Part 58 - Tengah hutan

25.2K 1.6K 86
                                    

Malam telah larut, langit pun berselimut kabut. Bulan bersembunyi di balik awan hitam, bintang-bintang pun enggan bersinar.

Gemersik dedaun pokok yang meliang liuk, bergesel antara satu sama lain apabila diterpa bayu menghasilkan irama yang mengundang damai di jiwa. Berbagai bagai bunyi dari rimba yang dia dengar dalam keadaan malam yang sepi itu.

Bagai dipukau, kakinya melangkah perlahan, satu persatu mengikut pergerakan suara yang memanggilnya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Bagai dipukau, kakinya melangkah perlahan, satu persatu mengikut pergerakan suara yang memanggilnya. Suara itu kedengaran seperti milik Zuhairie. Mendayu-dayu meminta tolong. Tanpa sedar, dia sudah sampai ke tengah hutan. Kelam dan gelap. Dia langsung tidak nampak apa-apa. Walau sekelip cahaya sekalipun.

Ain rasa seperti ada orang menjentik jari di hadapannya. Lantas dia tersedar. Kepala digeleng perlahan bersama kerutan di dahi. Apa yang terjadi?

Matanya meliar melihat sekeliling yang dipenuhi dengan pokok-pokok besar. Di mana aku? Ya Allah! Rasanya tadi dia sedang berkemas di luar rumah. Dan dia nampak sepasang mata merah. Dia yakin itu bukan Zuhairie. Tapi, suara seseorang memanggil tadi tak ubah seperti Zuhairie ! Suara itu membuatkan dia leka mendengar hingga tidak sedar yang dia sudah jauh ke tengah hutan.

Perasaan takut mula menyelubunyi Ain. Pelbagai perkara bermain di mindanya. Sudah la dia trauma berada dalam hutan. Kes kena gigit dengan serigala hari tu. Ditambah lagi dengan kegelapan yang amat menyeramkan. Cahaya rembulan pada malam itu juga tidak cerah seperti selalu.

Namun, ada satu cahaya putih yang meneranginya. Cahaya apa itu? Hanya cahaya itu sahaja yang dia nampak. Yang lain semua hitam.

Kilauan putih datang dari rantai leher yang dia pakai. Terang seperti sedang melindungi dirinya. Ain teringat akan kata-kata suaminya perihal rantai ini. Adakah benar rantai ini akan melindungi dirinya? Tapi, bagaimana caranya?

Tiba tiba, ada satu angin melalui belakangnya. Kuat dan laju. Tubuhnya terumbang ambing, nyaris jatuh menyembah bumi. Tangan memegang perut. Risau jika berlaku apa-apa pada kandungannya.

Satu kepulan asap hitam seperti memyelubunyi tempat dia berdiri

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Satu kepulan asap hitam seperti memyelubunyi tempat dia berdiri. Kabus tebal hitam pekat. Bergerak perlahan mendekati Ain. Dia hendak lari tetapi kaki bagaikan digam pada bumi. Dia tidak dapat bergerak walau seinci pun. Tiada lain yang ada dalam fikirannya kini selain Zuhairie. Kalimah suci tak pernah kering meniti di bibir.

Dia VampireWhere stories live. Discover now