Part 32 - Pengakuan

36.7K 2.2K 121
                                    

Andry Zuhairie Risley melangkah masuk ke dalam rumah dengan tenang. Bau aroma masakan dari dapur langsung tidak menarik minatnya. Dia ingin cepat masuk ke dalam bilik. Belum sempat dia menaiki tangga, kedengaran suara Ain memecahkan kesunyian.

"Ya Allah ! Awak kenapa ni?" So Ain cemas. Kepalanya mendongak memandang suaminya. Maklumlah pendek paras bahu je. Tangannya melekat pada pipi Zuhairie. Matanya memandang kesan lebam yang membiru di tepi bibir lelaki itu. Tak kan bergaduh lagi kut.

"Nothing" kata Zuhairie. Dia menepis lembut tangan Ain yang melekap pada wajah.

"Let me check" kata Ain lagi. Dia cuba menghalang Zuhairie daripada memboloskan diri dari situ.

"No need. Pergi masak sampai habis dulu" Zuhairie pantas mendaki anak tangga menuju ke bilik. Laungan Ain dari bawah tidak diendahkan.

"Rea. Kenapa dengan abang kau" Andrea yang baru masuk dalam rumah pula menjadi mangsa untuk menjawab soalan. Andrea menjongket bahu. Soalan rakannya dibiarkan sepi. Dia berlalu ke dapur untuk membasahkan tekak.

Mata Ain beralih pula pada Nick yang setia berdiri di muka pintu. Pantas Nick berlalu. Sudah diberi amaran oleh Zuhairie untuk tidak memberitahu Ain Amani. Ain mendengus perlahan. Macam tahu- tahu jer kita nak tanya dia

•••••

Ain melangkah masuk ke dalam bilik mereka berdua. Dilihat suaminya baru selesai mandi. Lebam di bibir lelaki itu jelas kelihatan. Makan malam tadi lelaki itu langsung tak nak turun dan menjamah makanan. Zuhairie hanya mengurung diri hingga malam. Entah apa yang dia lakukan, Ain tidak tahu.

"Meh sini saya rawat luka awak" tangan Zuhairie diraih dan dibawa ke birai katil. Dia membawa ubat dan kapas di tangan.

"Tak payah. Sikit jer ni" tolak Zuhairie lembut. Setakat lebam ni apa la sangat. Dia pernah merasa kesakitan lebih dari ini. Dia tidak perlukan segala jenis ubat. Lama- kelamaan lebam itu akan sembuh dengan sendiri.

"Andry Zuhairie.. Please. I care for you and I don't want to see you hurt" rayu Ain sambil merenung ke dalam anak mata suaminya. Kenapa la Zuhairie ni degil sangat? Zuhairie akhirnya mengalah juga. Dibiarkan Ain merawat lebam di tepi bibir. Dia hanya memerhati tingkah Ain yang kadang kala meniup perlahan kesan lebam itu.

"Awak buat apa la sampai lebam macam ni. Bila tanya Andrea dan Nick, sorang pun tak nak buka mulut. Macam la ada emas dalam mulut diorang" kata Ain sendirian. Dia masih tekun merawat wajah suaminya.

"Aku jatuh" Zuhairie diam seketika sebelum menjawab. Dia terpaksa berkata bohong untuk menutup perkara yang berlaku.

"Macam mana la awak jalan. Itulah, kalau jalan tengok depan. Bukannya ralit tengok telefon atau usha awek. Ha tengok! Sekarang siapa yang susah? Nak makan macam mana la dengan mulut macam ni? Tak ada masalah, cari masalah. Lain kali kalau jalan tu tengok depan. Takkan itu pun saya nak ajar. Dah besar panjang pandai- pandai la fikir sendiri" bibir comel itu membebel lagi entah apa-apa. Cecair dari botol dituang sedikit pada kapas kemudia diletakkan perlahan di tepi bibir suaminya.

Zuhairie tersenyum mendengar bebelan isterinya. Mahu sahaja dia mengucup bibir comel itu agar diam. Boleh bernanah telinga kalau dengar Ain Amani membebel. Tapi, di sudut hatinya dia berasa tenang mendengar bebelan itu.

"Auchh!!" Zuhairie tiba- tiba menyeringai kesakitan. Terasa pedih di bahagian lebam itu.

"Sakit sangat ke? Sorry, saya tertekan kuat" Ain serba salah. Kapas dipegang diletakkan di tepi. Dia ingin melihat kalau-kalau lebam itu bertambah teruk. Rasanya dia hanya merawat dengan perlahan tadi.

Dia VampireWhere stories live. Discover now