part 103

2K 214 2
                                    

Tangannya cekap menjahit luka pada lengan Aigle. Darah tambahan sudah disalurkan masuk ke dalam badan gadis itu. Sepertinya dia kehilangan banyak darah. Laura di tepi juga cekap membantu ibunya dengan memberikan peralatan yang diperlukan tanpa perlu diminta. Seakan-akan budak perempuan itu memang fasih dengan kerja ini. Theo, Xavier, Xara dan Ken hanya memerhati sejak tadi.

"Puan ni, doktor ke?" Soal Xara. Rosel tersenyum kecil.

"Bekas doktor." Ujarnya.

"Sebelum saya menghidapi penyakit ni, saya seorang doktor." Sambung Rosel lagi. Xara memerhatikan Rosel. Dari atas sampai bawah. Wajah dan kakinya kelihatan sembap. Dan terdapat bintik-bintik kuning.

"Dah kalau mak cik ni doktor, kenapa tak rawat je diri sendiri?" Soal Theo dan mendapat pukulan di kepala dari Xara.

"Theo. Fikirlah dulu sebelum nak cakap apa-apa!" Marah gadis itu.

"Haha.. jangan risau.. betul apa yang kawan kamu cakapkan tu. Saya ni doktor. Tapi, kenapa tak boleh rawat diri sendiri. Menyedihkan, bukan?"

"Hei!! Jangan cakap macam tu pada ibu!! Kalau ibu boleh rawat diri sendiri, dah lama dia buat!" Marah Laura.

"Ibu cuma perlukan Golden Lily! Itu saja! Tapi... tapi sepatutnya saya yang carikan buat ibu... tapi kenapa sampai sekarang saya masih gagal? Kenapa sampai sekarang saya masih tak jumpa? Kenapa susah sangat nak cari bunga tu?! Saya memang tak guna!" Laura menangis perlahan.

"Laura.. kan ibu dah cakap. Jangan risaukan ibu, ibu ok." Rosel tersenyum lemah.

"Betullah tu. Orang yang lemah je akan menangis." Ujar Theo dengan wajah yang tiada perasaan. Xara ingin memukul kepala kaptennya sekali lagi tetapi dihalang oleh Xavier. Abangnya hanya menggeleng perlahan membuatkan Xara terdiam.

"Saya tak lemah lah!!" Marah budak perempuan berambut perang itu. Dia memandang tajam ke arah Theo dengan mata yang masih berlinangan.

"Habis tu, kenapa cepat sangat putus asa?" Soal lelaki itu membuatkan Laura terdiam. Ken di belakang sudah tersengih. Theo mendekati Laura lalu duduk mencangkung di hadapan budak perempuan itu. Theo menggosok kepalanya perlahan sambik tersenyum.

"Kalau betul kau rasa kau boleh buat. Kenapa perlu putus asa? Kau kata kau boleh cari kan? Aku yakin, kau pasti akan jumpa jugak nanti." Laura terkedu.

"Dah.. kalau kau terus nak menangis kat sini, sampai tua pun kau tak kan jumpa." Laura pantas mengesat air mata dan hingus yang memenuhi wajahnya.

"Baik!! Hari ni saya akan jumpa jugak dengan Golden Lily!!!" Laura mengangkat kedua-dua belah tangannya ke udara. Theo hanya ketawa perlahan.

"Jangan nak mengarut. Hari dah malam ni.. kalau pengawal putih tahu kamu nak naik ke atas lagi, habislah kita nanti." Marah Rosel.

"Tapi ibu..." laura tertunduk lemah.

"Sekurang-kurangnya tunggulah esok pagi." Kata-kata wanita itu membuatkan Laura kembali girang.

"Abang.. tolong saya boleh?" Soal Laura sambil memaut pinggang Theo.

"Mestilahh!!!" Theo juga turut sama mengangkat tangannya ke udara.

"Tapi puan.. puan sakit apa sebenarnya?" Soal Xara. Rosel mengemaskan peralatannya. Aigle masih lagi tidur di atas katil batu beralaskan kain berwarna hijau. Satu wayar lutsinar panjang membantu darah tambahan untuk masuk ke dalam saluran darah milik gadis berambut merah itu. Nafasnya sudah stabil kata Rosel.

"Ianya satu penyakit yang ganjil dalam Euloth. Tapi, kebanyakan penduduk Alexander ramai yang sudah dijangkiti penyakit ni. Ianya datang dari sejenis serangga air, White Hair. Ni adalah tanda-tanda penyakit tu dah semakin merebak dalam badan saya. Muka dan kaki sembap. Dan bintik-bintik kuning. Tapi jangan risau, penyakit ni tak berjangkit." Jelas Rosel sambil melabuhkan duduknya di atas kerusi batu. Peluh kelihatan menitik laju membasahi dahi dan lehernya.

"Dan ibu perlukan Golden Lily untuk sembuh." Ujar Laura lalu mengambil tuala kecil yang sudah basah. Tuala itu disapu perlahan-lahan ke kepala dan leher ibunya. Rosel tersenyum sebelum mengucapkan terima kasih.

"Ibu dah lama tak rawat orang. Sejak ibu sakit, inilah kali pertama ibu rawat orang." Sambung Laura lagi.

"Ibu dah kesuntukan masa. Begitu juga penduduk kampung yang dijangkiti tu. Kalau saya tak dapat jumpa Golden Lily secepat mungkin, mereka semua akan mati." Laura tertunduk. Rosel hanya menggosok perlahan kepala anaknya.

"Jangan risaulah.. abang pasti kita akan jumpa Golden Lily. Walau apapun caranya." Ujar Ken sambil memegang bahu kecil Laura. Dan gadil cilik itu tersenyum kecil.

"Satu lagi saya nak tahu." Ujar Xavier. Semua mata tertumpu pada lelaki itu kecuali Aigle yang masih lagi dalam lenanya.

"Kenapa kitorang boleh bernafas dalam air sebelum kitorang sampai ke sini? Air yang mengelilingi pulau ni. Ada sesuatu yang kitorang tak tahu tentangnya?" Sambung lelaki itu lagi. Dan kali ini, 4 mata milik Xavier, Xara, Ken dan Theo beralih pula pada Rosel yang kelihatan agak terkejut itu.

"Kalian.. kalian pemilik cebisan Urre Gold?"

Beast And A Voyage ~Chapter 1~Donde viven las historias. Descúbrelo ahora