💎55💎

4.3K 397 38
                                    

"Lepas ni kita pergi Korea?!" Olivia bertanya teruja setelah aku hadir ke The Green's Cafe bersama sehelai kertas yang diberikan Lady Beatrix kepadaku beberapa minit lepas. Cawan miliknya yang mengandungi kopi dihentakkan ke atas meja dengan perlahan.

Min Hyuk membulatkan matanya apabila semua ahli memandangnya. Terbantut niatnya untuk menghirup teh. Tidak selesa sekiranya diperhatikan.

"Saya nak shopping!" Mayu pula berkata. Dia dan Olivia melompat gembira.

Justin mengurut dahinya sambil menggeleng kecil. Orang ingin bertanding dan bersedia, perkara itu pula yang difikirkan mereka. Terutamanya Olivia yang sememangnya paling tua antara mereka.

Lydia menjeling ke arahku. Dia berbisik perlahan dalam nada mengusik. "Awak nak menyamar lagi macam di Jepun?"

"Ugh." Aku menyembamkan wajah ke meja tatkala memori yang memalukan itu menusuk ke minda. Tidak, aku tidak mahu mengingatinya lagi.

"Wait, kalau ikut tarikh ni..." Reuben mendekatkan wajahnya pada kertas tersebut. "Dalam dua minggu lagi?! Kita baru sahaja pulang. Tinggalkan pelajaran, banyak benda nak catch up." Rungutnya sebelum melabuhkan kepalanya ke bahu Mayu yang sedang mengunyah kek. 

Kertas yang berada di tangan Reuben dirampas oleh Talha. Pelajar tahun 2 itu mencebik lalu membaca kertas tersebut. "Pasal pelajaran tak payah kisah. Kalian dapat masuk sini sebab kalian pandai, ingat tu! Lagipun, kita akan menerima kelas online." Ujarnya tegas.

"Itu lagi malas!" Faron mengeluh sambil berbaring di atas sebuah sofa dengan tangan yang didepakan.

Kami harus ke luar negara selang dua minggu bagi mempercepatkan kerja kami dalam menyertai Le Musique Concurrence. Segalanya telah disusun cantik oleh Lady Beatrix. Jika difikirkan, segalanya sempurna. Waktu belajar dan waktu berlatih dijadualkan cantik tiada cela.

Jadi, sekiranya kami tidak mengikut jadual tersebut, semuanya akan cacat sedikit. Hal ini demikian kerana, semuanya sudah diatur dengan cantik sekali. 

"Le Musique Concurrence nanti itu... Kita akan pakai seragam sekolah atau random? Kalau tak, saya nak design baju." Aku memberi cadangan dengan senyuman. Sambil itu, aku mengeluarkan sebuah buku nota dan sebatang pen.

Seronok! Aku suka gila design baju. Mostly baju aku, aku design sendiri. Tetapi disebabkan kami (keluarga Chanson) harus berlagak seperti orang biasa untuk tidak menimbulkan prasangka terutamanya di pandangan orang ramai, baju 'emo' aku sahajalah yang aku pakai. 

"Well, peringkat pertama, kita dah lepas dan kita pakai baju sendiri masa tu. Peringkat kedua, kita menang tanpa sengaja. Untuk Le Musique Concurrence, saya tidak pasti. Memandangkan banyak sekolah di situ, boleh jadi kita kena pakai baju sekolah." Justin menjawab sambil menghala pandangannya ke luar tingkap. Burung yang berterbangan di luar lebih menarik perhatiannya.

Akhirnya, kami semua tenggelam dalam dunia masing-masing. Aku menoleh ke arah Justin yang berada di sebelah kiriku. Dia termenung sendiri. Sejak kebelakangan ini, aku lihat dia kurang menumpukan perhatian. Apakah yang sedang mengganggu minda ketua kumpulan kami ini?

"Justin." Panggilku.

Dia mengambil masa sebelum menoleh ke arahku setelah dipanggil berkali-kali. "Ya?" Soalnya sambil mengerutkan dahi.

"Awak okey?"

"Emm, saya okey. Kenapa?" Tanya Justin tatkala pandangan risau aku berikan padanya.

Aku mengalihkan pandangan kemudian membalas. "Bukan apa, awak nampak macam space out banyak." Teh yang berada di hadapanku aku kacau perlahan. Nafas dalam aku tarik sebelum menyambung. "Kalau awak ada masalah, beritahulah saya. As a fellow... Parisians?" 

Muzika MelodiaWhere stories live. Discover now