part 27

2.6K 259 1
                                    

"Jadi, kenapa kau pecah masuk bangunan tu?" Soal Theo. Edd yang sudah dilepaskan ikatannya hanya tertunduk memandang lantai. Mereka kini berkumpul di rumah milik Lord Eishin. Sebuah bangunan batu 2 tingkat berwarna kuning dan beratap merah.

"Orang yang terdesak je sanggup pecah masuk bangunan yang dikawal ketat macam tu. Siang hari pula. Kau takkan buat kalau kau tak terdesak." Ujar Ken. Edd masih lagi mendiamkan diri. Wajahnya kelihatan serba salah. Nak ditelan mati mak, nak diluah mati bapak. Macam tulah yang dia rasakan sekarang.

"Bagitahu kami perkara sebenar. Dan saya janji akan tolong kamu, anak muda." Ujar Lord Eishin pula. Edd akhirnya mengeluh perlahan.

"Aku perlukan wang. Wang yang banyak untuk bebaskan Zambisea." Akhirnya, Edd meluahkan masalahnya.

"Dan satu-satunya cara untuk aku dapatkan duit yang banyak adalah dengan merompak. Aku terdesak. Aku tak tahu mana lagi aku boleh cari duit." Ujarnya lagi.

"Ni semua kerja Kolonel Vox?" Soal Xavier. Edd mengangguk perlahan.

"Vox.. huhh.." Lord Eishin mengeluh perlahan. Dia melangkah ke arah meja kayu di hujung ruangan itu. Sehelai kertas yang masih terbentang di atas meja itu ditatapnya. Kertas yang ditinggalkan oleh Kolonel Vox.

"Lelaki tu memang kejam. Eagle sendiri pun tak mampu nak halang dia." Sambungnya lagi.

"Tolonglah Tuan. Tolong saya. Saya dah tak tahu nak buat apa lagi. Kolonel Vox pasti tengah buru saya sekarang ni. Satu-satunya cara untuk saya dan Zambisea nak lepaskan diri dari dia adalah dengan membayar sejumlah besar wang. Jumlah yang tak mungkin saya dapat kumpul walaupun bekerja seumur hidup saya." Edd menumbuk lantai. Kesal. Dia kesal tak dapat menolong kampungnya. Zambisea dah cukup menderita. Dah cukup terseksa.

"Berapa jumlahnya?" Soal Xara.

"700M coins." Ujar lelaki itu perlahan membuatkan mereka tersentak. Dengan jumlah yang sebegitu, mereka yakin yang Kolonel Vox sememangnya tidak berniat membebaskan Zambisea. 700 juta coins. Bukan jumlah yang mampu dikumpul dengan hanya bekerja. Patutlah lelaki itu mengambil tindakan terdesak dengan memecah masuk Azuris Monetary Building.

"Jadi, aku kena belasah dia sajalah kan?" Soal Theo. Edd memandang lelaki itu. Theo hanya tersenyum ke arahnya.

"Kau dah gila Theo! Dia Eagle! Kau tak boleh cari pasal dengan Eagle! Kau cari pasal dengan salah seorang dari mereka, seluruh pihak Eagle akan cari kau. Sampai ke lubang cacing sekalipun!" Edd memandang Theo tajam.

"Edd.. aku dah jadi pelarian seumur hidup aku. Aku dah jadi buruan pihak Eagle sejak aku kecil lagi tahu. Lagipun, kitorang ni lanun. Dah semestinyalah mereka akan tetap buru kitorang walau apa pun yang kitorang buat." Ujar Theo.

"Betul tu. Lagipun, kau tak boleh nak ubah pendirian lelaki ni. Otak dia ni sempit." Ken meletakkan jari telunjuknya ke kepala Theo.

"Hei! Siapa kau panggil otak sempit!!" Leher baju Ken dicengkamnya. Ken hanya ketawa kuat.

"Betul kata Theo tu, Edd. Walau sampai matipun kau tak akan mampu nak kumpul 700 juta coins. Kolonel Vox memang tak pernah berniat nak bebaskan kau dan kampung kau. Satu-satunya cara adalah dengan berdepan dengan dia." Xara menepuk-nepuk perlahan bahu Edd. Jujurnya Edd masih ragu-ragu.

"Maaf kalau aku tanya. Sebab Kolonel Vox tu kuat. Mungkin orang paling kuat yang aku pernah jumpa. Boleh ke, Theo..."

"He may seems weak, tapi Theo adalah lelaki paling kuat yang aku pernah jumpa." Ujar Xavier pula.

"Kau tak baca surat khabar ke? His head worth 100k coins." Xara tersengih. Edd terkedu. Dia memandang ke arah Theo yang masih lagi sedang bergaduh dengan Ken.

"Seriously? He's that strong?" Soalnya.

"Jadi, kalian dah fikir masak-masak?"  Soal Lord Eishin.

"Untuk menentang pihak Eagle sepenuhnya?" Sambungnya lagi. Theo tersenyum.

"We are more than serious, sir." Ujar Ken.

"So, mana kita nak cari si Vox ni?" Soal Theo pula. Lord Eishin terdiam sebentar. Satu persatu wajah anak muda di hadapannya itu direnung.

"Baiklah. Kalau kalian betul yakin. Vox akan ke sini dalam masa 2 hari lagi. Untuk dapatkan kata putus." Ujarnya.

"Kata putus?"

"Kata putus untuk apa tuan?"

"Untuk ini." Kertas yang dibentangkan di atas meja kayu diserahkan kepada Xara. Xavier datang mendekati adiknya.

"Penyerahan Azuris Enclave kepada golongan bangsawan?" Soal Xavier sambil memandang Lord Eishin.

"Sejak beberapa bulan yang lalu, golongan bangsawan inginkan beberapa pulau di sekitar Azurea. Ramai yang telah menolak. Akibatnya, pulau-pulau itu dimusnahkan. Hilang tanpa kesan. Disebabkan itu, pulau-pulau lain terpaksa bersetuju untuk menyerahkan tanah mereka kepada golongan lahanat itu." Jelas Lord Eishin.

"Dan mereka inginkan Azuris Enclave juga? Tapi, pulau ini merupakan pusat perdagangan terbesar Azurea. Kalau diserahkan kepada golongan bangsawan, habislah kegiatan perdagangan akan dikawal mereka! Macammana nasib pedagang-pedagang biasa nanti?" Soal Xara dengan panjang lebar.

"Sebab itulah, saya tak akan serahkan Azuris Enclave kepada mereka. Biarlah hilang nyawa di badan. Saya tak akan serahkan pulau ini kepada mereka." Ujar Lord Eishin.

"Tapi tuan. Macammana kalau mereka musnahkan Azuris?" Soal Clarissa yang sejak tadi hanya mendiamkan diri.

"Jangan risau.. we won't let that happen." Ujar Ken sambil tersenyum. Dia memandang ke arah Theo.

"Right captain?"

"You got that right!" Balas Theo sambil tersengih.

Beast And A Voyage ~Chapter 1~Where stories live. Discover now