part 44

2.4K 248 1
                                    

"Theo.." sapa satu suara dari sisi membantutkan mereka yang sedang menjamu selera. Semua mata yang berada di situ memandang ke arah lelaki yang menyapa kapten mereka. Theo hanya memandang lelaki itu sambil mengunyah daging panggang.

"Theo.. kau tak kenal aku?" Soal lelaki itu. Theo mengerutkan dahi. Sepertinya dia langsung tidak pernah bertemu dengan lelaki ini di mana-mana. Atau ada yang dia lupa. Pantas dia memerah otaknya cuba untuk mengingat kembali.

"Siapa kau?" Soal Theo. Lelaki itu tersenyum hampa.

"Mestilah kau tak cam muka aku. Dah 16 tahu kita tak jumpa." Ujar lelaki itu. Sekali lagi membuatkan Theo berfikir. 16 tahun dulu? Itu sebelum dia berpindah ke rumah Pak Cik Horn. Ketika dia masih di Kampung Suria. Sekejap!

"Coda?" Soal Theo membuatkan Coda tersengih gembira. Pantas dia mengangguk laju. Wajah Theo juga sudah berubah ceria. Pantas tubuh lelaki itu dipeluk dari sisi.

"Coda!!! Lamanya tak jumpa kau!! Apa kau buat kat sini? Aku ingat, lepas Hans dah serang kampung kita, semua penduduk kampung dah terbunuh. How did you're still in one piece?" Coda ketawa perlahan.

"Aku sempat lari. Lepas saja mak dan ayah aku kena bunuh, aku lari dari kampung tu. Lepas tu aku mengembara. Sampai saja dekat pulau ni, aku jatuh cinta debgan Liberie. Lebih-lebih lagi arak dia. Hahah.. jadi aku decide untuk terus tinggal kat sini." Jelas Coda sambil mengambil tempat di sisi Theo.

"Kau pulak? Aku dengar kau dah jadi lanun. Betulke kau yang dah tewaskan Kolonel Vox?" Soalnya kembali.

"Mestilah. Kolonel Vox tu macam lipas je kena pijak ngan Theo." Ujar Ken membuatkan Theo ketawa kuat.

"Coda. Mari aku kenalkan. Ni semua kawan-kawan aku. Merangkap kru kapal aku. Ken, Aigle, xara dan Xavier. Korang. Ni kawan baik aku sebelum aku jumpa korang dulu. Coda.."

"Coda ni satu-satunya kawan aku dekat Kampung Suria." Sambungnya lagi membuatkan rakan-rakannya yang lain mengangguk faham.

"Malam ni korang tidurlah rumah aku. Lagipun aku ada banyak sangat nak bualkan dengan kau Theo."

"Eh.. tak payah susah-susah. Kitorang boleh tidur dekat rumah tumpangan saja. Lagipun, rasanya kitorang akan ada kat sini untuk beberapa hari." Ujar Xara.

"Tak ada masalahlah. Rumah aku nemang ada banyak bilik. Kadang-kadang tak ada orang guna. Hahah."

"Apa maksud kau?"

..............................................................

"Patutlah kau cakap rumah kau banyak bilik kosong." Ujar Ken membuatkan Coda tersengih. Theo sudah ketawa kuat. Mereka sedang berdiri di hadapan sebuah rumah tumpangan. Pada papan tanda besar di situ tertulis 'Coda's Inn'.

"Hahah. Masuklah. Jangan risau. Sebabkan korang kawan aku, aku bagi discount. Jomlah." Mereka melangkah masuk ke dalam runah tumpangan dua tingkat itu.

"Kadang-kadang, bila ramai lanun datang singgah ke Liberie, tempat ni akan penuh. Tapi sejak kebelakangan ni, dah tak ramai yang singgah. Korang yang pertama singgah kat pulau ni sejak sebulan yang lalu." Jelas Coda sambil menunjukkan bilik mereka.

"Kenapa? Apa yang dah berlaku?" Soal Aigle.

"Korang tahukan. Liberie adalah pulau sempadan Euloth. Jadi, kebanyakan lanun yang nak singgah ke sini semuanya dalam perjalanan merentasi sempadan tu. Tapi, sejak beberapa bulan lepas, pihak Salamander membantah keras kemasukan orang dari benua lain ke Euloth. Jadi, untuk menghalang mereka, Salamander menjaga rapi pintu gerbang sempadan Euloth. Semua lanun yang cuba merentasi sempadan tu akan diserang. Sejak tersebarnya berita tu sebulan yang lepas, dah tak ada lagi lanun yang berani ke sana." Jelas Coda lagi.

"Kenapa diorang membantah kemasukan orang luar? Bukan selama ni okay saja ke?" Soal Xavier.

"Entahlah. Tak ada siapa yang tahu melainkan Eagle. Ini ada 2 bilik untuk korang. Duduklah selama mana yang korang nak. Aku tak kisah." Ujar Coda sambil memberikan 2 batang kunci kepada Theo dan Xara.

"Aku ada hal sekejap. Nanti aku balik, kita sambung lagi." Coda mula beredar dari situ. Theo pantas mengejar.

"Weh! Kau nak pergi mana?" Soal Ken

"Aku nak ikut dia jap." Jerit theo tanpa memandang ke belakang. Dia mengejar Coda yang melangkah keluar dari rumah tumpangan tersebut. Seorang gadis berambut panjang sedang menunggunya di hadapan rumah tumpangan itu bersama sebuah lampu minyak tanah di tangannya.

"Kau yakin tak ada orang ikut kau?" Bisik Coda. Milea mengangguk. Kemudian mereka beredar ke belakang rumah 2 tingkat itu lalu masuk ke dalam hutan. Theo yang sedang berkerut dahi itu hanya mengekori Coda dan gadis itu dari belakang. Tujuannya hendak bertanyakan Coda mengenai restoran paling sedap dekat pulau itu. Tapi, tujuannya terbantut saat Coda bertindak sedikit mencurigakan.

Mereka berjalan jauh ke dalam hutan dan akhirnya sampai di tepi pantai yang terletaknya di belakang Bandar Liberie. Di tepi pantai tersebut terdapat seorang lelaki sedang berdiri di situ membelakangi mereka. Lelaki itu menghadap ke pantai sambil berpeluk tubuh.

"Peter!" Jerit Milea. Sebaik lelaki itu berpaling, Milea terus berlari ke arahnya. Pantas tubuh lelaki itu dipeluknya erat. Peter membalas pelukan. Coda di belakang hanya tersenyum memandang 2 rakan baiknya. Dan Theo.. masih bersembunyi ke sebalik pokok.

"Keluarlah Theo.. aku tahu kau ada kat situ." Ujar Coda tiba-tiba membuatkan Theo tersengih.

"Macammana kau tahu?" Theo mendekati Coda.

"Aku boleh rasa aura kau."

"Apa kau buat kat sini? Siapa diorang tu?" Theo memuncungkan bibirnya ke arah merpati dua sejoli yang masih lagi sedang berpelukan di tepi pantai. Dan nampaknya mereka sedang menangis.

"They are the victims of the cursed love." Ujar Coda pendek.

Beast And A Voyage ~Chapter 1~Where stories live. Discover now