part 128

2.2K 226 3
                                    

6 mata itu menatap jarum kompas yang sedang ligat berputar di atas peta bertanda Gayst Island. Salah satu dari 6 pasang mata itu kelihatan berkerut tidak percaya. Sebaik jarum kompas berhenti, jarum menunjukkan tepat ke arah sebuah pulau. Sebuah pulau selang beberapa buah pulau dari Gayst. Sebuah pulau bertanda Dainsen.

"Dainsen.." ujar Aigle.

"Kau percaya sekarang Ash?" Soal Xara. Ash terdiam. Matanya memandang kompas dan 5 sahabat itu silih berganti.

"Sertai kitorang?" Soal Theo.

"Kau nak aku tinggalkan semua ni.. untuk berlayar sebagai lanun? Kau dah gila?" Ash bangkit dari kerusi lalu bergerak ke pintu kabin.

"Ash.." panggil Aigle.

"Baiklah.. aku akan betulkan kapal korang.. tapi.. aku tak akan sertai korang. Aku tak akan tinggalkan semua ni hanya untuk jadi lanun." Terus gadis itu beredar dari situ.

"Haih.. susah betul nak buat dia sertai kita." Ujar Xara.

"Tak apalah.. lagipun, dia dah bersetuju nak baiki Ibis." Ken tersenyum.

"I'm not giving up on you, Ash.." Theo bersilang tangan sambil memandang pintu kabin yang tiba-tiba dibuka dari luar. Tersembullah wajah Cordell tersengih sambil mengangkat tangannya menyapa 5 sekawan itu.

"Yo!"

"Hai Cordell!" Xara membalas sapaan.

"Apa kau buat kat sini?" Soal Xavier. Cordell mengambil tempat di atas kerusi kosong yang ditinggalkan Ash.

"Aku dengar apa yang kalian bualkan tadi. Dan aku tak salahkan Ash kalau dia menolak."

"Kenapa? Apa maksud kau?" Soal Aigle.

"Ash terlalu banyak alasan untuk terus tinggal di sini.." balas Cordell.

"Aku tak akan putus asa. Aku akan buat dia dan keith sertai kita!" Theo bersilang tangan. Dia tersengih yakin.

"Keith? Keith Demien? Si pemburu bounty tu maksud kau?" Soal Cordell.

"Dialah tu. Kenapa?"

"Dia dah tinggalkan pulau ni semalam." Ujar Cordell membuatkan Theo tersentak.

"Dia dah pergi!? Kemana!?"

"Entahlah. Katanya ke kepulauan Biggoy."

"Nampaknya kita dah terlepas peluang untuk jadikan dia navigator kita." Ujar Ken sambil berpeluk tubuh. Theo mengetap gigi. Meja ditumbuk kuat.

"Sebaik ibis siap, kita akan ke Biggoy!" Wajahnya serius memandang tepat ke arah rakan-rakannya.

"Apa!? Kau dah gila Theo? Kepulauan Biggoy dah tersasar dari laluan kita." Xara membantah.

"Aku tak akan ke mana-mana selagi Keith tak jadi navigator kita!" Ken dan Xavier sudah ketawa perlahan. Manakala Aigle dan Xara hanya mengeluh berat.

............................................................

"Jadi.. kau ambil keputusan untuk baiki kapal mereka?" Ash yang sedang menggergaji sebuah papan tebal yang diambil dari batang pokok Zamar itu langsung tidak berpaling. Kayu dari pokok zamar sememangnya adalah kayu yang bermutu tinggi. Kekukuhannya mampu menjadikan kayu dari pokok ini sebagai kayu utama untuk dijadikan sebuah kapal yang hebat. Beberapa orang pekerjanya kelihatan sedang ligat membantu membetulkan Ibis.Ash pula langsung tidak memperdulikan kata-kata dari lelaki yang 10 tahun lebih tua darinya itu.

"Aku dengar mereka ajak kau sertai mereka." Wadham mengambil tempat di atas sebuah bangku kayu berhampiran Ash yang masih tekun bertukang.

"Aku tak berminat." Ucap gadis itu pendek.

"Tapi, apa yang membuatkan kau bersetuju untuk membaiki kapal mereka?" Soal Wadham.

"Saja." Pendek. Wadham mengeluh perlahan.

"Aku rasa kau patut pergi bersama mereka." Ash terpaku sebentar sebelum kembali melakukan kerjanya. Peluh kelihatan menitik dari dahinya dibiarkan tanpa diseka.

"Apa kau dah lupa.. semua impian kau dulu?" Ash tersenyum sinis.

"Mungkin kau sendiri sudah lupa, Wadham. Semua impian tu dah terkubur bersama ayah. Dan tak akan pernah timbul kembali. Walau apapun yang terjadi." Ash bangkit lalu mengangkat papan-papan yang sudah diukur mengikut ukuran yang telah ditetapkan lalu disandarkan pada badan kapal.

"Aku ingat tu. Dan aku masih ingat apa yang ayah kau cakapkan sebelum dia mati. Kau dah lupa, Ashley?" Ash tertunduk memandang tanah yang berbatu kecil. Tangan digenggam kemas.

"Atau kau nak aku ingatkan kau semula?" Ash menutup matanya rapat.

["Ayah tak nak tengok kamu menangis, Ashley." ]

Segala kata-kata terakhir dari ayahnya kembali bermain-main diingatan.

["Sebab ayah tahu anak ayah kuat." Lelaki itu mengusap perlahan wajah anak gadisnya yang sedang tersenyum menahan tangis.

"Go.. make your dreams come true.. i will always be there by your side.."]

Ketika dia masih seorang gadis remaja yang dahagakan pengembaraan. Masih dia ingat ketika dia mengutarakan impiannya itu kepada Wadham.

["Aku nak keliling dunia, Wadham! Aku nak jelajah kesemua 5 benua.. aku nak kenal dunia." Ashley bercekak pinggang sambil memandang ke laut luas. Wadham yang baru berusia 23 tahun ketika itu tersentak memandang gadis yang sedang berdiri di hadapannya. Walaupun perbezaan umur mereka 10 tahun, namun mereka sudah berteman rapat sejak gadis itu masih kecil lagi.

"Kenapa tiba-tiba saja ni?" Soal Wadham.

"Aku nak jadi macam kapten Blackstone. Aku nak jadi macam ayah. Kau tahukan ayah pernah keliling dunia sebagai seorang lanun. Aku nak jadi macam dia." Wadham tersengih di belakang.

"Aku yakin, kau pasti akan capai semua tu nanti." Dan Ash mengangguk laju.]

Ash mengangkat wajahnya lalu memandang ke arah Wadham dengan wajah yang serius.

"Tak mungkin aku akan jadi lanun, Wadham. Ayah mati sebab lanun. Lagipula.. ayah tinggalkan bengkel ni di bawah jagaan aku. I will never abandon it! Semua impian tu.. hanyalah kata-kata tak masuk akal dari seorang budak perempuan yang belum matang."

Beast And A Voyage ~Chapter 1~Where stories live. Discover now