cari pasal dengan orang."

Profesor Steveness mengetuk kepala Declan dengan wajah yang tenang walaupun Declan mengadu sakit.

"Siapa suruh buat masalah, ada aja peraturan disiplin kamu langgar. Arabella Cuma jalankan tugas dia." Leter Profesor Steveness. "Kamu ingat saya tak tahu letupan di makmal posyen kerja kamu." Geram juga apabila helah si Declan menyebabkan kerosakan harta benda. Nasib baik sekolah ni, sekolah keluarga dia yang punya.

"Profesor tahu?" Declan tersengih tak bersalah. Dia menumbuk tangannya sendiri, akhirnya dia mendapat idea. "Patutlah dia tahu saya yang yang buat, dia goldenic juga!" Luah Declan, hairan juga dia bagaiman Arabella tahu yang kejadian hari itu adalah angkara dia. Helahnya itu bergantung dengan sihir darahnya.

Profesor Steveness menggeleng, dia menunjukkan bola cahaya yang dipegang oleh Declan. Declan mengekor matanya pada bola cahaya itu.

Secara teknikal tiada yang aneh, nama pun bola cahaya, ia bercahaya. Eh, cahaya putih?

"Oh, Bella Silverillica macam Daisy." Daisy adiknya yang baru tahun ke dua. "Eh, Sejak bila mereka Royalize bukan mereka Winchester?"

Profesor Steveness mengetuk kepala Declan geram. Setelah lama berbual baru dia menyedari fakta tersebut. "Winchester nama keluarga ibu mereka."

Declan mengangkat kening, seraya faham. Dia tahu apa yang terjadi pada Royalize, ayahnya pernah memberitahunya apa yang terjadi.

+_+

Declan menepuk dahinya, dia mengeluh. Adik-beradik Royalize ni langsung tidak mempunyai idea tentang sejarah keturunan mereka. Dia faham mereka cuma dibesarkan oleh ibu mereka yang merupakan manusia tanpa sihir, oleh sebab itu dia cuba mengajar mereka. namun tengoklah hasilnya...

"Sejak kau tahu, tentang 'hebat'nya darah kau ni, kau asyik gunakan untuk menyembuh"

"Apa kau sibuk." Balas Arabella jengkel.

"Ish, minah kerek ni. Nak juga makan kasut aku." Ujar Declan geram. "Kau perasan tak perubahan pada kawan-kawan kau?"

"Sibuk nak tahu kenapa?" balas Arabella kemudiannya dia membuang pandangannya daripada Declan. Dia sedari ada perubahan pada kawannya tetapi mustahil dia mengaku depan Declan.

"Kau faham konsep tuan-hamba?" Soal Declan. "Tiada yang percuma. Walaupun kau berniat nak bagi percuma!" Tegas Declan sebelum Arabella memintas. "Secara teorinya, apabila kau beri darah dengan niat nak 'selamat'kan 'nyawa' diorang, diorang berhutang nyawa dengan kau dan sebagai pembayaran, nyawa yang kau 'selamat'kan tu milik kau."

Declan memandang Arabella yang masih memeluk tubuh dan memberi raut wajah yang jelas tidak mempercayainya.

"Lazimnya sekarang kau tak rasa sangat apa bezanya. Tetapi dalam situasi yang terdesak, masa tu kau tahu beza bumi dengan langit. Bila-bila masa aje, nyawa diorang tu kau boleh korbankan."

"Aku takkan buat begitu," balas Arabella cuba membela diri.

"Memang kau takkan buat. Tetapi sebagai Goldsilv, nyawa kau akan diutamakan terlebih dahulu dan kuasa dalam darah kau yang akan buat keputusan. Lepas tu..."

Declan terdiam apabila Arabella menarik lengan bajunya. Wajah bengis gadis itu berubah, Nampak comel apabila kebimbangan menguasainya.

"Apa yang aku patut buat?" Soal Arabella, jelas gusar dengan fakta tersebut.

ROYALIZEWhere stories live. Discover now