💎73💎

4.3K 424 24
                                    

Sepanjang perjalanan, kami menyelinap dari satu bilik ke satu bilik istana membuatkan aku rasa kurang selesa terhadap mata-mata yang memandang. Sejak aku memberitahu identiti sebenar aku... Aku rasa aku dapat dengar jantung mereka yang berdetak hebat.

Errr... Teruja sangat tu.

"Guys, relax boleh tak?!" Aku menoleh pantas apabila aura renungan mereka semakin kuat. Pandang aku dari belakang macam nak tembus kepala.

"Macam mana saya nak relax?! Saya tak sangka yang saya berkawan dengan adik Keane Chanson. Kalau boleh, saya nak menjerit tahu? Selama ni... Saya travel dengan awak tanpa saya tahu identiti awak!" Mayu mula membuat bising. Matanya bersinar-sinar memandang aku.

Adoi, apa aku nak buat ni. Menyesal pula aku bagitahu. 

"This will be a good opportunity for us to win Le Musique Concurrence." Olivia bersuara sambil bercekak pinggang. Bibirnya tidak dapat ditahan daripada tersenyum.

Ah, itu juga satu masalah.

Aku menepuk dahi sebelum mengeluh perlahan. "I don't think we will win because of me..."

"What?!" Terkujat maksud aku, terkejut Olivia menjerit. Tak apa, Justin ada di sebelah untuk menekup mulutnya.

"Well... Since Le Musique Concurrence itu sendiri bermula daripada keluarga mereka... Ini membuatkan kumpulan kita serta-merta disqualified." Balas Justin lalu melepaskan Olivia yang sudah mengacah untuk menggigit tangannya.

"What?!!!" Reuben pula menjerit kuat. Mayu segera menampar teman lelakinya itu. Maka, Reuben pun mulalah mengada-ngada merungut.

Min Hyuk yang berada di sebelah sekadar mengeluh perlahan. Wajahnya diraup tanda kesal.

"Janganlah bagitahu identiti kamu dekat para penilai kalau macam tu." Saran Talha seraya berpeluk tubuh.

Mereka yang lain menganggukkan kepala tanda setuju. Kakak, abang dan mama yang hanya berdiam diri membuatkan aku terkulat-kulat seorang diri. Nampak sangat mereka tak mahu masuk campur hal ini. Aku sudah besar, aku harus selesaikannya sendiri.

"Awak semua tahu kenapa saya dibawa ke sini?" Aku mula bersoal jawab.

Mereka menggeleng.

"Saya sekeluarga dibawa ke sini untuk dibunuh. Awak tahu sebab apa?"

Masing-masing menunjukkan wajah terkejut sebelum menggeleng laju terhadap soalanku.

"Ini negara CrystalVale iaitu negara yang mentadbir Ochestra World. Negara ini, keluarga saya yang patut tadbir tapi telah diambil oleh mereka yang tidak berhak. Jadi, saya, kakak, abang dan mama sedang mencari ayah. Lepas tu, kami boleh ambil semula takhta ini." Jelasku panjang lebar.

"Dan....?" Tanya Lydia pura-pura tidak faham. Sempat aku menjelingnya tajam.

"Kalau keluarga saya dapat semula negara ini, identiti saya akan terbongkar. Jangan haraplah saya nak jadi salah seorang peserta Le Musique Concurrence. Awak rasa, seorang yang mahir main semua alat nak berlawan sekali? Tak adillah kan?"

Semua yang berada di situ terdiam akan kekerasan dalam nadaku. Aku tertekan sangat sekarang ni, boleh faham tak?

 "Maaf." Pohonku tatkala wajah muram mereka aku tatap seorang demi seorang. "Saya tak patut beritahu identiti saya sebelum Le musique Concurrence." Sambungku, tertunduk lemah.

Satu tangan menyentuh bahuku lembut. Apabila aku mendongak, wajah Faron menyapa pandangan. "Bukan salah awak. Salah si mamat Ethan tu yang bawa awak ke sini. Kalau tak semua ni tak akan terjadi. Dia ingat bawa awak ke sini, dia akan menang. Tapi sebenarnya... seluruh puak Lilac sudah tersalah langkah." Ujarnya manis sekali.

Muzika MelodiaWhere stories live. Discover now