Part 13 - Culik

36.2K 2K 46
                                    

Ain merenung tasik di hadapannya. Bosan! Malam ini, dia ditipu hidup- hidup oleh si abang. Kata mahu pergi shopping untuk barang dapur, alih- alih dia tercongok seorang diri di hadapan tasik yang berdekatan dengan shopping kompleks itu selepas selesai membeli barangan. Dia ditinggalkan pula berseorangan di situ manakala abang dan kakak iparnya berjalan menyusuri taman yang disimbahi dengan cahaya lampu neon itu. Sungguh dia menyesal mengikut pasangan itu.

Plupp!!

Bunyi seakan- akan batu dilempar ke dalam tasik membuatkan Ain menoleh. Namun, tiada sesiapa pon di situ. Gelombang air yang beralun menyakinkan telahannya bahawa memang ada sesuatu yang jatuh ke dalam tasik.

Dia memerhati sekeliling. Ramai juga orang yang ada di situ. Mungkin ingin menikmati angin malam. Tiba- tiba dia teringatkan kejadian yang pernah berlaku di butiknya tempoh hari. Sah! Memang ada orang mengekorinya. Tapi, dia yakin orang itu tidak akan berani mendekatinya memandangkan terdapat ramai manusia di situ.

Ain memberanikan diri untuk melihat di sebalik pokok besar itu. Kakinya melangkah perlahan tanpa sebarang bunyi. Samar cahaya lampu sedikit sebanyak menerangi tempat itu. Jantungnya berdebar semakin kencang apabila ada susuk tubuh di belakang pokok itu.

Baru sahaja Ain mahu menyergah, suara Aniq dari belakang merencatkan rancangannya.

"Adik buat apa tu?" Sergah Aniq. Ketika dia tiba tadi, dilihatnya si adik terjenguk jenguk memandang ke arah sebatang pokok besar.

"Tak buat apa" jawab Ain gabra. Dia menoleh memandang wajah abang dan kakak iparnya silih berganti. Peluh mula membasahi dahi. Melihat mata abangnya mengecil, dia mencari idea lain.

"Dah puas dating? Ingatkan tak ingat dah adik yang tercongok kat sini dari tadi" Dia cuba mengalih topik perbualan. Tidak mahu abangnya mengesaki sesuatu.

"Mana boleh lupa adik abang yang sorang ni. Dah jom balik. Mama dah telefon tadi. Membebel kata merayap waktu malam" kepala Ain yang dibelit shawl digosok kuat. Habis senget benget tudung adiknya itu.

"Abang pergi dulu. Adik ada sesuatu nak buat" pinta Ain. Tangan Aniq ditolak kuat. Habis serabai tudungnya.

"Takda². Jom balik. Hilang karang abang yang susah" lantas tangan Ain ditarik menuju ke kereta. Izzati hanya menggeleng melihat perangai suaminya. Adik abang sama jer perangai.

"Kak Zati.... Tengok abang ni" jerit Ain kuat. Orang sekeliling memandang ke arah mereka berdua. Jenuh jugak dua beradik ni.

Satu kelibat keluar dari belakang pokok

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Satu kelibat keluar dari belakang pokok. Andry Zuhairie Risley menurunkan hoodie hitam yang dipakainya. Mata hazelnya masih memandang Ain Amani yang mula menghilang di sebalik kegelapan mal di taman itu. Jika Ain melangkah lagi ke hadapan tadi, rancangannya pasti akan berjaya. Namun, semuanya hancur apabila seorang lelaki muncul memusnahkan segalanya.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Dia VampireWhere stories live. Discover now