💎53💎

4.4K 397 19
                                    

Kicauan burung yang menemani perjalanan aku untuk ke kelas pada pagi ini mewujudkan rasa aman. Aku rasa aku tak perlu risau tentang pertandingan akan datang kerana semua lagu, lirik dan persembahan telah aku karang dan menyimpan pelanku itu dengan rapi.

Tetapi, aku dapat merasa tekanan dan beban yang aku pikul. Kenapalah Lydia pergi berkata macam itu?

Ugh, kepala aku sakit. 

"Ethan! Awak nak pergi mana?" Suara Audrey dapat aku dengari dari sisi. Aku segera berlari dan melompat ke belakang semak. 

Dari sebalik semak, aku dapat lihat Ethan sedang berjalan tenang sambil diikuti oleh empat orang gadis. 

"Saya nak pergi perpustakaan. Kenapa?" Soal Ethan pada Audrey dengan suara yang dalam.

"Nanti jom makan sama-sama!" Ajak Audrey disambut dengan anggukan serentak daripada sahabat-sahabatnya.

Aku memandang geram. Perempuan ni kan... Tak dapat Faron, kejar Ethan pula. Apa masalah dia ni?

"Kenapa? Awak sudah ada Faron. Pergilah dengan dia." Tanya Ethan dengan senyuman sinis. Meskipun begitu, senyuman tersebut tidak dapat dilihat oleh gadis-gadis yang berada di belakangnya itu kecuali aku.

Hentakan kaki diberi oleh Audrey dengan kuat. "Biarlah dia itu. Awak janganlah tolak pelawaan saya. Nanti rugi tau kalau tak spend time dengan gadis tercantik di sekolah ini." Tuturnya gedik.

Aku menepuk dahiku. Perasannya!

"Maaflah." Ethan berpaling menghadap mereka dengan senyuman yang kononnya ikhlas. "Saya sudah ada girlfriend." Katanya tegas.

Namun, kata-katanya itu tidak mematahkan semangat Audrey untuk terus mengajak Ethan keluar bersamanya. Senyuman manis tidak lekang dari bibir Ethan. Aku tahu, senyumannya itu dipaksa. Dia bukannya sebaik yang orang sangka.

Sejak Olivia sibuk dengan The Blue Silhouette, gelaran duet terbaik sekolah bagi Olivia dan Ethan sudah kurang disebut oleh orang. Mereka berdua tidak lagi membuat persembahan bersama-sama. Disebabkan itu, ramai gadis cuba untuk mendekati Ethan.

Sebenarnya, Olivia pernah suka akan Ethan kerana perwatakannya yang baik dan gentleman gitu. Tidak seperti Faron yang suka memaksanya untuk nyanyi bersama.  Selepas dia bertemu dengan Justin di dalam kumpulan kami, sifatnya lebih terbuka dan lebih bersifat matang seperti Justin. Itulah apa yang aku dengar daripada Faron.

"Intai apa tu?" Satu suara muncul dari belakang aku. 

Aku terdiam sekejap lalu menoleh. Kelihatan Justin sedang tersenyum sambil melambai lembut ke arahku.

"Panjang umur." Sebutku secara tiba-tiba.

"Aih, fikir pasal saya ke?" Dia bertanya sebelum ketawa kecil.

Aku turut tertawa bersama dan menggeleng. "Tak adalah."

"Oh ya Hailey, kita akan ada mesyuarat Melody Student nanti. Nak ikut?" Justin menyoal sebelum membetulkan buku yang berada di tangannya dan berjalan pergi.

Tanpa berfikir panjang, aku mengikut berjalan di sisinya. "Melody Student pun ada mesyuarat?"

"Mesyuarat suka-suka. Kita ni bukannya special sangat nak ada kelab sendiri bagai. Mereka yang lain suka buat mesyuarat sendiri-sendiri untuk eratkan hubungan. Kadang-kadang ajak satu sama lain untuk buat test simulasi di blok Izili." Terangnya padaku. 

Oh begitu. Aku mengangguk tanda faham. Seronok juga ya kalau dapat buat kawan baru?

"Yo Hailey!" Deseran kasut menghadirkan asap di hadapan kami. Faron yang berhenti di hadapan kami dengan penuh gaya tersenyum nakal.

Muzika MelodiaWhere stories live. Discover now